Projeler yarışıyor
Erdoğan’ın Kanal İstanbul’una, Davutoğlu üç katlı tüp geçitle yanıt verdi.
Sibel Bahçetepe / CumhuriyetDetayları kamuoyundan sır gibi saklanan İstanbul’un yeni çılgın projesi açıklandı. Projenin, Boğaz’ın altına yapılacak olan “Üç katlı büyük İstanbul tüneli” olacağı, Anadolu ve Avrupa yakasının yerin metrelerce derinliğinde birbirine bağlanacağı belirtildi. Şehir plancıları ise projenin İstanbul trafiğini rahatlatmayacağı, aksine bu bölgelerde trafiği daha da artıracağı görüşünü savundu.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nın öncülüğünde İstanbul’a yapılacak “3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli Projesi” dün Harbiye’deki İstanbul Kongre Merkezi’nde törenle tanıtıldı. Tören sırasında, Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın mesajı okundu. Projeyi tanıtan Başbakan Ahmet Davutoğlu projenin sembolik bir anlam taşıdığını belirterek “3 kat demek, 3 imparatorluk demek. 3 kat, 2 karayolu 1 metro yoluyla Boğaz’ın altından geçip, 6.5 kilometre olacak bu tünel, 3 imparatorluk üzerinde İstanbul’un 4’üncü büyük küresel devleti Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin işaret fişeği de olacak” dedi. Proje ile İstanbulluların trafik çilesinin ortadan kalkacağını savunan Davutoğlu, “Çevre dostu bu proje İstanbul’un siluetine de zarar vermeyecek. Projeyle sera gazları yılda 115 bin ton azalacak, havayı kirleten gazların hacmi 29 bin ton azalacak, yeni bir arazi kullanılmasına ihtiyaç hissedilmeden İstanbul trafiği rahatlayacak” diye konuştu.
3.5 MİLYAR DOLAR * Tünelde her 500 metrede bir duraklama alanı, her 240 metrede bir katlar arasında geçiş imkânı sağlayan geçitler olacak. * Kullanılan tüm malzemeler yanmaz nitelikte olacak. * Proje 3.5 milyar dolara malolacak. |
Çözüm yeni yollar değil
TMMOB Şehir Plancıları Odası İstanbul Şubesi İkinci Başkanı Tuba İnal Çekiç geçit ile İstanbul’da trafiğin rahatlamasının mümkün olmadığını belirterek şunları söyedi: “1 ve 2. köprünün trafiği rahatlattığını görmüyoruz. Bireysel araçlarla, lastik tekerlekli çözüme dayalı sistem trafiği rahatlatmaz. İki yaka arasındaki trafik sorununu yeni yol yaparak çözemezsiniz. İşyeri ve konut dengesini doğru planlama ile yapmadığınız sürece, isterlerse 100. köprüyü, geçidi yapsınlar çözüm olmaz. Bu geçitte iki kat arasında, insanların özel araçlarını kullanmaları söz konusu olacak, bu da o çevre arasında trafiği artıracak. İstanbul’da toplu taşıma ve raylı sistem üzerinden yatırım yapılmalı. İki yaka arasındaki arazi kullanım kararını ve doğru planlamayı yapmadan, ne yapsalar sorun çözülmez. Yeni her yol trafiği artırır.”