Zeytinyağında kişi başı tüketim 2 kiloya yaklaşıyor
Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi (ZZTK) Başkanı Metin Ölken, Türkiye'de zeytinyağı tüketiminin arttığını, bu ürüne karşı son yıllarda giderek artan bir ilginin olduğunu söyledi.
cumhuriyet.com.trZeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi (ZZTK) Başkanı Metin Ölken, zeytinyağı üreticisi bir ülke olan Türkiye'nin diğer üretici ülkelere göre çok düşük tüketim rakamlarına sahip olduğunu, dünyada adı sağlıkla birlikte anılan bu yağın daha fazla kullanımı için çaba gösterdiklerini belirtti.
Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi'nin ağırlıklı olarak yurt dışı tanıtımı için kurulduğunu ancak iç tüketimin de önemini görerek Türk insanının da tüketimini artırmaya yönelik etkinlikler düzenlediklerini ifade eden Ölken, şöyle konuştu: ''Zeytinyağında Yunanistan'ın 25 kilogram, İtalya'nın 11,5 kilogram, İspanya'nın 10,4 kilogram tükettiği bir ortamda iddialı bir üretici olan Türkiye'de tüketim 1 kilogram seviyesindeydi. Son dönemde üretimin artması ve sağlıklı beslenme yönündeki bilinçlenmenin gelişmesiyle tüketim artmaya başladı. Ambalajsız satılan ürünler nedeniyle sektöre ilişkin sağlıklı veriye ulaşamıyoruz ancak tüketimin 120 bin ton seviyesine ulaştığını tahmin ediyoruz. Bu da yıllardır 1 kilogramı geçmeyen tüketimin 1,5 kilogramı aşmaya başladığını gösteriyor. Zeytinyağına giderek artan bir ilgi var. Tüketim genelde zeytin üretiminin bulunduğu kıyı bölgelerindeydi. Son dönemde Anadolu kentlerinde de hareketlilik gözleniyor. Zeytinyağında tüketimin yetersiz olmasının nedeni genellikle bilgi yetersizliğinden kaynaklanıyor. İddialı zeytinyağı üreticilerinden biri olan Türkiye'de bu ürün yeterince tanınmıyor.''
Tanıtım çalışmaları
Tanıtım Komitesi'nin ağırlıklı olarak dış tanıtım yapmak amacıyla kurulsa da iç tüketimin önemini görerek Anadolu'da tanıtım etkinlikleri düzenlediğini ifade eden Ölken, geçen yıl Ankara, Bursa ve İstanbul'daki alışveriş merkezleri ve kent merkezlerinde düzenledikleri tanıtım etkinliklerini bu yıl Trabzon, Eskişehir, Erzurum ve Konya'da devam etmeyi planladıklarını söyledi.
Bu etkinliklerde yurttaşlara zeytinyağı tadımının yanında, zeytinyağının kalite göstergeleri, kullanım alanları ve çeşitleri hakkında bilgi verildiğini ifade eden Ölken, gittikleri merkezlerde oluşturdukları stantların yoğun ilgi çektiğini, tanıtım etkinliğinin ülke geneline yaygınlaştırılmasını da planladıklarını söyledi.
Zeytinyağının bir meyve suyu olduğunu, diğer bitkisel yağlarla karşılaştırılmaması gerektiğini dile getiren Ölken, bu yağın tüketimin düşük olmasının fiyatının diğer yağlara göre yüksek oluşundan değil bilgi eksikliğinden kaynaklandığını savundu.
'Türkiye zeytin ağacı varlığını artırdı'
Türkiye'nin zeytin ağacı varlığını artırdığını, zeytinyağı üretiminin 200 bin tona ulaştığını, 3 yıl içinde 600 bin tonluk bir üretimin öngörüldüğünü dile getiren Ölken, bu üretimin değerlendirilmesi için tek başına ihracat pazarlarının yeterli olmayacağını, iç pazarın büyümesinin kaçınılmaz olduğunu belirtti.
İhracatta 2003 sonrası dönemde görülen düşüş periyodunun bu yıl yerini yükselişe bıraktığını, özellikle Çin, İran, Irak, İngiltere ve ABD pazarlarında önemli artışlar gözlendiğini kaydeden Ölken, ihracatta 2005 yılında yaptıkları 100 bin tonluk hedefe ulaşmaya çalıştıklarını bildirdi.
Ölken, ihracat pazarında geleceğin pazarı olan Çin'e büyük önem verdiklerini, gelecek yıl Çin'de Türkiye yılı olması nedeniyle Kültür ve Turizm Bakanlığı desteğiyle özel etkinlikler düzenlemeyi planladıklarını sözlerine ekledi.