Müzik eğitiminde herkes 'ayrı telden' çalıyor
Türkiye'deki üniversitelerde yapılan bir araştırmada, müzik bölümlerinde verilen eğitimler arasında önemli farklılıklar bulunduğu ortaya çıktı.
cumhuriyet.com.trAtatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Araştırma Görevlisi Emrah Lehimler tarafından Yrd. Doç. Dr. Serhat Yener'in danışmanlığında hazırlanan ''Türkiye'deki Güzel Sanatlar Fakülteleri Müzik Bölümleri Eğitim Programlarının İncelenmesi'' konulu yüksek lisans tezinde, bu bölümlerde uygulanan eğitim programları arasındaki farklılıklara dikkat çekildi. Yüksek lisans tezi için 10 üniversitede yapılan araştırma sonuçlarına göre, çağdaş eğitim anlayışı içerisinde müzik araştırmacısı, müzik teknolojileri uzmanı, kompozitör ve müzik öğretmeni yetiştirmeyi amaç edinen bu bölümlerde verilen derslerin kredi, isim ve içeriği açısından önemli farklılıklar bulunuyor. Müzik Bölümleri eğitim programlarına göre, Akdeniz Üniversitesi 240, Atatürk Üniversitesi 130, Cumhuriyet Üniversitesi 157, Dokuz Eylül Üniversitesi 170, Erciyes Üniversitesi 165, İnönü Üniversitesi 128, Karabük Üniversitesi 166, Kocaeli Üniversitesi 159, Marmara Üniversitesi 142, Süleyman Demirel Üniversitesi 163 krediyle mezun veriyor.
Teorik ve kuramsal dersler sınıflandırmasında bulunan derslerin kredi bakımından olduğu gibi isim açısından da farklı olduğu görülüyor. İçerik ve hedef davranış yönünden aynı olan temel müzik eğitimi, ''Müziksel Algılama ve Okuma'', ''Kulak Eğitimi ve Solfej'', ''Müzik Teorisi ve İşitme Eğitimi'', ''Solfej ve Kulak Eğitimi'', ''Temel Müzik Eğitimi'', ''Solfej Dikte Teori'', '' Müziksel Algılama İşitme Okuma'', ''Temel Müzik Kuramları'', ''Temel Müzik Kavramları'', ''Müziksel Yazma'', ''Teori'', ''Okuma'', ''Yazma (Dikte)'', ''İşitme (Kulak)'', ''Müziksel Algılama-Okuma-Yazma'' gibi farklı isimlerle üniversitelerin müzik eğitim programında yer alıyor. Müzikal performansa dayalı dersler sınıflandırmasında bulunan derslerin de isim ve kredi açısından farklılıkları bulunuyor. İçerik ve hedef davranış yönünden aynı olan müzikal performansa dayalı bir dersin, ''Temel Çalgı'', ''Bireysel Çalgı Eğitimi'', ''Bireysel Çalgı'', ''Bireysel Çalma'', ''Ana Çalgı'', ''Çalgı Eğitimi'', ''Ana Dal'' gibi farklı isimlendirildiği görülüyor.
Birbiriyle aynı kabul edilen derslerin isimlerinin ve kredilerinin farklı olmasının, özellikle öğrenci intibak işlemlerinde uyuşmazlıklar ortaya çıkardığı, öğrencilerin farklı donanım, bilgi ve beceriyle mezun olmaları sonucunu doğurduğu belirtiliyor. Bu farklılıkların, fakültelerde bulunan öğretim elemanlarının donanımının ve programı hazırlayan kişilerin programa bakışının aynı olmamasından kaynaklandığına işaret ediliyor.
'Bölüm isimleri de farklı'
Türkiye'deki Güzel Sanatlar Fakültelerinde müzik eğitimi verilen bölümler arasında bölüm ve anabilim dalı isimlerinde bile bir tutarsızlık bulunuyor. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi ''Müzik Bilimleri Bölümü'' olarak eğitim verirken, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi ''Müzik Bölümü'' olarak eğitim veriyor. Tezde, içerik ve hedef davranış yönünden aynı, isim ve kredi yönünden farklı olan bölüm ve derslerin, hem isim karmaşasının ortadan kalkması hem de aynı kredilerle bu eğitimin alınması konusunda, uzman görüşü alınarak bu sorunların giderilmesine yönelik çalışmaların yapılması öneriliyor.