Şakayık'ın üretimi yok
Expo Antalya'nın açık kalacağı Nisan-Ekim aylarında şakayıkın çiçek açması biyolojik olarak mümkün değil.
cumhuriyet.com.trEXPO2016’nın sembol çiçeği olarak açıklanan Türk şakayıkı’nın Türkiye’de üretim ve satışının olmadığı belirlendi.
Orta Anadolu Süs Bitkileri ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Osman Bağdatlıoğlu, bir şakayık türü olan Paeonia turcica’nın ıslah edildiğini ancak Türkiye’de doğal alanları dışında üretimi ve satışının yok denecek kadar az olduğunu söyledi. Bu nedenle birliğin kayıtlarına da girmediğini açıklayan Bağdatlıoğlu, şakayıka benzeyen ‘Rananculus’ adlı çiçeğin üretiminin yapıldığını ve kesme çiçek olarak ihraç edildiğini bildirdi. Sadece Antalya’dan yılda 400 milyon dal karanfilin ihraç edildiğini anımsatan Bağdatlıoğlu, Rananculus’un Türkiye’de 10 milyon dal üretiminin yapıldığını 5 milyon dalının ihraç edildiğini belirterek şöyle dedi:
“Şakayık da Rananculus da kış dönemi çiçekleri. Bir birlerine benziyorlar. Rananculus için bilgi verebilirim. Turcica’yı bilmiyoruz. Ticari amaç için üretilecekse yumrusu her yıl yenilenmeli. Yumrusu Fransa ve İtalya’dan ithal ediliyor. Eylül’de dikilip, Kasım ayı sonlarında çiçek alınmaya başlanıyor ve Mart sonu geldiği zaman da bitki kurumaya başlıyor”
Kış dönemi bitkisi olduğu için 23 Nisan 2016’da açılıp 6 ay açık kalacak olan Expo Antalya Botanik fuarında şakayık çiçeği ve bitkisinin görünmesi de olanaksız olduğu belirtiliyor. Bağdatlıoğlu, “Fuar döneminde şakayıkın çiçeklenmesi olmayacağı belli. Bitki doğal olarak kurumaya geçiyor” dedi.
Sembol çiçeğin belirlenmesine gerek olmadığını vurgulayan Bağdatlıoğlu, “10 yıllık expo tarihine baktığımızda sembol yok, maskot var. Yani sembol olacak diye birşey yok. Olmayabilirdi. Çünkü her çiçek bir semboldür aslında. Amaç Antalya’yı güzelleştirmek, çiçeklerle donatmak” diye konuştu.