Sütte yüzde 20 artış

Enflasyonun etkisiyle marketlerde en çok zam, ürün grubu süt ve süt ürünlerinde oldu. Marketlerin ‘ucuz’ et satışı nedeniyle yaşadığı ciro kaybıysa yüzde 50’yi buldu.

cumhuriyet.com.tr

Ülke genelindeki yüksek enflasyon, marketlerde en çok süt ve süt ürünlerinde artış yaşanmasına yol açtı. Son 12 ayda süt ürünlerinde yaşanan yüzde 21.9’luk artıştan sonra en fazla zam yüzde 19.6 ile yağlarda; yüzde 17.4 ile kozmetik ürünlerinde yaşandı. Enflasyonu Türkiye için ‘baş belası’ olarak nitelendiren İstanbul Perakendeciler Derneği (PERDER) Başkanı Ramazan Ulu, “Perakendenin sorunları 365 gün konuşulsa, bitmez. Fakat bizi en çok zorlayan etmenlerden birini enflasyon oluşturuyor” dedi. PERDER’in Perakende Rehberi verilerine bakıldığında, temizlik ürünlerinin bir yıllık fiyat değişimi yüzde 15.4 olurken, gıda ve içecek ürünlerindeki zam miktarının yüzde 14.2 olduğu görülüyor.

ESK’nin iki markette başlattığı ucuz et uygulamasının yarattığı haksız rekabetle mağduriyet yaşadıklarını kaydeden Ulu, üyelerinin yüzde 10-50 arasında ciro kaybı yaşadıklarını anlattı.

Cirolar azaldı

Ulu, ucuz et satışının yalnızca iki markete verilmesinden dolayı yaşadıkları ciro kaybının İstanbul’da 1509 noktada, Türkiye genelinde ise 3 bin 500 noktada yaşandığını aktardı. Karkas et fiyatları düşmeden fiyatların aşağı çekilmesinin mümkün olmadığını belirten Ulu, “Ancak bazı üyelerimiz zararına da olsa satış yapma gereğini duyuyor. Kârlılığımızdan feda ediyoruz. Kiloda bir lira zararımız var” dedi.

Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın et fiyatlarını düzenlemek için iyi niyetle başlattığı uygulamanın sağlıklı yürümediğini, özellikle Anadolu’da birtakım istismarların yaşandığını söyleyen Ulu, “Bu, bizi acıtan bir konu. İthal et meselesi bize travma yaşattı” diye konuştu.

İşsizlik geldi

Marketlerin kasap reyonlarındaki ciro kaybı, işten çıkarmaları da gündeme getirdi. “Böyle giderse her marketten bir personelimiz işten çıkarılacak” diyen Ulu, üye marketlerin kasap reyonunda çalışan toplam bin personelin işten çıkarılabileceğini dile getirdi. Ulu, BİM ve A101’deki ucuz et satışlarından sonra diğer marketlerin pahalı olduğuna yönelik algının oluştuğuna dikkat çekerken; PERDER Yönetim Kurulu Üyesi İhsan Biçen de, “Aslında bu etlerin gerçek tüketiciye gittiğini düşünmüyorum. Belli mağaza ve lokantaların bu alımda rol oynadığını görüyoruz” dedi.

En büyük artış Sağlıkta yaşandı

İstanbul’un 2017 Kasım ayı perakende fiyatları yüzde 1.19 artış gösterdi. Bu dönemde gıda harcamalarında yüzde 1.37 artış yaşandı. İstanbul Ticaret Odası (İTO) verilerine göre, perakende fiyatlar bir önceki aya kıyasla; sağlık ve kişisel bakım harcamalarında yüzde 4.21, giyim harcamalarında yüzde 1.76; gıda harcamalarında yüzde 1.37; ulaştırma ve haberleşme harcamalarında yüzde 0.91; konut harcamalarında yüzde 0.81; ev eşyası harcamalarında yüzde 0.51; kültür, eğitim ve eğlence harcamalarında ise yüzde 0.22 artış gösterdi. Kasım itibarıyla toptan fiyatlar ise, aylık bazda; gıda maddeleri grubunda yüzde 3.67; yakacak ve enerji maddeleri grubunda yüzde 2.37; inşaat malzemeleri grubunda yüzde 1.47 arttı.