Susuz Yaz Selanik’te
Selanik Uluslararası Film Festivali’nin köklü bölümlerinden Balkanlar’a Bakış bu yıl “Sözcüklerden Görüntülere: Balkan Edebiyatı ve Sinema” başlıklı özel bir gösterim düzenliyor. Türkiye’den usta yönetmen Metin Erksan’ın ödüllü Susuz Yaz filmi bu bölümde gösterilecek.
Aslı Selçuk58. Selanik Uluslararası Film Festivali’nin (2-12 Kasım) yirmidört yıldır yapılan önemli bölümlerinden Balkanlar’a Bakış bu yıl düzenleyeceğ “Sözcüklerden Görüntülere: Balkan Edebiyatı ve Sinema” adlı özel bölümde Balkan edebiyatından sinemaya uyarlanan filmleri izleyiciyle buluşturacak. Türkiye’den Necati Cumalı’nın kitabından uyarlanan, yaratıcı yönetmen Metin Erksan’ın yönettiği,1964 Berlin Film Festivali’nde ülkemize ilk Altın Ayı ödülünü getiren Susuz Yaz gösterilecek. Yunanlı besteci Manos Hadjidakis’in müziklerini bestelediği köy dramasında hırs, açgözlülük, şehvet, ahlaksızlık temaları gerçekçi, çarpıcı biçemde anlatılıyor. Bölümde ayrıca Nobelli yazar Orhan Pamuk’un Masumiyet Müzesi öyküsünden esinlenerek Grant Gee’nin çektiği Anıların Masumiyeti (2015/ İngiliz-İtalyan-İrlanda) belgeseli de bu özel bölümde gösterimde.
Ünlü Arnavut yazar Ismail Kadare’nin kitabından çekilen Return of the Dead Army, Dhimiter Anagnosti’nin savaş karşıtı filmi (Arnavutluk). Başkahraman İtalyan General 2.Dünya Savaşı’nın bitiminde yanında bir papazla Arnavutluk’a gelir, amacı albayın kemiklerini bulmaktır. Film, savaşın vahşetini yansıtan usta işi bir savaş karşıtı çalışmadır. Bu özel bölümde Dominik Smole’nin kitabından uyarlanan Dance in The Rain (Bostjan Hladnik/ 1961-Yugoslavya-Slovenya), Emilian Stanev’in yapıtından uyarlanan The Peach Thief (Vulo Radev/ 1964, Bulgaristan), Antonije Isakovic’in öykülerinden derlenen Three (Aleksandar Petrovic/ 1965, Yugoslavya-Sırbistan), Slavko Kolar’ın öyküsünden aktarılan The Birch Tree (Ante Babaja/ 1967, Yugoslavya- Hırvatistan), Ion Agarbiceanu’nun öykülerinden çekilen Stone Wedding (Mircea Veroiu-Dan Pita/ 1972, Romanya), Nikolai Haitov’un öyküsünden çekilen The Goat Horn (Methodi Antonov/ 1972, Bulgaristan), Marin Predal’in öyküsünden yapılan The Moromete Family (Stere Gulea/ 1987, Romanya), Dusan Kovacevic’in kendi tiyatro oyunundan çektiği The Professional (2003, Sırbistan-Karadağ) yer almakta.
24 yıldır süregelen Balkanlar’a Bakış bölümünde kara komediden bilim kurguya dek uzanan 15 uzun ve kısa metraj etkinlik kapsamında yer alıyor. Kıyamet sonrası bir gelecekte geçen, Yerküre’nin açlıktan kurtulmaya çalışmasını betimleyen Buğday, Semih Kaplanoğlu’nun ilk İngilizce diyaloglu filmi. Genetik profesörünün karmaşık yolculuğunu anlatan filmde başrolde Jean-Marc Barr oynuyor. Kazım Öz, Zer’de ninesinin söylediği şarkıyı bulmak için varoluş yolculuğuna çıkan Kürt kökenli genç bir müzisyenin öyküsünü anlatıyor. Ana, mon amour’da Calin Peter Netzer sinemaya dokunaklı bir karakter incelemesiyle dönüyor. Toma ile Ana’nın sorunlu aşk öyküsünde karakterlerin ruhlarının derinliklerine inerek kırılgan ilişkilerin dinamiklerini yansıtıyor.
Bojan Vuletic, Requiem for Mrs J’de geçiş toplumundaki karmakarışık bürokrasiyi eleştiriyor. Başrolde Mirjana Karanovic’in oynadığı yapım Sırbistan’ın yabancı filmde Oscar adayı. Bulgar belgeselci Ilian Metev, 2017 Locarno Film Festivali Günümüz Sinemacıları Altın Leopar ödüllü ilk uzun metrajı 3/4 , son yazlarını birlikte geçiren, birbirlerine yabancılaşmış bir ailenin portresi. Igor Bezinovic, A Brief Excursion’da varlığı olmadığına inandıkları bir şeyi bulmak için Hırvatistan taşrasında gezmeye çıkan, bu arayış sonunda gizemli bir şekilde birer birer geziyi terkeden bir grup arkadaşın kinayeli yaş dönümü öykülerini betimliyor. Gjorce Stavreski, Secret Ingredient’te kanser hastası babası için gangsterlerden marihuana Çalan genç bir adamın trajikomik durumunu irdeliyor. Andrei Cretulescu’nun Charleston’u kayıpları ve erkek dayanışmasını keşfediyor.
Ivana Mladenovic, Soldiers.Story from Ferentari’de roman gettosunda, biri antropolog öteki eski mahkum iki adamın birbirlerine aşık olup tüm tabuları yıkmalarını işliyor. Hanna A.W.Slack, The Miner’da Bosnalı gözüpek bir göçmen işçinin Slovenya’da madende çalışmasını, 2. Dünya Savaşı’ndan sonra infaz edilen kurbanların anılarını yaşatma savaşımını irdeliyor. The Invisible Hand of Adam Smith (Slobodan Maksimovic), Cumulonimbus (Ioana Mischie), A Handful of Stones (Stefan Ivancic), Red Light (Toma Waszarow), Into the Blue (Antoneta Alamat Kusijanovic) Balkanlar’a Bakış’ta gösterimde olan kısa metrajlar.