Dünyayı saran pandemi ve kısıtlamanın sanata yansıması
Mücbir Sebep dans projesi CRR’nin aralık ayı programında iki kez sahnelenecek.
Gülçin GülanÖzgün dans projesi “Mücbir Sebep” bugün saat 20.00’de Cemal Reşit Rey (CRR) Konser Salonu’nda sahnelenecek. CRR Sanat Yönetmeni Cem Mansur’un önerisiyle Zeynep Tanbay’ın koreografisini yapıp sahneye koyduğu modern dans, salgın sürecinde zihinlerimizi meşgul eden iki konuyu bir araya getiriyor.
Birincisi sahne sanatlarının temelinde olan işitsel, görsel ve bedensel temasın pandemi sürecinin getirdiği kısıtlamalarla sahnede nasıl yeniden kurulabileceği, diğeri süresinden koltuk sayısına salondaki tüm yeni düzenleme dolayısıyla sahne ile seyirci arasındaki temasın nasıl olacağı üzerine arayışlar.
Beethoven ve izolasyon Zeynep Tanbay bütün dünyada yaşanan bu yeniden yaratılış sürecini, 2013’te Borusan Kültür Sanat’ın Beethoven Festivali’ne yeni eser siparişiyle davet ettiği eseri “Symbiosis” i de yeniden yaratarak anlatıyor. Symbiosis’te Borusan Quartet’in seslendirdiği müziği bu kez Mehmet Yasemin ve Eylül Umay Taç (keman) Öykü Koçoğlu (viyola), Gözde Yaşar (çello)’dan oluşan Lepidus Ensemble seslendiriyor.
Canlı müzik eşliğinde dört bölümden oluşan Mücbir Sebep ekrana yansıtılan Symbiosis ekibine bir gönderme ile başlıyor. İlk önce sahnede dörtlüyü dinliyoruz ardından müzik eşliğinde dört kadın, dört erkek dansçı; Evrim Akyay, Suzan Alev, Nil Batırbaygil, Gizem Bilgen, Can Gökdoğan, Melih Kıraç, Serhat Kural ve Gül Yılmazer’in dokunup dokunmama arasında gidip gelen içsel yolculuğunu izliyoruz.
MÜZİĞİN VE DANSIN, İKİ AYRI PERFORMANSI
Tanbay’ın en eski dansçılarından Evrim Akyay süreci şöyle değerlendiriyor: “Pandemi gibi ne zaman biteceği belli olmayan bir süreçte, herkesin kendini nasıl koruyacağını bir şekilde öğrenmesiyle aktif olarak dans ediyor olmak bir şans. Bugün 2013’te keyifle yaptığımız pek de sahneleme imkânı bulamadığımız bir işi farklı ve yeniden yaratılan bir konsept altında çalışmak, kapanmışlıktan çıkmak, içimizde biriken enerjiyi boşaltmak hepimize iyi geldi.
Burada birbirini etkileyerek bütünleşen müziğin ve dansın, iki ayrı performansın, güzel bir birlikteliği var. Sorun yaşamıyoruz.” İlk kez sahneye CRR’de çıkan, Tanbay’ın başka projelerinde de dans etmiş olan Gül Yılmazer ise “Dört beş ay eve kapandıktan sonra sahnede olmak ilk önce beni endişelendirdi. Kısıtlama nedeniyle ilk önce dörtlü provalar yaptık. Yaratıcı ekibinde olduğum Symbiosis’te on iki dansçı idik, bir arada çalışıyor, birbirimize dokunuyorduk. Dolayısıyla Mücbir Sebep bambaşka bir konsept” diyor.
İlk defa modern dansa eşlik eden topluluğun kurucusu Öykü Koçoğlu da “Sahnede çalmayı özlemiştik. Mücbir Sebep çok güzel bir proje. Bu koreografi müzik üzerine çıkarıldığından müzikle dans çok uyumlu. Tempo yüksek. Zeynep Hanım’ın profesyonelliğine, pozitifliğine hayran kaldık. Her şey aksamadan işliyor. Herkesi motive ediyor” diyerek hem sahnede Beethoven çalmak hem de bu projede yer almaktan duydukları mutluluğu ifade etti.