Orta sınıf yok oluyor
Türkiye’de orta segmente hitap eden markaların ayakta kalma şansları azalıyor. Lüks tüketim pazarının 2018’de 7 milyar liraya çıkması öngörülüyor.
Şehriban KıraçTüketim dünyası son birkaç yıl içinde büyük bir değişime sahne oldu. Tüketici profili değişti, ucuzluk kavramı yenilendi, tüketim yapılan kategorilerde dengeler yer değiştirdi. Artık ya gerçek lüks ya da C-D gelir grubuna hitap eden markalar ayakta kalabiliyor. Orta segmente hitap eden markaların ise ayakta kalma şansları azalıyor. Lüks pazarı Türkiye’de 2010-2014 arası dönemde yılda ortalama yüzde 10 artarak 5.3 milyar TL seviyesine ulaştı. Lüks pazarı içinde en büyük payı hazır giyim ile aksesuar, mücevher ve saat kategorileri alıyor. 2018’e kadar ise toplam lüks ürünlerde yıllık ortalama yüzde 7’lik bir artış olması ve toplam kategori büyüklüğünün ise 7 milyar TL’ye çıkması öngörülüyor. Hesabında 1 milyon lira veya üzeri parası olan yurtiçi yerleşik mudi sayısı, bu yılın ocak-ağustos döneminde 16 bin 517 kişi artarak 125 bin 381’e yükseldi. Milyoner başına düşen ortalama mevduat da yaklaşık 6 milyon 123 bin olarak hesaplandı. Bu da lüks tüketimi artırıyor.
Ayakta kalması zor
TÜİK’in yaşam Koşulları Araştırması 2016 sonuçlarına göre en yüksek gelire sahip yüzde 20’lik grubun toplam gelirden aldığı pay yüzde 47.2 iken en düşük gelire sahip yüzde 20’lik grubun aldığı pay ise yüzde 6.2 oldu. Gelirdeki bu makas marka konumlamasına da yansıyor. Türkiye’nin önde gelen AVM’lerinden İstinye Park Genel Müdürü Uğur Berk’e göre, artık tüketimde iki grup var, ya lüks ya da C-D segmenti. Orta kategoride hizmet veren bir marka eğer doğru yerde, doğru mağazada değilse, stratejisini iyi belirlememişse ayakta kalması zor.