TÖF'ten Merkez Bankası'na açık mektup

Tüketici mağduriyetinin en önemli nedenlerinden birinin faiz oranları olduğuna dikkat çeken TÖF, dünyanın hiçbir ülkesinde kredi kartı faizlerinin açıklanan enflasyonun 9-10 katı olmadığına işaret etti.

cumhuriyet.com.tr

Tüketici Örgütleri Federasyonu (TÖF), kredi kartları faiz oranlarının aşağıya çekilmesi için Merkez Bankası'na açık mektup yazdı.

TÖF, mektupta, kredi kartlarından kaynaklı mağduriyetlerin ortaya çıkması ve boyut kazanmasındaki olumsuz etkenler ortadan kaldırılmadan, Türkiye'nin gündemini 10 yılı aşkın bir süredir meşgul eden kredi kartı sorunun çözüme ulaştırılmasının mümkün olmadığının altını çizdi. Tüketici mağduriyetinin en önemli nedenlerinden birinin faiz oranları olduğuna dikkat çeken TÖF, Merkez Bankası'ndan birkaç gün sonra açıklayacağı kredi kartı faiz oranlarını belirlerken, ülke gerçekleriyle tüketici taleplerini dikkate almasını istedi. Bu çerçevede Merkez Bankası'nın aylık yüzde 2 oranını geçmeyen temerrüt faizi açıklaması bir zorunluluk olacağı uyarısında bulundu. Aksi durumda önceki örneklerde olduğu gibi, borçların yeniden yapılandırılmasını öngören kanun daha kaç kez çıkarılırsa çıkarılsın, mevcut sorunun çözülemeyeceğini, mağduriyetlerin büyüyerek artacağını ifade etti.

Merkez Bankası'na kredi kartından kaynaklı sorunların bir parçası olmaya devam etmeyin uyarısında bulunan TÖF, 1 Ekim 2009 tarihinden itibaren yeni dönem için açıklayacağınız kredi kartı faiz oranlarını sorun yaratmayacak düzeye çekerek mağduriyetlerin ortadan kaldırılmasına katkı sağlayın çağrısı yaptı.

Tüketiciler Merkez Bankası yetkililerini sorunların sorumlusu olarak görmek istemediğini ifade eden TÖF'ün açık mektubunda, "1 Mart 2006 tarihinde yürürlüğe giren 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları kanunun 26'ıncı maddesinde verilen yetkiyle, kredi kartı azami akdi ve gecikme faiz oranlarının 3 aylık aralıklarla Merkez Bankası tarafından belirleniyor. Yasanın yürürlüğe girdiği tarihten sonra açıklanan faiz oranlarını incelendiğinde, uygulanan faiz oranlarının ülke gerçeklerine aykırı, tüketici mağduriyetlerine neden olan haksız ve fahiş oranda bir uygulama olduğu son derece net olarak görülüyor. Uyarılarımız karşısında uluslararası bankacılık uygulamaları örnek gösterilmiş, ancak bu durumunda birçok açıdan gerçekleri yansıtmadığı ve emsal teşkil etmeyeceği ortaya çıkmıştır. Ayrıca, yüksek faizlere dayanak olarak gösterilmeye çalışılan kredi kartı kullanımından kaynaklı risklerin, başta tüketici kredileri olmak üzere daha düşük faiz uygulanan diğer kredi araçlarında ve bankacılık işlemlerinde olmadığı nasıl savunulabilir" denildi.

TÖF, dünyanın hiçbir ülkesinde kredi kartı faizleri açıklanan enflasyonun 9-10 katı olmadığını ileri sürerek, Türkiye'de ise açıklanan kredi kartı yılık faiz oranlarının, yine açıklanan yine yıllık enflasyon oranının dokuz on katı olup, çoğu dönemlerde 10 katını bile aştığını ifade etti.

TÖF var olan sorunları, 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanunun, 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları kanunu ve ilgili kanunları ihlal ederek, tüketici Yurttaşları mağdur eden bankaların yasa tanımaz uygulamaları ile Merkez Bankası tarafından 3 aylık aralıklarla açıklanan faiz oranlarının yarattığını vurguladı. Zaman zaman dile getirilen tüketicinin fırsatçı olması durumu ise yaşanan sorunların yüzde 2-3'ünü geçmediğini kaydeden TÖF, tüketici mağduriyetinin diğer nedenlerini şöyle sıraladı: "Temerrüt faiz oranlarının Merkez Bankası tarafında çok yüksek oranda belirlenmesi. Kanunların kesinlikle yasaklamasına karşın, bileşik faiz uygulamasına devam edilmesi. Sözleşmelerin bir örneğinin tüketiciye verilmemesi, yargı kararlarına karşın, bu uygulamaya devam edilmesi. Yasaya aykırı olarak tüketicinin kullandığı birden fazla kredi kartına tek limit yerine ayrı yüksek limitler tanınması."