"Pilotlar arıza rapor etmedi"
Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) yetkilileri, Isparta'da 30 Kasım 2007'de meydana gelen uçak kazasına ilişkin pilot hatası bulunmadığını açıkladı.
cumhuriyet.com.trUlaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) yetkilileri, ''Dünyaya Bakış Hava Taşımacılığı A.Ş envanterindeki TC-AKM tescil işaretli MD-83 tipi hava aracının, Atlasjet Havayolları adına İstanbul Atatürk Havalimanı-Isparta Süleyman Demirel Havalimanı seferi sırasında Isparta'nın Keçiborlu ilçesi Yenitepe Beldesi Türbe Tepe Mevkindeki dağlık alana çarparak düştüğünü'' anımsattılar.
Söz konusu kazaya ait tahkikatın, Sivil Hava-Araç Kazaları Soruşturma Yönetmeliği ve ICAO Ek-13'e göre Kaza Kırım Heyeti tarafından yürütüldüğünü belirten yetkililer, Hava Aracı Kazası Nihai Raporunun, 25 Kasım 2008'de Resmi Gazetede yayımlandığını hatırlattılar.
Yetkililer, Kaza Soruşturma Kurulunca belirlenen muhtemel kaza nedeninin Nihai Raporda şu şekilde yer aldığını belirttiler:
''Uçuş ekibinin yayınlanmış alçalma planlarındaki usulleri doğru uygulamaması, hava aracının bulunduğu coğrafi konumu ve arazi yapısını doğru değerlendirememesi, uçuş ekibinin karşılıklı çapraz kontrolü sağlamakta ve alet işarlarını değerlendirmede yetersiz kalmaları nedeniyle uçağın yayınlanmış usullere uygun uçmasını sağlayamamaları, özellikle EGPWS'i de göz önünde bulundurarak uygun standartlarda gerçekleştirilmeyen uçuş öncesi EGPWS self test ve bu hususta arıza giderme işlemlerindeki eksiklik, eğitim eksikliği ve uçağın dağlık araziye çarpmasını önlemek için ekibin karar verme ve tepki göstermede gecikmesi sonucunda meydana gelmiş tipik bir CFIT/Kontrollü Uçuşta Yere Çarpma kazası olduğuna karar vermiştir.''
"İddialar gerçekle örtüşmüyor"
Yetkililer, muhtemel sonucun ortaya konulabilmesi için her türlü inceleme ve araştırmanın yerine getirildiğini, özellikle hava trafik kontrol radar kayıt analizleri ve hava trafik kontrol ses kayıt cihazlarının çok kere incelendiğini ifade ettiler.
Bu incelemeler sonucunda, ''uçuş ekibinin herhangi bir şekilde ve amaçla bekleme talebinde bulunmadığı, uçağın herhangi bir şekilde ve nedenle pas geçmediği, pilotların tehlike veya hava aracına ait herhangi bir cihaz/alet/kumanda aletlerine ait arızayı hava trafik kontrol ünitelerine rapor etmediğinin kayıtlarda bulunduğunu'' vurgulayan yetkililer, ''Flap (İnişlerde ve kalkışlarda kanat yüzeyini genişleterek daha düşük hızlarda daha fazla kaldırma kuvveti sağlayarak uçağın daha kısa mesafede kalkmasına ve inmesine yardımcı olan hareketli parçalar) arızasının tek başına düşme nedeni olmadığını'' kaydettiler.
Yetkililer, bazı basın yaygın organlarına yansıyan haberlerde yer alan Operasyon Memuru Basri Yılmaz'ın kaza hakkındaki ifadesine ilişkin ''Kaza Soruşturma Kurulunun raporunun ekinde yer alan sözü edilen kişiye ait ifadede flap arızasından söz edilmediğini'' belirterek, ''Bu çerçevede hava aracının gerek pas geçme, gerekse beklemeye girmesi hususu gerçekle örtüşmemektedir. Mevcut kayıtlara ait ilgili bölümler ve görüntüler Hava Aracı Kazası Nihai Raporu'nda açık olarak görülmektedir'' açıklamasında bulundular.