Marmaray ancak 2015'e yetişir
Avrupa ve Asya kıtasını Marmara Denizi'nin altından birbirine bağlayacak asrın projesi Marmaray'ın hükümetin açıkladığı gibi 29 Ekim 2013 tarihinde hizmete girmesi zor görünüyor.
cumhuriyet.com.trBirleşik Taşımacılık İşçileri Sendikası Genel Başkanı Yavuz Demirkol, 3 etaptan oluşan projenin sadece boğaz tüp tünel geçişi bölümünün 29 Ekim 2013’te tamamlanabileceğini, Gebze-Haydarpaşa, Sirkeci-Halkalı banliyö hatlarının iyileştirilmesini de kapsayan projenin tamamının ancak 2015 yılında bitirileceğini söyledi. Demirkol, Demiryollar Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü’nün (DLH) iş programına göre de Marmaray’ın hizmete girme tarihinin 18 Haziran 2015 olduğunu vurguladı.
BTS Başkanı Demirkol, Boğaz Tüp Tünel Geçişi inşatının 27 Ağustos 2004 tarihinde fiili olarak başladığını şu an ray montajının sürdüğünü ifade ederek “Ayrılıkçeşme’den Üsküdar’a gidiş yönündeki tünelde ray montajı Üsküdar İstasyonu’nu da geçerek tüp geçit hattına girdi. Sirkeci’ye kadar ray montajı tamamlandı. Yenikapı’dan Üsküdar ve Ayrılıkçeşme’ye doğru montaj başladı. Haziran ayına kadar Yenikapı-Ayrılıkçeşme arasının çift hatlı olarak raylarının döşenmesi bekleniyor” bilgisini verdi. Süren kazı çalışmaları nedeniyle Yenikapı-Kazlıçeşme arasının ayrı olarak ele alınacağını kaydeden Demirkol ray montajının 2012 sonuna kadar tamamlanmasının beklendiğini belirtti. Demirkol, ray montajından sonra elektrifikasyon işlerinin başlayacağını, Mart 2013’te test sürüşlerine geçileceğini 29 Ekim 2013’te de tünelin açılacağını aktardı.
Sadece 13.6 km tamam
Yenikapı-Söğütlüçeşme arasındaki 13.6 km’lik tüp tünelin 29 Ekim 2013’e yetişeceğini ancak Gebze’den Halkalı’ya kadar uzanacak toplam 76.3 km’lik projenin tam olarak hayata geçmesinin yıllar alacağını kaydetti. Demirkol “Eğer Hükümetin bahsettiği Marmaray Projesi bizim bildiğimiz gibi üç kısımdan oluştuğu şekilde bitirilmesinden bahsediliyorsa 2013 mümkün değildir. Tarihler bizzat kendi imzaladıkları sözleşmelerde yazılıdır. Umarız Başbakan söz verdik diye bitmeyen hatlarda açılış yapmaya kalkmaz” dedi.
Devam eden etaplar
Demirkol, tamamlanmayan diğer etapların durumu hakkında da bilgi verdi. Buna göre Gebze-Haydarpaşa, Sirkeci-Halkalı Banliyö Hatlarının İyileştirilmesi; İnşaat, Elektrik ve Mekanik Sistemler (CR1 ) etabının için teklifler 15.02.2006 tarihinde alındı. En düşük teklifi veren Alstom-Marubeni-Doğuş (AMD) Grubu ile 28 Mart 2007 tarihinde sözleşme imzalandı. Yüklenici AMD Grubu projeye bu koşullarda devam edemeyeceğini belirterek 27 Nisan 2010’da sözleşmeyi tek taraflı olarak iptal etti. Ulaştırma Bakanlığı da 19 Temmuz 2010’da fesih kararını açıkladı. Fesih süreci ve yüklenicinin başvurusu üzerine başlayan tahkim süreci devam ediyor. Bu iş için CR3 adı altında yeniden ihale sürecine girildi. 28 Şubat 2011 tarihinde teklifler alındı, 26 Ekim 2011 tarihinde Obrascon Huarte Lain (OHL) SA- Dimetronic SA Ortak Girişimi ile sözleşme imzalandı. İşe başlama tarihi 3 Kasım 2011 olarak bildirildi. Her şey yolunda giderse hatların açılış tarihi iş programında 18 Haziran 2015 olarak ilan edildi.
Demiryolu Aracı İmali (CR2) etabına ilişkin sözleşme 10 Kasım 2008 tarihinde teknik ve mali olarak en uygun teklifi veren HYUNDAI ROTEM firması ile imzalandı. Vagonların ilk bölümü 2011 yılında getirildi. Vagonların bir kısmı Edirne’de bir kısmı da Haydarpaşa’da bekletiliyor. 60 vagonun test sürüşlerine başladı, sipariş edilen 444 vagon daha teslim edilecek.