SBS'de Braill Alfabesi

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), bu yıl yapılacak Seviye Belirleme Sınavı'nda (SBS) görme engelli öğrenciler için büyük bir kolaylık sağlayacak. Sınav soruları görme engelli öğrencilere Braill Alfabesi'nde ve Cd ortamında sesli soru kitapçığı şeklinde sunulacak. Öğrenciler kullanım becerilerine göre bunlardan birini seçecek.

cumhuriyet.com.tr

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), bu sene yapılacak Seviye Belirleme Sınavı'nda (SBS) görme yetersizliği olan öğrenciler için büyük kolaylık sağlayacak bir uygulama başlattı. Uygulamanın daha önce denemesinin yapıldığı ve başarılı bulunduğu öğrenildi.
SBS'ye girecek az gören öğrenciler için 18 puntolu soru kitapçığı ve cevap kağıdı basılacak. Az gören öğrenciler tek kişilik salonlarda sınava alınacak ve bu öğrencilerin soru muafiyeti olmayacak, başarı puanı tüm sorular üzerinden hesaplanacak.

Sınava girecek ''görmeyen öğrenciler'' ise tek kişilik salonlarda okuyucu ve kodlayıcı eşliğinde sınava alınacak. Bu öğrencilere sınavda ek olarak 30 dakika ek süre verilecek.
Görmeyen öğrencilere, sınav sırasında sorular Braill alfabesinde hazırlanmış soru kitapçığı, CD ortamında (MP3 dosyası olarak seslendirilerek) sesli olarak veya resim, şekil ve grafik içeren sorulardan muaf olarak basılmış soru kitapçığı şeklinde sunulabilecek.
 

Sınava girme şekli tercih edilecek

Öğrenci kullanım becerisine göre bu soru kitapçıklarından birini seçecek. Bu öğrenciler başvuru tarihleri arasında öğrenim gördüğü okul müdürlüğüne müracaat ederek sınavda kullanmak istediği yöntemi, e‐Okul sisteminde açılan ekran üzerinden öncelik sırasına göre tercih edecek.

Söz konusu yöntemlerin herhangi birinde yeterince tercih olmaması durumunda MEB Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü öğrencinin tercih sırasına göre en uygun düzenlemeyi yapacak. İşitme yetersizliği olan öğrenciler de tek kişilik salonlarda sınava alınacak, sınav süresine 30 dakika ek süre verilecek.
 

Otistik öğrencilere de kolaylık

Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu ile özel öğrenme güçlüğü olan, yaygın gelişimsel ''Otizm, Rett Sendromu, Asperger Bozukluğu, Atipik Otizm'' gibi bozukluğu, yazma becerisini engelleyecek derecede ince motor becerilerde yetersizliği ya da uzuv kaybı (ampütesi) ve süreğen hastalığı olan öğrenciler, tek kişilik salonlarda sınava alınacak.

Bu öğrencilere salonda yardımcı olması için öğretmen görevlendirilecek. Okuma yitimi (disleksi) veya yazma yitimi (disgrafi) olan öğrencilere salon görevlilerinden 2 öğretmen, kodlayıcı/okuyucu olarak yardımcı olacak.

Kaba motor becerilerde yetersizlik gösteren ortez, protez, yardımcı araç gereç kullanan öğrenciler, giriş katlarda bulunan salonlara yerleştirilecek. Sınav salonunda kullanılacak masa ve sıra öğrencinin özelliklerine uygun olarak düzenlenecek.

Yatağa bağımlılığı olan ya da sağlık kurumunu terk etmeleri sakıncalı olan öğrenciler ise durumunu sağlık kurulu raporu ile belgelendirmeleri halinde, tedavi gördükleri sağlık merkezinde sınava alınacak.

Şeker, astım, tansiyon ve epilepsi hastalıklardan dolayı sürekli ilaç kullanan öğrenciler diğer öğrencilerle birlikte salona yerleştirilecek, ancak salonlarında görevli öğretmenler, il/ilçe milli eğitim müdürlüklerince önceden bilgilendirilecek. Özel eğitime ihtiyacı olan öğrenciler, sürekli kullandıkları araç-gereç ve cihazları kendilerinin getirmesi şartıyla sınavda kullanabilecek.