Satışları dip yaptı

Türkiye’de 2014’ün ilk 6 ayında 5.7 milyon cep telefonu satılırken bu sayı 2013’ün aynı döneminde 6 milyon adet düzeyindeydi. Beyaz eşya sektöründe de satışlar ilk 7 ayda yüzde 7 düşerek 3.6 milyon adede geriledi.

Şehriban Kıraç/Cumhuriyet

Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’nun (BDDK) 1 Şubat 2014’te yürürlüğe giren cep telefonlarına taksit sınırlaması, teknoloji marketlerin aylık cep telefonu satışlarını ortalama yüzde 40 düşürdü.

Geçen yıl ayda ortalama 330 bin cep telefonu satan teknoloji marketlerinin satış rakamı, kredi kartı düzenlemesinden sonra 130 bin adet düşerek 200 bine geriledi. Böylece taksit yasağı teknoloji marketlerin telefon satışlarını yüzde 40 civarında düşürmüş oldu. GfK verilerine göre Türkiye’de 2014’ün ilk 6 ayında 5.7 milyon cep telefonu satılırken 2013’ün aynı döneminde bu rakam 6 milyon düzeyindeydi.

Beyaz eşsa sektöründe de satış verileri parlak değil. Sektörün geçen yılın 7 aylık döneminde 3 milyon 877 bin 460 adet olan 6 ana üründeki iç pazar satışı, bu yılın aynı döneminde yüzde 7 azalarak 3 milyon 622 bin 681’e düştü. Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği verilerine göre, 2014 ilk 7 aylık dönemde, iç pazardaki buzdolabı satışları yüzde 12 azalsa da 1 milyon 20 bin 912 adetle en fazla satılan ürün oldu. Bunu 1 milyon 17 bin 771 adetle çamaşır makinesi, 791 bin 262 adetle bulaşık makinesi, 467 bin 287 adetle fırın, 301 bin 331 adetle derin dondurucu, 24 bin 118 adetle kurutucu izledi.

Gold Teknoloji Marketleri Pazarlama Müdürü Kılınç Orhan Erdemir, Türkiye’de cep telefonu alışverişini etkileyen en önemli faktörlerden birinin kredi kartlarındaki taksit imkânı olduğunu söyledi. Erdemir, taksit yasağının teknoloji marketlerindeki büyümeyi sıfırladığını belirterek “Teknoloji marketlerindeki cep telefonu satışları 1 Şubat itibarıyla büyük bir düşüş yaşadı. Son 5 ayda cep telefonu pazarı sadece el değiştirdi. Eğer amaç gerçekten cep telefonu satışını azaltmak olsaydı, aynı zamanda kontratlı satışların da yasaklanması gerekirdi. Ancak kontratlı satışların büyük oranda arttığı da gün gibi ortada. Vatandaşın borçlanma düzeyini indirmeyi sadece kredi kartları üzerinden düşünmemek lazım. Kişisel borçlanma farklı ödeme yöntemleriyle devam ediyor. Önemli olan bunu kademeli bir şekilde azaltabilmektir diye düşünüyorum. Aksi halde insanlar alışverişi keseceklerine farklı ödeme yöntemleriyle satın almaya yöneliyor. Bu seferde kişisel borçlanması takip etmeniz gittikçe güçleşiyor” dedi.