Mustafa Sönmez
Mustafa Sönmez mustafasnmz@cumhuriyet.com.tr Son Yazısı / Tüm Yazıları

Basın Düşüşte Murdoch Alışverişte...

12 Mart 2012 Pazartesi
\n

\n

\n

\n

\n

Medyanın ana kaynağı olan reklam gelirleri 2011de ne oldu? Ekonominin genelde yüzde 8 dolayında büyüdüğü tahmin ediliyor (2 Nisanda kesin büyüme açıklanacak). İç tüketime dayanarak gerçekleşen bu büyüme, reklamlara da bir ölçüde yansıdı. Reklamcılar Derneği (RD), 2011 reklam yatırımlarını 4.3 milyar TL olarak açıkladı. Bu, 2010daki reklam harcamalarına göre yüzde 20 artış demek. Enflasyonun yüzde 10.5 olduğunu hatırlarsak, reel bir büyüme var reklam harcamalarında. Dolar kuru, 2010 ve 2011de farklı seyretti. Bunu akılda tutarak reklam harcamalarının 173 milyon dolar (yüzde 7) artış gösterdiğini ve ancak 2.6 milyar dolara çıktığını söyleyebiliriz. Milli gelire oranlarsak reklamlar yüzde 3.4lük bir büyüklükte ki, pek parlak değil.\n

\n

Parlak olsun olmasın, medya bununla geçinmek zorunda Bunca TV kanalına, gazeteye, dergiye, internet sitesine, panoya, radyoya, sinemaya yeter mi bu pasta? Tabii ki yetmez. Onun için herkes alabileceği azami dilime saldırıyor. Silah harcaması gibi medya harcaması yapıldığı için, medya patronları zararların hiç olmazsa bir kısmını reklam gelirleri ile karşılamanın kavgasını sürdürüyor. Her yıl bu paylaşım kavgası biraz daha büyüyor. Reyting savaşlarının polis operasyonlarına, oradan da ölçme işini askıya almaya kadar vardırıldığına tanık olduk… \n

\n

***\n

\n

Toplamı 2.5 milyar doları (bilemediniz, 3 olsun) ancak bulan reklamların mecra tercihleri, 2011de de yazılı medyayı üzdü. Gazeteler (ve sürünen dergiler), reklam pastasından 2011de 2 puan daha kaybettiler ve payları yüzde 24e geriledi. Bu mecraya verilen reklamlar, ancak yıllık enflasyon kadar arttı. Yani gazetelerin reklam gelirleri reel anlamda artmadı. Buna karşılık TVler paylarını 2 puan arttırdılar. Bir anlamda gazetelerin kaybettiğini televizyonlar kaptı. 2011’in 707 milyon TLlik reklam artışının yüzde 60ının televizyonlara gittiğini görüyoruz. \n

\n

İnternet abonesi 2011de 14 milyona ulaştı. İnternetteki tırmanış, bu mecraya reklamı da arttırınca pay yüzde 8i buldu. TVnin hâkimiyetini kırmak ise hiç kolay değil. Reklamlardaki payı yüzde 57ye varan TVler içinde de dizi yayımlayan kanallar aslan payını alıyorlar. Reytingi en yüksek diziler, kanala en fazla reklam gelirini sağlıyorlar ve bu yıllardır böyle sürüyor. \n

\n

Reklam gelirlerinden yüzde 45-50 dolayında payı olan Doğan Grubu, 2011’de Milliyet ve Vatan gazeteleri ile televizyonlarından Starı elden çıkarınca, reklam gelirlerinden aldığı payın yüzde 35-40 bandına düştüğü tahmin ediliyor. Doğandan artan reklam gelirinin diğer merkez medya gruplarına, yandaş medyaya -hele ki TRTye- yetmediği ve sübvansiyonlara devam edildiği açık. Sünger gibi para yutan RTE güdümlü Sabah-atv grubunun elden çıkarılması operasyonu ise henüz sonuçlanmadı. Kâr etmeyen Sabahı istemem, atvye fiyat vereyim tekliflerinin geldiği biliniyor. En popüler niyet ise dünyaca ünlü medya patronu Murdochınki. \n

\n

Geçen hafta Türkiyeye gelerek RTE ile görüşme yapan Murdochın Sabah-atv ile ne kadar ilgili olduğu pek bilinmiyor, ama Starda Taha Kıvanç adıyla medya yazıları kaleme alan Fehmi Koru, olası bir satış ertesinde Murdochın işin başına pop sosyologdediği Ertuğrul Özkökü getireceğini yazdı. İlginç bulundu ama, hiç de orijinal bir haber değildi. Çünkü aynı şeyleri 24 Ocak tarihli Habertürkte, Özkökün kadim ahbaplarından Serdar Turgut yazmıştı. Fehmi Koru, Turgutun yazısındaki bilgileri aynen ısıtarak sunmakla biraz ayıp etmiş olmuyor muydu? Pek masum sayılmayacak bu intihalihtimaline karşılık bazı münafıklar da şu iddiayı ortaya atıyor: Serdara da, Fehmiye de aynı yazıları Ertuğrul yazdırıyor. Aklınca RTEnin 28 Şubat rövanşından, Murdocha sığınarak kurtulacak...\n

\n

Nedir şimdi Fehmi Korununki: Turguttan çalmak mı, Özköke kıyak? \n

\n

***\n

\n

Türkiyede Fox TV ile faaliyet gösteren Murdochun ise gerçek niyeti henüz anlaşılmış değil. Bir de arşivlerde Murdochun Formula 1 ile ilgilendiği bilgisi duruyor. 21 Nisan 2011 tarihli Hürriyette yer almış haber şöyleydi: Murdochın sahip olduğu Sky News televizyonunun iddiasına göre, Murdocha ait News Corporation şirketi motor sporlarıyla bilinen ünlü F1i satın almak için harekete geçti. 2002 yılında da benzer bir girişimde bulunan Murdochın, bu kez J.P. Morganın öncülüğünde hazırlandığı öne sürüldü. Teklifin, başka alıcılarla oluşturulacak bir konsorsiyumla yapılması da gündemde; ancak News Corpun öncelikli hedefi, Formula 1in tek sahibi olmak. Murdochın ortağının, Meksikalı milyarder Carlos Slim olması muhtemel görünüyor”. \n

\n

Kâr etmeyen, üstelik AKP rejiminde başına her türlü bela getirebilecek yeni bir medya yatırımını Murdoch göze aldıysa, bu külfetin karşılığı olarak mutlaka bir nimet isteyecektir. \n

\n

Hadiseye bir de buradan bakmak nasıl olur acaba?

\n\n


Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları


Günün Köşe Yazıları