Ayakkabıcıya çelme taktılar

Ayakkabı Sanayicileri Derneği Başkanı Çetin, sektörün beklenen sıçramayı yapamadığını belirterek “Koşabilirdik ama yürümek zorunda kaldık” dedi.

Ayakkabıcıya çelme taktılar
Abone Ol google-news
Yayınlanma: 20.05.2016 - 04:27

Geçtiğimiz yılı 670 milyon dolarlık ihracat ile kapatan Türkiye ayakkabı sektörü, yaşanan son olaylardan olumsuz etkilendi. Rusya uçak krizi ve terör eylemlerine siyasi gerginliğin de eklenmesi ile sektörün beklenen performansının ertelendiğini dile getiren Ayakkabı Sanayicileri Derneği Başkanı Hüseyin Çetin, ilk üç ayda yüzde 1.5 gerileyen ayakkabı ihracatının nisanda yüzde 17 arttığını belirterek, “Bunlar sevindirici gelişmeler. Şu anda yürüyoruz ancak bu sorunlar yaşanmasaydı sektör koşabilirdi” açıklamasında bulundu.

Rusya kaybı yüzde 45

Türkiye’deki üretimi teşvik etmek ve ithalatı azaltmak amacıyla Ekonomi Bakanlığı, 2014 Ağustos’ta yürürlüğe soktuğu kararla ithal deri ayakkabıya yüzde 50, suni deri ayakkabıya ise yüzde 30 oranında vergi getirmişti. Ancak yaşanan toplumsal olaylar, kararın etkisinin görülmesini her defasında erteledi. Türkiye İstatistik Kurumu’nun verilerine göre, 2013’te 723 milyon dolar olan ihracat 2014’te 719 milyon dolara, 2015’te 670 milyon dolara ve 2016’nın ilk çeyreğinde ise 195 milyon dolara geriledi. Geçen ay ise sektör biraz olsun toparlandı ve sektör ihracatını yüzde 17 artırdı. 2012’de 863 milyon dolar olan ithalat ise 2013’te 992 milyon dolara, 2014’te 953 milyon dolara ve 2015’te ise 794 milyon dolara geriledi. Bu yılın Ocak-Nisan döneminde ise ayakkabı ihracatı yüzde 3.5 artışla 275 milyon dolara ithalat ise yüzde 1 artışla 246.6 milyon dolar düzeyinde gerçekleşti. Çetin’in verdiği bilgilere göre, Rusya pazarında kayıp yüzde 45’i aştı. Kayıpları telafi yolu ise yeni pazarlar. Çetin, bu amaçla ABD pazarına yönelik çalışmaların devam ettiğini, bunun sektöre etkisinin çok yüksek olacağını öngördü.

Sağlıklı ayakkabı geliyor

yandan ayakkabıcılar, geçen yıllarda yaşanan zehirli ayakkabı skandalı gibi olaylar ile sektöre yönelik oluşan kötü imajı silmek harekete geçti ve sağlıklı ayakkabı hareketi başlattı. Tabanından bağcıklarına kadar her türlü parçanın doğal ve uzmanlar tarafından belirlenmiş ayakkabı üretilecek. Pilot uygulama için 30 şirket başvuru yaptı. Başvuran ve belirli şartları yerine getiren markalar kendi isimleri adı altında ‘sağlıklı ayakkabı’ etiketi taşıyan ayakkabıları mağazalarında satacak. 2017’nin başında başlanacak projeye AB’den de büyük ilgi var.

Rusya’nın tahtını Irak aldı

Türkiye, 500 milyon çift ile Avrupa’nın en büyük kapasitesine sahip ve sektörde 280 bin dolayında kişi istihdam ediliyor. Son 3 yıldır küçülen ihracat için bu yıl 800 milyon dolarlık hedef belirlendi. Türkiye’nin ayakkabıda en büyük pazarları listesinde Irak ilk sıradaki yerini koruyor. Irak’ı, Almanya ve Suudi Arabistan izliyor. 2013’e kadar Türkiye’nin en büyük ayakkabı pazarı olan Rusya ise dördüncü sırada yer alıyor. İlk çeyrek verilerine göre, geçen yılın ilk çeyreğinde 25.8 milyon dolar olan Rusya’ya ihracat bu yılın aynı döneminde yüzde 57 gerileyerek 11.1 milyon dolara indi. Rusya’da üç ayda yaklaşık 15 milyon dolarlık kayıp yaşandı.


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler