Uzun zaman uğraşları (29.03.2011)

Seramik sanatçısı Birsen Canbaz ile fotoğraf sanatçısı, iç mimar Rebii Yetiş, Ziraat Bankası Tünel Sanat Galerisi’nde 28 Mart’ta açtıkları "Uzun Zaman Uğraşları" adlı sergide çarpıcı bir projeyle bir araya geliyorlar.

cumhuriyet.com.tr

Sergide Canbaz’ın seramik dışında ağaç, cam ve deri gibi farklı organik malzemeleri de kullandığı son dönem işleriyle, Yetiş’in doğadaki detaylar üzerine düşünen fotoğrafları yer alıyor. Sanatçılar, organik formlara sadık kalarak dönüştürdükleri içerikli yapıtlarıyla izleyicinin doğaya yakınlaşmasına, sorgulamasına olanak sağlıyorlar.

İki sanatçının sergisi, yalnız seramik ve fotoğrafın değil; heykel, yerleştirme gibi farklı disiplinleri de bir araya getiren bir düet. Bu ikilinin temelinde aynı objelere bakmak, algılamak, esinlenmek ve sanat yapıtına dönüştürmek yatıyor. Önemli bir unsur da kavramsal sanat üzerine sorgulamaları, eleştirilerinin onları birbirine yakınlaştırıyor olması.

Canbaz; “Minimum biçim maksimum konu ile çalışan kavramsal sanat, muhabir rolünde sanatçıların sayısını arttırdı. Sanat sergisinde konuyu duyurmak sanatçı için yeterli oldu. Biçimden, estetik kaygılardan, güzellikten uzaklaşıldı, meselelere yaklaştı, sanatın nesnesi salt sosyoloji oldu. Eserin nasıl göründüğü endişesi ortadan kalktı.” derken objektifini doğanın ayrıntılarına çeviren Rebii Yetiş doğanın kendisinin zaten bir sanat olduğunun altını çizerek; “Doğadaki sanatı görebilme yetisi insanı sanatçı yapan esas özelliktir. Sanatçının doğanın ona ikram ettiği ham malzemeyi yaratıcılığıyla, eğitimiyle, birikimiyle farklılaştırabilmeli.” diyor. Yetiş’in fotoğrafları, doğanın sakladığı-insanın aramak zorunda olduğu, öz, parça-bütün, değişkenlik gibi farklı soruları derinleştiriyor.Duayen sanatçı Orhan Büyükdoğan’ın dile getirdiği gibi; “Harika bir damar yakalamış. Sanatın en güzel şeyini non figuratif  görünüşlü ama figüratif olanı. Fotoğrafın ne kadarını çerçeveleseniz bütün değişkenliğiyle kosmos var.”

Kaynağı “doğa” olan bu düet Yetiş’in taşları Canbaz’ın kuşları gibi iki sanatçının birbirini tamamlayabildiğinin, birbirini güçlendirebildiğinin, eserlerini galeriye yerleştirirken de bir ortak söylem yaratabildiğinin görülmeye değer başarısı.

Doğa müzesinde bir galeri tadındaki sergi, Ziraat Bankası Beyoğlu’ndaki Tünel Sanat Galerisi’nde 28 Mart- 15 Nisan tarihleri arasında açık olacak.

Birsen Canbaz

1997 yılında Mimar Sinan Üniversitesi Seramik ve Cam Bölümü’nden mezun olan Birsen Canbaz, 1996’da  “17. Günümüz Sanatçıları Sergisi Başarı Ödülü’nü aldı. İstanbul ve Ankara ve yurt dışında katıldığı bir çok kişisel ve karma sergiden bazıları; 1998 “Kriva Palanka -Manastır Çalışmaları Sergisi, Davut Paşa Hamamı Üsküp, Makedonya, 2003 “Soğuk”, Heykel ve Fotoğraf Sergisi, Santa Maria Kilisesi, İstanbul, 2004  “Doğadan” Kişisel Sergi, Tolga Eti Sanatevi, İstanbul, 2004 “Kişisel İzler 6”, Eczacıbaşı / VitrA Seramik Sanat Atölyesi sergisi, MSÜ İstanbul Resim ve Heykel Müzesi, 2007 “Macef, International Home Show”, Milano, 2007 “Bak Burdayım”, Atölye Sergisi, Beyoğlu, 2007 “XXX- Tasarım Sergisi”, İstanbul Design Week, 2009 “Dokundum ama doğal” Kişisel Sergi, Tolga Eti Sanat Evi, İstanbul, 2010 “Hamam Le Baın Turc”, Abbaye De Neumünster, Luxembourg ve 2010 “Contemporary Ceramic Art Exhibition”, Bologna.


Rebii Yetiş

1947’de İstanbul’da doğan Rebii Yetiş, 1973’de Devlet Güzel Sanatlar Akademisi İç mimari ve Endüstri tasarımı Bölümü’nü bitirdi. 1969-77 yılları arasında iç mimarlık yapan Yetiş, 1979’’da Viyana’ya yerleşti. İç mimarlık alanında çalışmalarına burada devam etti. Fuar tasarım ve çalışmaları çeşitli ödüller aldı. 1972’de ilk sergisini Kamil Sükun ile birlikte açtı. Çesitli karma sergilere katılan Yetiş, uzun bir aradan sonra 2006’da yeniden fotografçılığa başladı. 2007 İstanbul Avusturya Kültür Ofisi’nde Zoom adlı serginin ardından 2008’de  Ankara Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Galerisi’nde bir sergi açtı. Halen Viyana yaşayan Rebii Yetiş, içmimarlık ve fotografçılığı bir arada sürdürüyor.