Trafikte kurala uymayan yüksek prim ödeyecek

Trafik sigortasında asıl indirimin 2017 yılında poliçelere yansıması beklenirken şirketler gelecekte, primleri belirlerken ‘iyi sürücü’ ile ‘kötü sürücü’ kriterini dikkate alacak.

Ayfer Arslan

Trafik sigortasında son yapılan düzenlemelerin etkisiyle yüzde 10 civarında ucuzlayan primler sigortalıları memnun etmezken, Generali Sigorta Genel Müdürü Mine Ayhan, “Bugünden yarına kimse mucize beklemesin” dedi.

Trafik kurallarına uyan ile uymayanların ödediği primlerin kesinlikle aynı olmayacağını, Emniyet Genel Müdürlüğü ile sektör olarak ceza puanlarının alınması konusundaki görüşmelerinin devam ettiğini belirten Ayhan, “Bundan sonraki dönemlerde sektörün zarar etmesine neden olan etkilerin azalmasıyla birlikte 2017 yılında primlerde daha fazla indirim görülebilecek” diye konuştu. TOBB Kadın Girişimciler Üst Kurul Üyesi de olan Mine Ayhan, 2005 yılına kadar trafik sigortasında primlerin devlet tarafından belirlendiğini ve bu primler karşılığında ödenen tazminatların da yaklaşık 10 ile 20 bin TL civarında olduğunu hatırlattı. 2005 yılından sonra önce yarı zamanlı serbest tarifeye, daha sonra tam serbest tarifeye geçildiğini anlatan Ayhan, “Doğal olarak sigorta şirketleri üretimlerinde önemli bir branş olan trafik sigortasında pazar paylarını ve prim adetlerini yükseltmek için çok fazla fiyat yükseltmedi. Zaten 2005 yılına kadar fiyatlama Hazine tarafından belirlendiği için şirketler trafik branşında sofistike tarifeler geliştirmiyor ve fiyatlamayı hesaplayacak aktörleri istihdam etmeyi gerekli görmüyordu. Ancak serbest tarifeye geçilince sektör olarak yeterli bilgi birikimine sahip olmadığımız ve doğru hesaplama yapamadığımız için sigorta şirketleri olarak fiyatlamada oldukça zorlandık” diye konuştu.

7 milyar TL zarar

Söz konusu dönemde Avrupa Birliği uyum yasaları kapsamında yapılan düzenlemelerle ödenen tazminatların da yükseldiğini belirten Ayhan, şunları söyledi: “2013 yılında bazı mahkemelerin trafik sigortalarında oluşmuş bazı kazalar için sigorta şirketlerinde ek yükümlülükler getirmesi gibi sebepler de eklenince sektör son 10 yılda 7 milyar lira zarara uğradı. 2015’te Hazine Müsteşarlığı yeni düzenlemeler yaptı. Bu düzenlemelerin hem sigorta şirketlerine, hem de tüketicilere olumlu etkileri olacak. Sigorta şirketlerinin geçmişte düzenlenen poliçelerden gelen yükümlülükleri devam edecek. Zararımız bu yıl 500 milyon liraya geriledi ama hâlâ büyük zarardayız.”

Hasar geçmişi önemli

Mine Ayhan, trafik sigortalarında primlerin sigortalının hasar geçmişine, aracın özelliklerine ve birçok segmente göre belirlendiğini vurguladı. Böylece iyi sürücü ile kötü sürücünün ödeyeceği prim tutarının da doğal olarak birbirinden farklı olacağının altını çizen Generali Sigorta Genel Müdürü Mine Ayhan, “Sigorta poliçelerinde prim artışı ancak sigortalının hasar geçmişine bağlı olarak değişebilecektir” dedi.