Yanıltan reklam yayından kaldırılacak mı?

Türk Eczacıları Birliği Başkanı Erdoğan Çolak, dün yayımlanan TRT Reklam Yönetmeliği'nde yer alan düzenlemeyi ''kanun hükümleri ve mevzuat konusunda bilgi eksikliğinden kaynaklanmıyorsa reçetesiz ilaçların tanıtımının önüne açma girişimi'' olarak niteleyerek, iptali için ivedilikle yargıya başvuracaklarını bildirdi.

cumhuriyet.com.tr

Türk Eczacıları Birliği Başkanı Erdoğan Çolak ilaçta reklamın sağlığa zararlı olduğu belirterek, dün Resmi Gazete'de yayımlanan TRT Reklam Yönetmeliği'nde ''reçete ile satışına izin verilen ilaçlar, alkollü içkiler, sigara ve tütünler, yapımı, sağlığı koruma standartlarına uymayan gıda maddeleri, eş bulma veya mektuplaşma kuruluşlarının hizmetleri ile benzeri ürün ve hizmetlerin reklâmı kabul edilemez'' hükmü yer aldığına dikkati çekti.

Düzenlemeyle ilgili ''Kanun hükümleri ve mevzuatlar konusunda bilgi eksikliğinden kaynaklanmıyorsa reçetesiz ilaçların topluma yönelik tanıtımının önünü açma girişimidir'' değerlendirmesini yapan Çolak, 1996 ve 2003'de yargıya başvuruları üzerine benzer düzenlemeleri içeren yönetmeliklerin iptal edildiğini belirtti.

Çolak, ''Her iki davada da yasa koyucunun, ilacın diğer tüketim mallarından ayrı olduğu ve bu nedenle tanıtım faaliyetlerinin sağlık profesyonelleri ile sınırlı olması ve topluma yönelik reklamının kesinlikle yasaklanması gerektiği yönünde kararı mevcuttur'' dedi.



Yargı yoluna başvurulacak


Reklamın amacının, reklamı yapılan ürünün tüketiminin arttırmak, tüketiciyi o ürüne yöneltmek olduğunu belirten Çolak, ilacı halka ulaştıran eczacılar açısından ilaçta reklamın, ''maliyetsiz bir gelir artış aracı'' olarak düşünülebileceği bildirildi.

Eczacıların ilacın herhangi bir tüketim maddesi, hastanın da tüketici olarak düşünülmemesi gerektiğini savunduğuna dikkat çeken Çolak, açıklamasında şunları kaydetti:
''Reçeteli ya da reçetesiz ilacın reklamının yapılmasının tek sonucu yanlış tedavi ve sağlıksızlık olacaktır. Bizler, sağlık koşullarını iyileştirmeye yönelik çaba gösteren eczacılar olarak, ilacı ticari bir ürün, hastayı da bir müşteri olarak algılayan zihniyetin şiddetle karşısındayız.54 yıllık örgüt kültürümüz ve halk sağlığını her şeyin üstünde tutan mesleki bilincimiz ile ilacı bir meta olarak gören ve satışını artırmak amacıyla ilacın topluma tanıtımını serbest hale getirmeye yönelik her türlü girişime, bugüne kadar karşı olduğumuz gibi bundan sonra da karşı olacağız. 26 Ağustos 2009 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan Yönetmeliğin iptali için de Birliğimiz tarafından ivedilikle yargı yoluna başvurulacak ve ilaçta reklama olanak sağlamak amacıyla yapılan girişimlerin yasal yoldan iptal edilmesi için gerekli işlemler sürdürülecektir.''


İlaçta reklama yer verilmemeli

İlaçlarda yapılan reklamın amacının o ürünün tüketimini arttırmak ve tüketiciyi o ürüne çekmek olduğunu kaydeden Çolak, "İlacı halka ulaştıran eczacılar açısından ilaçta reklam, maliyetsiz bir gelir artış aracı olarak düşünülebilir. Oysa biz eczacılar ilacın herhangi bir tüketim maddesi, hastanın da tüketici olarak düşünülmemesi gerektiğini savunuyoruz" dedi.