VIP'e var Mehmetçiğe yok

Cumhurbaşkanı, başbakan, Genelkurmay başkanı ve bakanlar için VIP uçak ve helikopter alımı için 2009 - 2012 yılları arasında 540 milyon dolar kaynak ayıran Türkiye, izinden dönen askerlerini, Bingöl - Muş karayolunda otobüse yapılan saldırıda şehit verdi.

cumhuriyet.com.tr

“Askerler neden helikopterle taşınmadı” sorusunun yanıtı ise çok acı. Türkiye, bu işi yapmak için üretilen 60 personel kapasiteli “ağır yük helikopterlerine” sahip değil. Bu helikopterlerin alımı içinse 20 yıldır bekleniyor. TSK envanterinde bulunan Black Hawk helikopterler ise en fazla 22 personel kapasiteli. Bir saatlik uçuş maliyeti ise 3-4 bin dolar. 200 askeri Black Hawk tipi helikopterle taşımak mesafeye göre 20 ila 30 bin dolara mal olurken otobüsle taşımanın bedeli 2 bin ile 2.500 TL arasında.

VIP için 540 milyon dolar kaynak ayıran Türkiye, 20 senedir “ağır yük helikopteri” almak için bekliyor. ABD ordusu başta olmak üzere terörle mücadele eden tüm ordular askerlerinin sevkini ağır yük helikopterleriyle yapıyor.

Türkiye ise ilk başta 14 adet almayı planladığı bu tür helikopterlerin sayısını 6’ya düşürerek ABD’li Boeing firması ile sözleşme imzaladı. 400 milyon dolarlık proje için tüm prosedür tamamlanmadığından proje henüz yürürlüğe girmedi. 3 yıl sonra ilk teslimatı gerçekleştirilecek ve 4’ü Kara Kuvvetleri Komutanlığı’na, 2’si ise Özel Kuvvetler Komutanlığı’na tahsis edilecek.

Boeing firmasınca üretilen CH - 47S tipi Chinook helikopter, 60 personel taşıma kapasitesine sahip. Yük helikopterleri, mekanize araçları, top gibi silah sistemlerini nakledebiliyor. Yük helikopterleri, çelik halatlarla bir F-16 savaş uçağını dahi taşıyabiliyor. Türk Silahlı Kuvvetleri’nin nakliye ihtiyacı ise halen Black Hawk ve Cougar helikopterleriyle sağlanıyor. Bu helikopterler azami 22 kişi taşıma kapasitesine sahip. Türkiye’nin elinde Kara Kuvvetleri Komutanlığı’nda 46, Jandarma Genel Komutanlığı’nda da 30 adet olmak üzere 76 Black Hawk helikopter bulunuyor. Helikopterlerin Türkiye genelinde bulunduğu ve operasyonların devamlı sürdüğü de düşünülürse, Bingöl bölgesindeki helikopter sayısı ve asker taşımaya tahsis edilip edilemeyeceği de ortada soru işareti olarak duruyor.

Türk ordusunun öncelikli ihtiyaçları arasında yer alan yük helikopterleri için beş kez ihaleye çıkıldı. Açılan son ihale 2001 yılındaki ekonomik kriz nedeniyle iptal edildi.