Türk TIR sürücüleri eylemde

Türk TIR şoförleri ve UND (Uluslararası Nakliyeciler Derneği) Macaristan-Avusturya sınırında Türk araçlarının Avusturya üzerinden transit geçiş haklarının kısıtlanmasının kaldırılması için eylem yaptı.

cumhuriyet.com.tr

Eyleme katılan TIR şoförleri de giydikleri tişörtlerle yanyana gelerek "Bu adil mi?", "Ayrımcılık" sloganlarını oluşturarak eyleme renk kattı. Eylem sırasında araçlarına asılan İngilizce pankartlarda da "Malların serbest dolaşımı", "Transit geçiş hakkı kanazanılmış bir haktır" ifadeleri yeraldı. Avustutrya'ya izin belegeleri olmadığı halde giriş yapan 13 TIR herhangi bir engellemeyle karşılaşmadı.

BASIN BİLDİRİSİ OKUNDU

25 TIR şoförü ile birlikte UND İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener ve UND AB Uzmanı Can Baydarol'un ve Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Dış Ticaretten Sorumlu Genel Sekreter Yardımcısı Bahadır Öztanyel'in katıldığı eylemde bir de basın bildirisi okundu. Şeneri'in okuduğu basın bildirisinde şu görüşlere yer verildi: „Bu etkinliklerin temel amacı, yıllardır süregelen ve Türk araçlarının Avusturya üzerinden transit geçiş haklarının kısıtlanmasının kaldırılmasına ilişkin farkındalık yaratılmasıdır.
Üzerinden yapılan transit taşımalar (20 Milyar Dolarlık ihracat) için ülkemize sadece 15.000 adet geçiş belgesi tahsis eden Avusturya, bu kotanın yetersiz kaldığı 100.000 taşıma için Türk araçlarının Maribor (Slovenya), Fernetti (İtalya) ve Szeged (Macaristan) olmak üzere üç ayrı tren yolu hattı ve bu kullanımlardan elde edilen ödül belgeler ile üzerinden transit geçilmesine izin veriyordu. 2012 yılı sonunda Szeged (Macaristan)-Wels(Avusturya) Ro-La hattının kapanması ile Avusturya'dan geçerek Almanya ve ardı ülkelere gidilebilecek güzergah sayısı üçten ikiye düştü. Çünkü, Bulgaristan-Romanya-Macaristan-Avusturya-Almanya güzergâhını kullanan yıllık 25.000 Türk aracına Macaristan'dan geçebilseler dahi Avusturya kapıları kapandı.
Dünya Ticaret Örgütü ve Gümrük Birliği kurallarına uygun olmayan bu transit geçiş kısıtlaması artık Türk taşımacıları için kabul edilemez noktadadır.“

TIR şoföreleri Avusturya'nın uyguladığı transit geçiş konusundaki sıkıntılarını şöyle dile getirdiler:
Salih Doğan "9 Yıldır bu sektördeyim ve en büyük sıkıntılarımızın başında transit geçişler var. İlk önce araçlarınız çevereyi kirletiyor dediler. Şu anda Euro5 araçlarımız var. Karbonmomoksitli yakıt oranlarımız daha düşük. Buna rağmen bize trene bineceksiniz, buradan geçemezsiniz gibi engeller çıkartıyorlar. Bu nedenle ihracatçı firmaların malları Avusturtya sınırında günlerce bekletiliyor. Müşterimize söz verdiğimiz zamanlarda mallarını teslim edemiyroruz. Sadece 360 kilometrelik bir mesafeyi 9-10 gün içerisinde geçebiliyoruz. Büyük sıkıntılar yaşıyoruz."

Mustafa Sak: "Bana göre Avusturya'nın bu uygulaması Türkiye'nin ihracatına yönelik bir engel. Ülkemizin gelişiminin istenmemesidir."
Bilgisev Vural: "Türk araçları Romen ve Bulgar araçları gibi yolları kullanamıyor. Bize ayrımcılık yapılıyor. Ben sebze taşıyorum. Günlerce sınırda bekletilen aracımızdaki yükler kullanılamaz hale geliyor. Hem zaman hem de mal kaybına uğruyoruz. Boşyere buralarda zaman kaybına uğradığımız için ailemize de uzak kalıyoruz. Trenlerde, sınır kapılarında perişan halde günlerce bekletiliyoruz. Yetkililer buna kısa zamanda çare bulmalılar."

AVUSTURYA'YA İZİNSİZ GİRDİLER

birlikte UND İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener Dünya Ticaret Anlaşması'nın 5. Maddesinde yeralan "Ülkeler coğrafi konumlarını haksız olarak kullanamazlar“ kısmını hatırlatarak "Anlaşmaya göre; Avusturtya bize ya yoıl verecek ya da alternatif gösterecek. Ancak Avusturya her ikisini de yapmıyor. Biz de bu hakkımızı almak adına uluslararası mahkemelere başvurmayı düşünüyoruz. Biz bugün Avusturya topraklarına izinsiz olarak gireceğiz. Bunu da Avusturyalı yetkililere bildirdik" dedi.
UND heyeti 13'ü izin belgesiz toplam 25 TIR ilke Avusturya topraklarına izinsiz girdi ve herhangi bir engelleme ve cezayla karşılaşmadı. Heyet bugün Avusturya Ulaştırma ve Çevre Bakanlığı yetkilileri ile bir araya gelecek.