LYS'de açık uçlu soru dönemi

Bir buçuk milyondan fazla öğrencinin yükseköğretimdeki geleceğini belirleyecek LYS’de açık uçlu soru uygulaması ilk defa bu yıl hayata geçecek. Bu soruların sayıları az olsa da doğru çözen adaylar, bir adım öne çıkacak.

LYS'de açık uçlu soru dönemi
Abone Ol google-news
Yayınlanma: 01.06.2017 - 22:41

Binlerce üniversite adayının hayalindeki lisans programını seçmek için yarışacağı Lisans Yerleştirme Sınavları (LYS) 10 - 18 Haziran tarihleri arasında yapılacak. Adaylar sosyal bilimler, matematik, fen bilimleri, yabancı dil ve edebiyat- coğrafya testlerinden sınav olacak. 12 Mart’ta yapılan Yükseköğretime Giriş Sınavı’nda (YGS) 180 ve üstünde puan alan 1 milyon 506 bin 479 adayın katılma hakkının olduğu LYS’de bu yıl ilk defa açık uçuk sorular da adaylara sorularacak.

Ayrı soru kitapçıkları

10 Haziran Cumartesi günü yapılacak olan Sosyal Bilimler (LYS-4) sınavında, Tarih Testi, Coğrafya-2 Testi ve Felsefe Grubu ile Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Testi yer alacak. Tarih Testi’nde 44 soru bulunacak ve adaylara 65 dakika cevaplama süresi verilecek. Coğrafya-2 Testi’nde 14 soru bulunacak ve 20 dakika cevaplama süresi verilecek. Felsefe Grubu ile Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Testinde ise 32 soru bulunacak ve 50 dakika cevaplama süresi verilecektir. Her bir test ayrı soru kitapçığında bulunacak, tek cevap kâğıdı kullanılacak. Tarih Testi ve Coğrafya-2 Testi’nin her birinde 1’er soru, Felsefe Grubu ile Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Testi’nde tüm adaylar için ortak olan 1 soru, kısa cevaplı olacak.

Fazla güven hata yaptırır

Fen Bilimleri Eğitim Kurumları Rehberlik Koordinatörü Cihan Yeşilyurt, LYS’deki derslere göre çıkacak soru tiplerine yönelik öğrencilere tavsiyelerde bulundu;

Matematik: Öğrencilerin matematikte hata yapmalarına neden olan temel etken o soruya ait konunun iyi öğrenilip kavranmamasıdır. Özellikle soru, analiz sentez düzeyinde ise ne yapacağını bilemeyen öğrenci heyecanlanarak hata yapmaya başlar ve sonra gelen sorularda bu durum devam eder. Bu durumu aşmanın en optimum yolu konulara hâkim olmaktır bu da öğrenciye güven verir. Ancak fazla güvenin “nasılsa yaparım”a dönüşmemesi gerekir çünkü dikkat eksikliği doğurabilir. Bunun dışındaki hatalar aritmetiksel işlem hatalarıdır.

Geometri: Bu ders bilgi sahibi olmanın yanında görmeyi de gerektirir. Bu özelliği kazanmanın yolu ise daha çok soru çözerek farklı bakış açıları geliştirmekle mümkündür. Soruyu çok çabuk ve anlamadan okumak geometri testinde hata yapmaya neden olur. Sınav stratejisi oluşturulmalı, örneğin bir soruda gereğinden fazla zaman harcanmamalıdır.

Fizik: Fizik soruları genel olarak lise müfredatını tam anlamıyla kapsayan bilgi sorularından oluşacak. Soru ve şekil arasındaki bağlantıyı soruyu okurken kurarak istenen bilgiye nasıl ulaşabileceğinizi düşünmelisiniz.

Kimya: Sınav şartları içinde öğrencinin hata yaptığı soru türü değişse de bilgi aktarımı yapma konusunda hata oranı artmaktadır. İşlem hataları sıklıkla yapılan hatalardan. Ya da öğrenci çözemediği soruya geri döndüğünde eski yaptığı işlem üzerinden soruyu çözüp, yaptığı hatayı göremeyebiliyor. Öğrenci soruyu okuduktan sonra birkaç saniye durmalı ve işlemi sakin bir şekilde yapmalı. “Çabuk olmalıyım” düşüncesi hata yapma oranını artmaktadır. Öğrenci çözemediği soruya döndüğünde yaptığı eski çözümü mutlaka silmelidir.

Biyoloji: Birden fazla konuya ait bilgiyi içeren sorular ve grafik yorumlama soruları genellikle hata yapılan soru türleridir. Biyolojinin her konusundan LYS’de soru gelebilir. Bu nedenle öğrenciler tüm biyoloji konularındaki önemli ayrıntıları sınava girmeden son kez tekrar etmeli. Öte yandan en fazla sayıda soru gelmesini beklediğimiz konular; Bitki biyolojisi, sistemler, ekoloji, kalıtım.

