Torunu kodluyor o yeni yeni tıklıyor
68 yaşındaki Emine Kasap’ın eli ilk kez ‘mouse’a değdi.
Şehriban Kıraç
Teknosa 11 yılda 66 ilde 17 bin kadına teknolojiyi öğretti. Kadın için Teknoloji projesi ile kadınlara, bilgisayar kullanım alanları ve temel kavramları, internete giriş ve e-posta gönderimi, sosyal medya ve mobil cihaz kullanımı gibi alanlarda ders veriliyor. Eğitimler sayesinde yüzlerce kadın bilgisayarla tanışıyor. Eğitimlere üç nesil (anneanne, anne, çocuk) katılan büyük bir kitle de var.
Kadın için Teknoloji projesinin Hatay ayağında Payas STEM’de 40 kadına eğitim verildi. Babaanne Emine Kasap, 68 yaşında. Torununu STEM merkezine kodlama eğitimi için götürüp getirirken kendisi de Kadın için Teknoloji eğitimlerine katılmaya başlamış ve bilgisayarla tanışmış. Kasap, ilk kez elim mouse’a değdi. “Eve bilgisayar almayı düşünüyorum tabii torunlar bana kullandırırsa” diyor.
Hedef 25 bin kadın
Kadın için Teknoloji projesinin Hatay ayağında Payas STEM’de eğitim alan kadınlara sertifikalarını veren Teknosa Genel Müdürü Bülent Gürcan, Habitat Derneği ile yürütülen projede 2023’te 25 bin kadına ulaşmayı hedeflediklerini söyledi.
Gürcan’ın verdiği bilgilere göre eğitimlere katılan kadınların yüzde 66’sı ilk, orta veya lise, yüzde 34’ü ise üniversite mezunu. Yüzde 52’si ev kadını, yüzde 30’u öğrenci ve yüzde 18’i çalışan-emekli.
Teknosa olarak, toplumsal cinsiyet eşitliği adına, ‘teknoloji erkek işidir’ algısını yıkmak ve kadınları dijital okur-yazar yapmak istediklerini dile getiren Gürcan, “Eğitimlere katılan kadınlar, her şeyden önce ‘özgüven’ kazandıklarını belirtiyor. Eğitimler sonrasında kadınlar, kimseye muhtaç olmadan hastane randevusu alıp e-devlet sitesini kullanabiliyorlar. Güvenli internet hakkında bilinçleniyorlar. E-posta kullanmaya başlıyorlar. Sosyal medya hesaplarını açıyorlar” ifadesini kullandı.
Erkeklere drone, kadınlar için ev aleti
Bu yıl içinde, (15-18, 19-24 ve 25-40 yaş) kadınların ve erkeklerin teknolojiye nasıl baktıklarını ölçmek amacıyla çalışma yaptıklarını anlatan Bülent Gürcan, “Üniversiteli erkeklere teknoloji dendiğinde roketten yapay zekâya, programlamadan ileride hayal ettikleri işlerde teknoloji kullanımlarına kadar geniş çerçevede bir algılayış var. Aynı yaş grubundaki kadınlarda ise teknoloji olarak akıllı telefon ve sosyal medya ön plana çıkıyor. En çok arzulanan ürünler, erkekler için elektrikli araba, drone, akıllı saat, kadınlar için üst model telefon ya da üst model ev aletleri.
Taksit düştü tüketici kaçtı
Teknoloji perakendeciliği ve Teknosa’nın 2018 performansıyla ilgili bilgi veren Bülent Gürcan şu değerlendirmeyi yaptı:
-2018 iyi bir yıl olmadı. Haziran ayına kadar her şey normaldi. Ama sonra fiyatlar zıpladı. Taksit sayıları düştü ve tüketici frene bastı. Özellikle cep telefonu satışları eylül ayında çok düştü. Genel pazar büyümesi eylül ayında yüzde 12 oldu.
-Kurun yükselmesinden sonra pazara yeni gelen pahalı telefonların satışlarında düşüş oldu. Toplam satışlarda cep telefonunun payı yüzde 43 oldu. Bu oran geçen yıllarda daha yüksekti.
-2018’de Teknosa olarak yeni mağaza açmadık. Mağaza kapatmamız da olmadı. Daha verimli çalışmaya odaklandık. Altyapıya 40 milyon TL yatırım yaptık. 2019’da da yine aynı oranda yatırım planımız var.
-2019 da kolay bir yıl olmayacak. Teknoloji perakendesi TL bazında yüzde 10 büyüyebilir ama adetsel bir küçülme öngörüyoruz.