Tüketici bilgi sistemi hizmete açıldı

Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, ''Eskiden devlet kapısını tıklasaydınız belki bir cevap veren olmazdı. Ya da istediği zaman cevap verirdi. Ama şimdi devletin kapısını bilgisayardan tıkladığınız zaman bütün kapılar size açılıyor'' dedi.

cumhuriyet.com.tr

Tüketici Bilgi Sistemi'nin (TÜBİS) hizmete açılması ve 13. Geleneksel Tüketici Ödüllerinin dağıtılması için Türk Patent Enstitüsü'nde (TPE) gerçekleştirilen törenin açılışında bir konuşma yapan Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, tüketici haklarıyla ilgili gelişmelerin herkesi ilgilendirdiğini zira mesleği ne olursa olsun herkesin aynı zamanda tüketici olduğunu söyledi. Hükümet olarak bugüne kadar hizmet odaklı bir yönetim anlayışı benimsediklerini, vatandaşların ihtiyaçlarını hızlı ve kaliteli bir şekilde karşılamak için yoğun bir mesai harcadıklarını belirten Ergün, bu anlayışın bir gereği olarak da kamu hizmetlerinin internet ortamına taşınmasına özel bir önem verdiklerini anlattı. Kamu internet sitelerinin devlet ile vatandaş arasındaki dolaysız iletişimi sağlayan pencereler olduğunu düşündüğünü belirten Ergün, internet aracılığıyla devletin millete sadece bir ''tık'' uzaklıkta olduğunu belirterek, şunları kaydetti: ''Eskiden devletin kapısını tıklasaydınız belki bir cevap veren olmazdı. Ya da istediği zaman cevap verirdi. Ama şimdi devletin kapısını bilgisayardan tıkladığınız zaman bütün kapılar size açılıyor. Kapıyı açmak için birisini beklemenize, içeriden (gel) sesi duymanıza ihtiyaç yok. Mutlaka sizi içeride karşılayan bir elektronik ortam. Size açılan bütün kapıları görme şansını sahip olabiliyorsunuz. Bugün de (Devletin Gülen Yüzü) sloganıyla yola çıktığımız Tüketici Bilgi Sistemi'ni ve (Tüketici.gov.tr) web sitesini hizmete açıyoruz. Böylece tüketicilerimizi korumaya, tüketici haklarını ve bilincini arttırmaya yönelik mevcut çalışmalarımızı çok daha ileri bir seviyeye taşıyacağız. ''

Dünya değiştikçe tüketicilerin taleplerinin de değişiklik göstermeye başladığını, tüketicilerin artık daha bilinçli alışveriş yapmaları neticesinde tüketici uyuşmazlıklarının da artış gösterdiğine dikkat çeken Ergün, bu uyuşmazlıkların çözümü için il ve ilçe merkezlerinde 975 noktada yer alan tüketici sorunları hakem heyetlerinin büyük bir özveriyle çalıştıklarını söyledi. Tüketicilerin 938,75 liranın altındaki alışverişleriyle ilgili şikayetlerini hakem heyetlerine götürdüklerini anlatan Ergün, 2009 yılında hakem heyetlerine yapılan 143 bin başvurunun yüzde 83'ünün tüketiciler lehine sonuçlandığını bildirdi. Hizmete açılan TÜBİS projesiyle tüketicilerin karşılaştıkları sorunları, şikayetlerini 7 gün 24 saat, evinden, işyerinden, oturduğu yerden hakem heyetlerine iletebileceğini ifade eden Ergün, ''Yani bir tıkla sorunun çözümü için ilk adımı atmış olacaklar'' dedi.

Sistemin nasıl işleyeceği konusunda da bilgi veren Ergün, tüketicilerin öncelikle www.tüketici.gov.tr ana sayfasında yer alan tüketici şikayetleri butonuna tıklayarak veya doğrudan e-devlet kapısından www.türkiye.gov.tr geçerek TÜBİS'e bağlanabileceğini anlattı. E-devlet kapısı ile tam entegre işletilecek olan TÜBİS'e girişlerde, e-devlet kapısı şifresi, elektronik imza ve mobil imza kullanılabileceği gibi ilerleyen zamanlarda TC kimlik kartı kullanmanın da mümkün olacağını belirten Ergün, e-devlet kapısı şifresini bütün vatandaşların postane merkezlerini giderek 1 lira gibi sembolik bir ücret karşılığında alabileceklerini bildirdi. TÜBİS ile tüketicilerin evlerinden hiç çıkmadan, devlet koridorlarına hiç uğramadan şikayet başvurularını yapabileceğini ve başvurularının durumunu da an be an takip edebileceklerini kaydeden Ergün, şu anda Türkiye'de çok az kişinin e-devlet kapısı şifresi, elektronik veya mobil imzası olduğunu, sistemin bu nedenle ilk zamanlarda az kullanılacağını bildiklerini söyledi.

