Şeker fabrikalarının özelleştirmesinde yürütmeyi durdurma

Danıştay, Türkiye Şeker Fabrikaları A.Ş'ye (Türkşeker) ait Kastamonu, Kırşehir, Turhal, Yozgat, Çorum ve Çarşamba şeker fabrikalarının portföy C grubu olarak özelleştirilmesi için 8 Aralık 2009'da yapılan ihaleyi sonuçlandıran ihale komisyonu kararının yürütmesini durdurdu.

cumhuriyet.com.tr

Yüksek Mahkeme ayrıca Elbistan, Elazığ, Erzincan ve Malatya şeker fabrikalarının özelleştirilmesine ilişkin ''ihale şartları belgesi'' ile Özelleştirme İdaresi Başkanlığının ihaleye çıkma kararının da yürütmesini durdurdu.

Şeker-İş Sendikası, Türkşeker'e ait Kastamonu, Kırşehir, Turhal, Yozgat, Çorum ve Çarşamba şeker fabrikalarının (portföy C) portföy grubu olarak bir bütün halinde satış yöntemi ''varlık satışı'' şeklinde uygulanmak suretiyle pazarlık usulü ile özelleştirilmek üzere 8 Aralık 2009 tarihinde yapılan ihaleyi sonuçlandıran ihale komisyonu kararının iptali ve yürütmesinin durdurulması istemiyle Danıştay'da dava açmıştı.

Sendika açtığı ayrı bir davada da, yine Türkşeker'e ait Elbistan, Elazığ, Erzincan ve Malatya şeker fabrikalarının (portföy B) portföy grubu olarak bir bütün halinde satış yöntemi ''varlık satışı'' şeklinde uygulanmak üzere pazarlık usulü ile özelleştirilmek üzere ihaleye çıkarılmasına ilişkin Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'nın kararı ile bu karar ekinde yer alan ihale şartları belgesinin de iptali yürütmesinin durdurulması isteminde bulunmuştu.

Danıştay 13. Dairesi, her iki davada da yürütmeyi durdurma kararı verdi.

Daire, Türkşeker'e ait Kastamonu, Kırşehir, Turhal, Yozgat, Çorum ve Çarşamba şeker fabrikalarının portföy C grubu olarak özelleştirilmesi için 8 Aralık 2009'da yapılan ihaleyi sonuçlandıran ihale komisyonu kararının ve Elbistan, Elazığ, Erzincan ve Malatya şeker fabrikalarının özelleştirilmesine ilişkin ''ihale şartları belgesi'' ile Özelleştirme İdaresi Başkanlığının ihaleye çıkma kararının yürütmesini durdurdu.

Danıştay 13. Dairesi gerekçesinde, Kastamonu, Kırşehir, Turhal, Yozgat, Çorum ve Çarşamba şeker fabrikalarının bir bütün halinde portföy grubu olarak (Porföy C) özelleştirilmesine ilişkin ihale ilanı ve şartnamesinin yürütmesinin 15 Aralık 2009 tarihinde durdurulduğu hatırlatılarak, ihale ilanı ve şartnamesi hakkında verilen yürütmeyi durdurma kararı gereği ''ihaleyi sonuçlandıran ihale komisyonu kararının hukuki dayanağının ortadan kalkmış'' olduğu vurgulandı.

Daire, iptal istemlerini ise daha sonra karara bağlayacak.

Daire kararında, ''Şeker sektörünün arz ve talep dengesinin bozulmaması, istikrarlı işleyişinin sağlanması, dışa bağımlılığın yaratılmaması, üretimde sürdürülebilirliğin sağlanması'' hususlarının Türkşeker'in özelleştirilmesinde esas alınan temel unsurlar olduğu ifade edildi.

''Türkşeker'in özelleştirilmesi sonrası bu temel unsurların sağlanması için gerekli önlemlerin alınmasının ve alınan bu önlemlerle ihaleye çıkarılmasının şart olduğuna'' işaret edilen kararda, şunlar kaydedildi:
''Oysa, uyuşmazlık konusu B Portföy grubu fabrikaların özelleştirilmesine dair ihale şartları belgesinde, sözü edilen üretim şartına dair 17. maddesi ile anılan fabrikaların özelleştirilme sonrası alıcıya fabrikalarda 2010/2011 kampanya döneminden başlamak üzere Şeker Kanunu ve ilgili mevzuat çerçevesinde Şeker Kurulu tarafından belirlenecek kotalar dahilinde beş pazarlama yılında Şeker Kurulunca belirlenen pancar ekim alanlarından temin edilecek pancardan beyaz şeker üretim faaliyetini sürdürmeyi kabul, beyan ve taahhüt etme şartı getirilmesine karşın, bu taahhüde ilişkin 20 milyon dolar tutarında teminat mektubu alınması ve söz konusu teminat mektubunun 4 milyon doları miktarının söze edilen pazarlama yılları için eşit miktarda alınmış sayılması yolunda getirilen teminata ilişkin hükümlerin taahhüdün yerine getirilmesini sağlamaktan uzak olduğu ve anılan maddede bu süre içerisinde uyuşmazlığa konu fabrikalarda üretimin sürdürülebilirliğini sağlamak için yeterli önlemlerin alınmadığı anlaşılmaktadır. İhale şartları belgesinin 17. maddesinde Şeker Kanunu ile Türkşeker'in özelleştirilme amacını taşımaması nedeniyle kamu yararına ve hukuka uyarlık bulunmamaktadır.''

İhale şartları belgesinin diğer maddelerinde mevzuata aykırı bir husus bulunmadığı belirtilen kararda, ''İhale şartları belgesinin 17. maddesinin hukuka aykırı olması nedeniyle anılan ihale şartları belgesinde ve sözü edilen şartlarla ihaleye çıkarılmasına ilişkin Özelleştirme İdaresi Başkanlığı kararında hukuki isabet bulunmamaktadır'' denildi.

Daire, iptal istemini ise daha sonra karara bağlayacak.