Mustafa Sönmez
Mustafa Sönmez mustafasnmz@cumhuriyet.com.tr Son Yazısı / Tüm Yazıları

Pek 'Havalıyız',Kemerleri Açmayın...

03 Ekim 2011 Pazartesi
\n

\n

Sivil havacılık, küresel kapitalizmin yükselen sektörlerinden. Krizlere, bölgesel savaşlara, bölgesel bulaşıcı hastalık risklerine, terör korkusuna rağmendünya köyünün yolcuları eksilmiyor, hızla artıyor. Global havacılığın üst örgütü IATA verilerine göre, 5 milyara yaklaştı dünyada yıllık hava trafiği. Havaalanı sayısı 14 bin dolayında. Bunlardan, 836sı uluslararası nitelikli havaalanı. Dünyada tüm bu havaalanlarını bir günde kullanan yolcu sayısı 13.2 milyon; yıllık yolcu trafiği ise 4.8 milyar civarında. Ya bizde?

\n

Bizde sektörün gelişimi baş döndürücü. AKP iktidarının doludizgin libere edip özelleştirdiği, teşvik ettiği sektör, yılda ortalama yüzde 15 dolayında büyüyor. Daha 2007 yılında 70 milyon olan yolcu trafiği, izleyen yıllarda her yıla önce 10, sonra 15 milyon yolcu ekleyerek 2010’u 102 milyon yolcu ile kapadı.

\n

Bu yılın ilk 8 ayında uçak yolcusu 78 milyonu aştı, yılın tamamında 110 milyona yaklaşabilir. Bu yolcu trafiğinin yarısı iç hat, yarısı dış hat yolcusu. 2002 yılında iç hat yolcu oranı yüzde 25 iken bugün yüzde 50ye yaklaşıyor. Artık, pek havalıyız…”

\n

AKP iktidarı, bir yandan hava alanı sayısını arttırarak bir yandan da sivil havacılığa vergi, yakıt gibi kalemlerde kolaylıklar sağlayarak sektöre destek verdi. Serbestleşme ve özelleşme ile yer hizmetleri geliştirildi. DHMİ bünyesindeki hava alanlarından; Atatürk, Esenboğa ve Antalya havalimanlarında iç ve dış hat terminalleri, Adnan Menderes ve Dalaman havalimanlarında ise dış hat terminalleri özel sektör tarafından işletiliyor. Kamu-özel işbirliği modeli ile işletilen alanların toplam yolcu trafiği içindeki payı iç hatlarda yüzde 58, dış hatlarda ise yüzde 93ü buluyor.

\n

Öte yandan dış borçlanma ile hem THY, hem özel firmalar filolarını büyüttükçe büyüttüler. Bugün sayıları 306’yı bulan uçakların 148i THYnin, 158i özel firmaların. Dış kaynakla büyümenin, kur artışları ile firmalara ne tür sürprizler yapacağı bilinmez, ama sadece THYnin önemli dış borç kullanıcısı olduğunu ve kur artışlarından ciddi kâr düşüşleri yaşayabileceğini biliyoruz.

\n

***

\n

Hava meydanlarının trafiği, ülkenin bölgesel dengesizliğini de yansıtıyor aynı zamanda. 2011in ilk 8 ayında gerçekleşen 78 milyonluk yolcu trafiğinde bütün yolların İstanbula çıktığını görebiliyoruz. İstanbul Atatürk yüzde 30u, Sabiha Gökçen de yüzde 11i aşan paylarıyla hava trafiğinde yüzde 42 dolayında söz sahibiler. Yani İstanbula uçuluyor, İstanbuldan uçuluyor!..

\n

İkinci kutup, Antalya. Trafikte yüzde 22 pay sahibi olan Antalyaya gelip gidenlerin yüzde 82si dış hat yolcusu. İzmir ve Ankara, yüzde 7şer payla başa baş giderken Ankara Esenboğa, bekleneceği gibi iç hat ağırlıklı. Turizm merkezlerine ulaştıran Dalaman ile Milas-Bodrum ise yolcu trafiğinden toplam yüzde 6.5 pay alıyor.

\n

Turizm, dolayısıyla dış hat iddiası taşımayan hava meydanları arasında en hızlı yükselenin Diyarbakır olması bir başka ilginç boyut. Diyarbakırın uçak yolcusu trafiği ilk 8 ayda yüzde 22.5 artarak 1 milyon 105 bini buldu. Bu sonuçla Diyarbakır, yüzde 1.5 payla ilk 10a girdi. Buna rağmen, Diyarbakırın nasıl yetersiz bir alana ve terminale sahip olduğunu, adeta üvey evlat muamelesi gördüğünü, her ziyaretçi yakından bilir. Diyarbakırdan esirgenerek Şanlıurfaya yapılan GAP Havaalanının yolcu trafiği ise Diyarbakırınkinin yüzde 15inden ibaret!..

\n

Düzeltme: 30 Eylül tarihli yazımda, AKP iktidarında dış ticaret açığının 22 milyar dolardan 101 milyar dolara çıkışı ile gerçekleşen artış oranı, yüzde 78 olarak ifade edilmiştir. Doğrusu yüzde 359 olacaktır.

\n\n


Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları


Günün Köşe Yazıları