Tatil fiyatları artacak

Kurdaki önlenemez artış dış turizmde umut vadederken, iç turizmi olumsuz etkiledi. Yıllık 100 milyon avronun üzerinde ciroya sahip yerli oteller zinciri Crystal Hotels Grup CEO'su Umman Çetinbaş, "Kurlardaki anormal yükseliş, Türk Lirası’nın değer kaybetmesine neden olurken yerli turizmde yüzde 10'luk bir artış olacaktır"dedi.

Demet Yalçın/Cumhuriyet

Türkiye genelinde 13 otelle hizmet veren ve yılda ortalama 300 bin kişiye konaklama yaptıran yerli oteller zinciri  Crystal Hotel’in CEO’su Umman Çetinbaş “Yıllardır sektör döviz artışı diye kıvranmıştır ama beklentimiz bu seviyede bir artış değildi. Bu mevcut durum yabancı odaklı çalışan otellere olumlu yansırken, yerli turizme de yansıyacaktır" diye konuştu. İç pazardaki TL bazında çalıştıkları için TL’nin sabit kalıp dolar yükseldiği zaman doğal olarak lira gelirinin düşeceğini anlatan Çetinbaş, bunun da negatif etkisinin kısa sürece görüleceğine dikkat çekti.

Taleplerde sıkıntı olur

Çetinbaş mevcut durumun yarattığı sıkıntıyı ise şöyle özetledi:
“Dövizin karşılığını TL bazında da alabilmek için yurtiçi pazarının fiyatlarını artırmak gerekiyor. Bu manada yurtiçi fiyatlar yükselecek. Tabi bu durumun talebi ne kadar etkileyeceğini göreceğiz. Ama durum negatif gibi görünüyor.”

Pamuk ipliğine bağlıyız
 
Geçen yılın ocak ayına göre 2014’ün ocak ayında yüzde 50 bir büyüme yaşadıklarını da kaydeden Çetinbaş şunları söyledi:
“Turist, güven ortamının olduğu, karmaşanın olmadığı yerleri tercih ediyor. Gezi olayları dönemimde rezervasyon akışımız 1000’lerden 500’lere düştü. Fakat daha sonra toparladı. Bu noktada turizm sektörü çok hassas bir sektördür. Pamuk ipliğine bağlıdır. Bir siyasal karmaşa, toplumsal karmaşa insanları ‘’acaba gitmeli miyim yoksa iptal etmeli miyim?’’ düşüncesine sevk eder. Mısır olayı buna verilecek en güzel örneklerden birisi. Çünkü bu konuda çok kan kaybetti ve turizmde eski gücünü de kaybetti. Aşırı fiyat tavizi verdiği halde talep görmediği için Kolay kolayda toparlanamaz”

Çalkantılar bitmeli
 
Türkiye’nin içinde bulunduğu siyasi çalkantıların turistleri etkileyeceğine de vurgu yapan Çetinbaş “Özellikle önümüzdeki mart seçimlerini Türkiye iyi bir şekilde geçerse döneme olumlu gireriz. Çünkü mart turistin erken rezervasyonlarını yaptığı, ürünü satın aldığı dönemdir. Seçimlerde herhangi bir karmaşanın yaşanmaması çok önemli. Çünkü turizm en kırılgan ve her şeyden çabucak etkilenebilen bir sektördür. Umarız bu sorunlar biran önce biter.
 
Hedef Ciro 130 milyon avro
Çetinbaş grubunun 2014 beklentileriyle ilgili olarak ise şu açıklamayı yaptı: “Geçen yıl yüzde 30’luk bir büyüme söz konusu. 2014’te Nisan ayında açılacak nirvanayla birlikte ve geçen yıl açtığımız iki otellede biz bu yılda doluluk ve genel ciro bazında yüzde 30’luk bir büyüme bekliyoruz. Yaklaşık 2 milyon 100 bin de jenere hedefimiz var. 2014 hedef ciromuz yaklaşık 130 milyon Avro. Geçen yılki ciromuzda 107-108 milyon Avroydu. Yüzde 30 büyüdük. Bu yıl istihdamımızı da 6 bine çıkaracağız.”