CHP'li Karasu: 'THY'nin Kanal İstanbul projesi yatırımı var mı?'

CHP'nin Ulaştırma Bakanlığı’ndan Sorumlu Genel Başkan Yardımcısı Ulaş Karasu, THY’nin yeni kurduğu gayrimenkul yatırım hizmetleri şirketi ile ilgili çeşitli iddiaları TBMM gündemine taşıdı.

Mustafa Çakır

Karasu, Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz’ın yanıtlaması istemiyle verdiği soru önergesinde, THY’nin 25 Temmuz’da Kamuyu Aydınlatma Platformu’nda (KAP) yer alan açıklamasına göre THY Gayrimenkul Yatırım Hizmetleri Anonim Şirketi’nin kuruluş işlemlerinin tamamlandığını anımsattı. Bu açıklamada, “05.07.2024 tarihli duyurumuzda bilgisi verilen, ortaklığımızın çeşitli yatırım projelerinin bir iştirak şirket üzerinden yönetilmesi amacıyla yüzde 100 THY bağlı ortaklığı olarak kurulacak şirket ‘THY Gayrimenkul Yatırım Hizmetleri Anonim Şirketi’ unvanı altında kurulmuş olup, kuruluş işlemleri 24.07.2024 tarihinde İstanbul Ticaret Sicili Müdürlüğü nezdinde tescil edilerek tamamlanmıştır” ifadelerinin yer aldığı belirtildi. THY gibi uluslararası bir havayolu şirketinin Gayrimenkul Yatırım Hizmetleri AŞ kurmasındaki amacın ne olduğunu soran Karasu, söz konusu şirketin yöneticileri hakkında da bilgi istedi. Karasu, Cumhurbaşkanı Yardımcısı Yılmaz’a şu soruları yöneltti: 

“Emlak Konut GYO ve THY iş birliğiyle yürütülen ve Arnavutköy’deki devam eden konut projesi ile bu şirketin herhangi bir iltisakı bulunmakta mıdır ? Şirketin turizm, enerji ve elektrik, petrol faaliyetlerinde bulunmasının gerekçeleri nelerdir ? THY’nin gayrimenkul hizmetleri şirketi, önergenin yanıtlandığı tarihe kadar olan dönemde Kanal İstanbul projesi güzergahına herhangi bir yatırım yapmış mıdır? Hedefleri arasında bunu yapmak var mıdır ? Önergenin yanıtlandığı tarihe kadar olan dönemde, şirket gerek kendi mülkiyetinde bulunan gerek üçüncü kişiler mülkiyetinde bulunan gayrimenkuller üzerinde herhangi bir konut, iş yeri, sosyal tesis ve başkaca proje gerçekleştirmiş midir? Üçüncü kişilere bu amaçla herhangi bir sözleşme akdetmiş midir? İBB’den 2009 yılında YİD modeliyle 25 yıl süreyle kiralanan ve sonradan süresi 31 yıla uzatılan Hatice Sultan ve Fehime Sultan yalıları aradan geçen yıllar içinde neden işletmeye açılamamıştır ? Yeni kurulan şirketin bu yalılar ile ilgili bir tasarrufu olmuş mudur ? Olacak mıdır? Kanal İstanbul güzergahında 2011 tarihinden önergenin yanıtlandığı tarihe kadar olan dönemde imar planlarında ‘tarla’ olarak görülen arazilerin ne kadarı hangi bedelle kimlere satılmıştır ? Bu araziler içinde, THY iştirak şirketlerine satılmış araziler var mıdır? Var ise bu satışlar hangi tarihlerde ve hangi bedelle yapılmıştır?”

THY EMLAKÇILIĞA MI SOYUNDU ? 

Konuyu Meclis gündemine taşıyan Karasu, Cumhuriyet’e şu açıklamayı yaptı: 

“THY gibi uluslararası bir şirketin görevi gayrimenkul işi yapmak mıdır, yoksa hizmet kalitesini artırarak, bilet fiyatlarını makul seviyeye çekerek yıllarca tıkır tıkır vergisini ödeyen vatandaşlarımıza en kaliteli hizmet sunmak mıdır ? Kendi yöneticilerine milyonlarca lira maaş veren THY, ne işlerle meşgul! İktidar ‘havayolunu halkın yolu yaptık’ diye övünüyor ama halkın yolu aslında tarikat ve cemaatlere ücretsiz, yurt dışındaki yandaşlarına da ucuz bilet dağıtmak olmuş. THY’nin asli görevini bırakarak emlakçılığa soyunmasının arkasından iktidarın yeni bir rant hikayesi mi çıkacak hep birlikte göreceğiz. Üstelik bu gayrimenkul şirketinin faaliyet alanları turizmden, enerjiye, elektrikten, petrol faaliyetlerine kadar geniş tutulmuş. İlk akla Kanal İstanbul, bir sendikanın yaptığı konutlar geliyor. Önergemizle ‘Bir havayolu şirketi neden gayrimenkul işine girer’ diye sorduk. Yanıt gelecek mi hep birlikte göreceğiz.”