9 Eylül’de okullar açılıyor, öğrenciler yeni öğretim izlencesiyle tanışacak

Yeni öğretim izlencesinin okulöncesi, ilkokul 1, ortaokul 5, ortaöğretim hazırlık ve 9. sınıflarda uygulanması kararlaştırıldı.

Aytunç Ürkmez

Tepkilere karşın yürürlüğe giren ve Türk eğitim tarihinin en gerici öğretim izlencesi olarak belirtilen “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli” yeni eğitim-öğretim yılında uygulanmaya başlayacak. Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) yeni döneme ilişkin yayımladığı “2024-2025 Eğitim Öğretim Yılında Yürütülecek Faaliyetlere İlişkin Genelge” kapsamında yeni öğretim izlencesinin de uygulanmaya konacağı açıklandı. Buna göre; yeni öğretim izlencesi okulöncesi, ilkokul 1, ortaokul 5, ortaöğretim hazırlık ve 9. sınıf düzeylerinde uygulanacak.

‘İNANÇ TEMELLİ İNSAN’ MODELİNE UYGUN İÇERİKLER

Bu kapsamda söz konusu sınıflarda uygulanacak derslerin içerikleri de merak konusu oldu. Söz konusu derslere yönelik kabul edilen yeni öğretim izlencelerinde ders içeriklerinin “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli”nin ortak metninde hedeflenen öğrenci modeline uygun araçlar ve içerikler oluşturulduğu belirtildi. Bakanlık yeni öğretim izlencesiyle “Yetkin ve erdemli insan” adlı yeni bir öğrenci modeli geliştirildi. Bu model çerçevesinde bir öğrencinin beden ve ruhtan oluştuğu belirtilerek, öğrencilerin manevi değerler ile ruhsal gelişimine özen göstermesi ve içsel gelişmiş hayat tarzını benimsemesi hedeflendi. Bunun yanı sıra öğrencilerin “inançlarıyla uyumlu bir şekilde düşünerek karar vermeyi öğrenmesi” istendi.

‘FENE DİN BALANSI’

Bu öğrenci tanımı çerçevesinde söz konusu sınıflar düzeyinde gösterilecek derslerin içerikleri hazırlandı. Bu amaçla; bu derslerin “din kültürü ve ahlak bilgisi” dersiyle eşgüdümle götürülmesi hedeflendi. Bu hedefle, 5. sınıf düzeyinde gösterilecek “din kültürü ve ahlak bilgisi” dersinde “Allah inancı” ünitesinde, evrenin oluşumunun “tevhit” (Allah’ın birliği) anlayışı üzerinden işlenmesi istendi. Ünite kapsamında; öğrencilerin fen bilgisi dersinde öğrendikleri doğa olaylarının “tevhit” kavramıyla ilişki kurularak, “Allah’ın yaratılıcılığına” dikkat çekilmesi istendi. Bunun yanı sıra 9. sınıf tarih dersininin ünitelerinin de din biligisi dersiyle uyumlu götürülmesi hedeflendi.

‘TÜRK-İSLAM SENTEZİ’ ÖNE ÇIKARILDI

Ayrıca bakanlık yeni öğretim izlencesinin uygulanmaya başlanacağı 9. sınıfın içinde olduğu “Ortaöğretim Tarih Dersi Öğretim Programı”nda Türk-İslam sentezini ekledi. 2023 öğretim izlencesine olmamasına karşın yeni öğretim izlencesinde dersin amacına “Türk-İslam medeniyetinin temel referansları olan millî ve manevi değerlerin uygulamalı olarak verilmesi esas alınmıştır” ifadesi konuldu. Bununla birlikte dersin okuma listelerinde Türk-İslam uygarlığında vakıflar konusu ele alan kitapların eklendi.

MATEMATİK TIRPANLANDI

Matematik dersinde ise matematiğin temel konularından integral çıkarıldı, mantık ve kümeler sadeleşti. 2018 ortaöğretim matematik müfredatında mantık konusu 9. sınıfta ele alınırken, ders çerçevesinde sözel ve sayısal mantık konuları işleniyordu. “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli” kapsamında hazırlanan ortaöğretim matemetiğinin işlenişinde ise mantık konusu hazırlık sınıfına alınırken, sayısal mantığın çıkarıldı.

HAYAT BİLGİSİ DERSİNE ‘KANDİLLER’ EKLENDİ

İlkokul düzeyinde öğrencilere verilen ve okul ahaytının temel ilkeleri ile temel yaşam becerilerininkazanılması hedeflenen hayat bilgisi derslerine ise “milli ve manevi” değerler altında dinsel konular girdi. Bu kapsamda; öğrenci izlencede olamayan  mevlit kandili, miraç kandili, regaip kandili, berat kandili, aşure günü kutlanarak öğrencilerde milli ve manevi değerlerin geliştirilmesi hedeflendi. Bunun yanı sıra eğitimciler, söz konusu yönergeyle bakanlığın tepkilere karşın yeni öğretim izlencesinde ısrar ettiğini gösterdiğini ve bu amaçla daha merkezi-baskıcı bir anlayışın etkin kılınmaya çalışıldığını belirtti.