Türk Dili Edebiyatı: Son yıllarda Cumhuriyet dönemi ve güncel edebiyat konularından çok soru soruluyor. Adaylar son tekrarlarında Cumhuriyet dönemi ve güncel edebiyat konularına ağırlık vermeli. Edebiyat sınavında yapılan hataların başında, eser adına bakıp sadece sanatçıya odaklanıp soruyu yanıtlamalak geliyor. Bu tür sorularda dönem ve sanatçının özelliklerini bilmek gerekebilir. Öğrenciler en çok anlam sorularında hata yapıyor. Anlam soruları paragraf, sözcükte ve cümlede anlamdan oluşuyor. Anlam bilgisinde ise dikkatsizlikten soru kaçıyor.

Tarih: Son yıllarda sorulan bilgi ile kavramı eşleştirmeye yönelik sorularda öğrencinin zorlandığı görülmektedir. Çağdaş Türk ve dünya tarihi dersi sadece 11. veya 12. sınıfta okutulduğu için öğrencinin yeterli donanıma sahip olmadığı bir ders. Bu nedenle öğrencinin en çok zorlandığı sorular bu dersle ilgili. Soruların büyük kısmı bilgiyi ölçmeye yönelik. Öğrencilerin sınav öncesinde genel bir tekrar yapması, özellikle de çağdaş Türk ve dünya tarihi konularını gözden geçirmesi başarısını artıracaktır.

Coğrafya: Öğrenciler en çok hatayı yer kavramı ile ilgili sorularda yapıyor. Türkiye ve dünyadaki önemli yerlerin nerede olduğunu bilmiyorlar. Özellikle grafik veya tablo sorularında üstte verilen bilgiyi okumadan soruyu çözmeye çalışıyorlar. Türkiye’nin ekonomik faaliyetleri ile ilgili bilgileri tekrarlamaları gerekir.

Felsefe Grubu: Öğrenci paragraftan önce yöneltme cümlesini dikkatle okumalıdır. Sorunun kendisinden ne istediğini iyi anlamalıdır. Sosyoloji soruları genelde felsefe sorularına benzer: Temel kavramları kullanarak paragrafı çözümleme şeklindedir. Psikolojide son 10 yılda teknik sorular çıkıyor. Sadece paragraftan yola çıkılarak çözülebilecek soru sayısı az olduğundan konu bilgisine de önem vermeleri gerekir. Sözel grubun eleyici dersi mantıktır. Mantık konuları da matematik konuları gibi tekrarı gerektirir.

TEK CEVAP KAĞIDI

11 Haziran Pazar günü yapılacak olan matematik (LYS-1) sınavında 80 soru yer alacak ve 3 soru, kısa cevaplı olacak. 17 Haziran’da yapılacak olan fen bilimleri (LYS-2) sınavında ise fizik, kimya ve biyoloji testleri yer alacak. Testlerde 30’ar soru bulunacak ve adaylara 45’er dakika cevaplama süresi verilecek. Her bir test ayrı soru kitapçığında bulunacak, tek cevap kâğıdı kullanılacak. Fizik, Kimya, Biyoloji Testi’nin her birinde 1’er soru, kısa cevaplı soru olacak. Yabancı dil (LYS-5) sınavı ise 120 dakika sürecek. LYS’de adaylar son olarak edebiyat-coğrafya (LYS-3) sınavına girecek. 18 Haziran’da yapılacak olan LYS-3’te, Türk dili ve edebiyatı ile coğrafya- 1 Testi yer alacak. Türk Dili ve Edebiyatı Testi’nde 56 soru bulunacak ve 85 dakika cevaplama süresi verilecek. Coğrafya-1 Testi’nde ise 24 soru bulunacak ve 35 dakika cevaplama süresi verilecek. Her bir test ayrı soru kitapçığında bulunacak, tek cevap kâğıdı kullanılacak. Türk Dili ve Edebiyatında 2, Coğrafya-1 Testi’nde ise 1 soru, kısa cevaplı soru olacak.

Açık uçlu soru nedir

Sınavlarda öğrencinin daha alt düzey özelliklerini ölçmek için kullanılan açık uçlu sorularda, eğer aday cevabı bilmiyorsa, çoktan seçmeli sorunun aksine soruyu yanıtlaması imkânsız. LYS’de çıkacak açık uçlu sorular sözel ve sayısal içerikli. Sözel içerikli soruların cevapları kısa. Yani cevap en fazla on karakterden oluşan bir kelime olacak. Bu nedenle sözel içerikli sorularda yanıtın cevap kâğıdına yazılması ve sonra da bunun dikkatli bir şekilde kodlanması gerekiyor. Cevap doğru yazılsa bile kodlamada yapılacak hata nedeniyle sorunun doğru yanıtlamaması mümkün.

LYS TAKVİMİ 

10 Haziran LY S-4 (Sosyal Bilimler): Saat 10.00 135 dakika
11 Haziran LY S-1 (Matematik): Saat 10.00 135 dakika
17 Haziran LY S-2 (Fen Bilimleri): Saat 10.00 135 dakika
17 Haziran LY S-5 (Yabancı Dil): Saat 14.30 120 dakika
18 Haziran LY S-3 (Edebiyat-Coğrafya): Saat 10.00 120 dakika

 

YARIN: Doğru hedef başarı getirir


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon