Öğretmenler kariyer basamakları uygulamasından şikayetçi

Öğretmenler tarafından tepki çekmesine karşın Milli Eğitim Bakanlığı tarafından uygulamaya konulan Öğretmen Kariyer Basamakları Uygulaması (ÖKBYU) öğretmenler tarafından yetersiz görülüyor.

cumhuriyet.com.tr

Öğretmenlerin tepkisine karşın 2004 yılında yapılan Kariyer Basamaklarında Yükselmeye ilişkin yasal düzenleme sonrasında; 2005 yılında uzman öğretmenlik sınavı yapılmış, sınavı kazanan öğretmenlerin bir kısmı uzman öğretmen olurken, bir kısmı da farklı gerekçelerden ve yanlış uygulamalardan dolayı uzman öğretmen olamamıştı.

Anayasa Mahkemesi'nin konuya ilişkin gerekçeli kararını açıklaması ve iptal hükümlerinin, kararın 18 Mart 2009 tarihinde Resmî Gazete'de yayımlanmasından başlayarak bir yıl sonra yürürlüğe girmesine karar vermesi nedeniyle, uzman öğretmenlik sınavını kazandığı halde, kontenjan dışında kalarak, mağdur olan ve sayısı on binleri bulan söz konusu öğretmenler, bir an evvel uzman öğretmenlik unvanı verilmesini bekliyor.

Kariyer basamakları uygulamasının yeterliliği ile ilgili bir araştırma yapan Memur-Sen Konfederasyonu'na bağlı Eğitim-Bir-Sen, uygulamaya öğretmenler arasında nasıl bakıldığını araştırdı. 26 il'de 400 ilk ve ortaöğretim öğretmeniyle yapılan çalışmaya kariyer durumlarına göre yüzde 72.5'i öğretmen, yüzde 23.8'i uzman öğretmen, yüzde 31.5'i aday öğretmen, yüzde 1.3'ü başöğretmen, yüzde 1'i ise sözleşmeli öğretmen katıldı.


Öğretmenler uygulamayı yetersiz görüyor

Araştırmaya göre, öğretmenlerin yüzde 61'i mevcut ÖKBYU'yu yeterli bulmadığını, yüzde 29'u kısmen yeterli bulduğunu, yüzde 10.1'i yeterli bulduğunu belirtiyor. Kadın öğretmenlerin yüzde 64.7'si mevcut ÖKBYU'yu yeterli bulmadığını ifade ederken, erkek öğretmenlerin ise yüzde 58.1'i yeterli bulmuyor. Ankete katılan sözleşmeli öğretmenlerin yüzde 75'i, aday öğretmenlerin yüzde 83.3'ü, öğretmenlerin yüzde 70.7'si ve uzman öğretmenlerin yüzde 32.6'sı mevcut ÖKBYU'yu yeterli ve kesinlikle yeterli bulmadığını açıkladı.


"Madde getirisi az"

Ankete katılanların yüzde 22.5'i ise uygulamanın öğretmenlerin okul içersinde çalışma barışını bozduğu iddiasına kesinlikle katılmadığını, yüzde 32.8'i katılmadığını belirtiyor. Öğretmenlerin yüzde 21'i ise uygulamanın çalıma barışını bozduğuna kısmen katıldığını, yüzde 13.5'i katıldığını ve yüzde 10.3'ü kesinlikle katıldığını kaydediyor.

Araştırmaya katılanların yüzde 70.3'ü ÖKBYU'nun maddi getirisini yeterli bulmazken, yüzde 20.9'u kısmen yeterli, yüzde 8.7'si ise yeterli buluyor. Öğretmenlerin yüzde 73.4'ü ve uzman öğretmenlerin yüzde 61.7'si ÖKBYU'nun maddi getirisini yeterli ve kesinlikle yeterli bulmadığını bildiriyor.

Araştırmaya göre öğretmenlerin yüzde 21.3'ünün uygulamada alınan uzman öğretmen veya başöğretmen unvanlarının mesleki motivasyon ve başarıyı artırdığını kesinlikle düşünmediği, yüzde 25.5'inin artırdığını düşünmediği, yüzde 26'sının kısmen artırdığını düşündüğü, yüzde 16.5'inin artırdığını düşündüğü, yüzde 10.8'inin ise kesinlikle artırdığını düşündüğü görülüyor.

Araştırmanın sonuçlarını değerlendiren Eğitim-Bir-Sen Genel Sekreteri Halil Etyemez, kariyer basamaklarında yükselme uygulamasıyla ilgili bir düzenlemeye ihtiyaç olduğunu kaydederek, bu konuda çok sayıda öğretmenin mağdur olduğunu söyledi. Etyemez, öğretmenlerin söz konusu taleplerinin karşılıksız kalmaması gerektiğini dile getirdi.