Bakan Ergün, TÜBİS'in bütün yurttaşlara açık olması nedeniyle, uzun vadede kendilerine piyasanın durumuyla ilgili çok önemli ve sağlıklı veriler sunacağını belirterek, böylece hangi bölgelerde, hangi sektörlerde, hangi firmalarda ve hatta hangi ürünlerde ne tür sıkıntılar olduğunu ve bu sıkıntıların hangi sıklıkta yaşandığının görülebileceğini söyledi. Ergün, ''Adeta Türkiye'nin 'üretim ve satış' haritasını ortaya çıkaracak bir sistemi hayata geçiriyoruz'' dedi. Tüketiciler lehine attıkları adımların üreticiler aleyhine olmadığını da kaydeden Ergün, ''Tam tersine, tüketici haklarını korumak, üreticilerimizin de menfaatinedir'' diye konuştu.

Bakan Ergün, dünyada iş yapmak isteyen firmaların en çok dikkat edeceği hususun müşteri memnuniyeti olduğunu belirterek, tüketicinin korunmasıyla ilgili yapılan çalışmaların, bir toplumun ekonomik ve sosyal yönden kalkınması, ülkede üretilen mal ve hizmetlerin kalitesinin yükselmesi ve rekabet ortamının sağlanmasıyla da yakından ilgili olduğunu söyledi. Hakları konusunda bilinçli olan ve haklarının peşine düşen tüketicilerin, Türkiye'nin üretim kalitesinin artmasına ve küresel pazarlarda rekabet gücü kazanmasına da vesile olduğunu ifade eden Ergün, kötü ürünlerin yurt dışına ihraç edilmesini ve Türk mallarının imajının zedelenmesinin de bu şekilde engelleneceğini kaydetti. Bakan Ergün, tüketici ödüllerinin de tüketicinin bilgilendirilmesi ve tüketici eğitimi çalışmalarını destekleyici yönüyle bu sürece hizmet ettiğini belirterek, bugün 6 kategoride 22 ödül vereceklerini söyledi. Ergün konuşmasının sonunda, Tüketici Bilgi Sistemini (TÜBİS) internet üzerinde hizmete açtı.

Tüketici Ödülleri sahiplerini buldu

13. Geleneksel Tüketici Ödülleri, sahiplerini buldu. Ödüller, Bakan Ergün tarafından verilirken, söz konusu ödül dalları ve ödüle layık görülenler şöyle:

Radyo-TV Programı Ödülü Dalında: Yeni Asır TV'de yayımlanan ''Kentin Sesi'' programı, TRT İstanbul Radyosu, Radyo 1'de yayımlanan ''Yaşarken'' programı, Kanal 38 TV'de yayımlanan ''Tükenmeden Tüketmek-Tüketici Köşesi'' programı.

Yazılı Basın Tüketici Köşesi Dalında: Akdeniz Gazetesi'nde yayımlanan Tüketici Hakları isimli köşe yazıları ile Nesih Tanrıverdi, Bizim Çankırı Gazetesi'nde yayımlanan ''Merih 'le Tüketici Köşesi'' isimli köşe yazıları ile Merih Mülazımoğlu.

Bilinçli Tüketici Dalında: İlknur Köse, Erol Korkan, Nalan Atamer, Kemal Kaçmaz, Nihal Yıldırım Selvi, Hacı Osman Karaöz.

4077 sayılı Kanun'un Uygulanmasında Başarılı Kuruluş Dalında: İstanbul Büyükşehir Belediyesi Halkla İlişkiler Müdürlüğü Beyaz File Birimi, İnegöl Meyveciler ve Sebzeciler Odası, Kayseri Ticaret Odası.

Tüketici Memnuniyetini İlke Edinen Firma Ödülü Dalında: Koçtaş Yapı Marketleri Ticaret A.Ş, Bamtur Turizm Organizasyon Ticaret Limited Şirketi.

Bilimsel Çalışma Ödülü Dalında: Layık görülen aday olmadı.

Hizmet Ödülü Dalında: Türk Standardları Enstitüsü, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı Zabıta Dairesi Başkanlığı Tüketici Hakları Zabıta Amirliği, Uluslararası Teknolojik Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Vakfı, Isparta Tüketici Sorunları Hakem Heyeti, Sinop Ticaret Meslek Lisesi.