Sıra dışı bir okul
Demokratik ve hiyerarşinin olmadığı bir eğitim modeli mümkün mü? Başka Bir Okul Mümkün Derneği, bu sorunun yanıtını aramak için yola çıkmış bir oluşum.
Başka Bir Okul Mümkün (BBOM) Derneği alternatif bir model oluşturarak gönüllülük esasına dayanan bir eğitim sistemi oluşturmayı amaçlıyor. Önümüzdeki eğitim yılında Moda’da açacağı anaokulu için öğretmen arayışını sürdüren oluşum hakkında dernek çatısı altındaki İstanbul Anadolu Kooperatifinden Bager Akbay ve İnanç Mısırlıoğlu misyonlarını anlattılar.
- BBOM’nin hedefleri neler?
Bager Akbay: BBOM’nin eğitime dair toplumsal ihtiyaçlardan yola koyulan, eğitime özgün bir alternatif üreten, binlerce gönüllüsü olan bir sosyal hareket.
İnanç Mısırlıoğlu: “BBOM’nin şu an iki ana bileşeni var. İlki BBOM Derneği; bu modelin Türkiye’ye hatta yurtdışına yayılması için gerekli ortamı yaratmayı, ortak ihtiyaçlar için çözüm üretmeyi, öğretmenleri güçlendirmeyi amaçlıyorlar. İkinci bileşen ise yerel kooperatifler; birçok farklı şehirde gönüllü ekipler çalışıyor.
-Herkes katılabilir mi kooperatife?
B. Akbay: Model kuralsız başlıyor. Deneyimlere göre modelliyoruz, dolayısıyla her yerelin yapısı farklı.
-Sizce eğitim sisteminin bu alanlarda ne gibi eksiklikleri var? Siz nasıl alternatifler geliştireceksiniz?
B. Akbay: Derneğin çıkış noktası; Türkiye’ye özgü bir model oluşturmak amacıyla alternatif okul örneklerini, inceleyerek, demokratik, katılımcı, ekolojik değerleri merkeze alan bir model geliştirmek.
-Alternatif eğitim uygularken MEB’in taleplerini nasıl yerine getireceksiniz?
İ. Mısırlıoğlu: “Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı olarak kuruluyoruz. Müfredat bakanlığın müfredatının kazanımlarının esas alıyor ama uygulamalar alternatif eğitim modellerini temel alacak. Bakanlık 2005’te öğretim programlarını değiştirdi, teoride çok iyi ama uygulamada bu yaşama geçemi yor. BBOM eğitim programı ise şu temele dayanıyor: ‘Her çocuk kendine özgü dür ve eğitim sürecini şekillendirmeye hakkı vardır.
-Eğitim kadronuzu hangi kriterlerle şekillendiriyorsunuz?
B. Akbay: Öncelikle MEB’in temel ölçütlerini yerine getiriyoruz. bunun dışında, okulumuzda görev yapacak öğretmenin BBOM’nin evrensel değerlerden oluşturduğu ilkeleri ve eğitim modelini içselleştirmesi gerekli.
-İstanbul’da ilkokul da planlanıyor mu?
İ. Mısırlıoğlu: Bir sonraki adımımız İstanbul’da ilkokul açmak.
ÖĞRENCİLER OKULDAN SORUMLU OLACAK -Öğretmenlere ulaşmak için ne yapıyorsunuz? Ya da onlar sizi bulmak için ne yapabilir?+ B. Akbay: Web sitemiz www.baskabirokulmumkun.net üzerinden bize ulaşabilirler. -Okulun demokratik yönetiminde öğretmenlerin rolü ne olacak? B. Akbay: Haftada bir Okul Meclisi, güne başlarken veya gün sonunda sınıf çemberleri yapılır. Çemberler, çocukların bireyselleştirilmiş eğitim programı doğrultusunda karar alma süreçlerine dahil oldukları etkinliklerdir. BBOM Okulları’nda çocuklar beslenme, temizlik, idari işler kararların uygulanmasından da belli ölçüde sorumludur. Moda’da anaokulu açılacak -Moda’daki okul için hazırlıklar ne aşamada? B. Akbay: Moda’da bir bina kiraladık, tadilatlar bitmek üzere, müdür ve öğretmen arayışındayız şu an. Okulumuz Eylül 2016’da açılacak. 3-6 yaş aralığındaki toplam 64 çocuğun kabul edileceği okulumuzda kayıtlar kooperatif kurulduğu ilk gün başladı aslında. Okula kayıt yaptırmak için mutlaka ebeveynlerden birinin İstanbul Anadolu Kooperatifi’ne üye olarak fon ödemesini yapması ve topluluk kararlarına uyması gerekiyor. |
En Çok Okunan Haberler
- 'Tarihe not düşmek için geldim'
- Erdoğan belayı satın aldı
- Protesto eden yurttaşlara polis müdahalesi!
- A Milli Takım'ın Uluslar Ligi'ndeki rakibi belli oldu!
- AKOM, İstanbul için 'saat' verdi: Çok kuvvetli geliyor!
- 5 yılda Türkiye'nin en büyüğü oldu: Nusret'e de satıyor
- Yıkılması gerekiyor!
- Ünlü kebapçının kardeşi 20. kattan aşağı düştü!
- ‘Kar leoparı’ neden cezaevinde
- Trabzonspor'da ayrılık!