LYS'de çıkacak soru tipine dikkat

LYS’de ders çalışmak kadar sınavda çıkacak soru tiplerini bilmek de büyük önem taşıyor. Farklı derslerin farklı soru tiplerine hazırlıklı olmak gerekiyor.

Deniz Ülkütekin

Üniversite adaylarının beş farklı dersten sınava gireceği LYS’de başarılı olmak isteyen adaylar için sınavlarda çıkacak soru türlerini bilmek büyük önem taşıyor. Uğur Okulları Akademik Kurulu tarafından hazırlanan farklı derslere yönelik ipuçları şu şekilde:

Felsefe Grubu ve Din ve Ahlak Bilgisi: LYS 4 sınavına hazırlanan öğrenciler son dönemde psikolojiye çalışırken, doğrudan terimlerin tanımına yönelmeli, her ünitedeki kavramların listesini çıkarıp tekrar yapmalı.

- Sosyoloji dersinin soruları genelde uzun paragraflardan oluşmaktadır. Ancak bu, zor olacakları anlamına gelmiyor. Sosyoloji biliminin amaç ve özelliklerini iyi öğrenmek, paragrafları önyargısız okumak çözümü kolaylaştıracaktır.

- Mantıkta özellikle sembolik mantığı son güne kadar hafızada canlı tutacak alıştırmalar yapılmalı.

- Din kültürü ve ahlak bilgisi dersinin sorularına da kavram bilgisi mantığıyla yaklaşılmalıdır. Ünitelerdeki terimlerin listesini çıkarıp tekraryapılmalıdır.

Kimya:

- Kimya sorularında ünitenin temel bilgileri ağırlıklıdır. Bu nedenle soruları çözerken en temel bilgileri listeleyin. Bu bilgileri aralıklı tekrarlayınız.

- Formül ve bağıntılarla sorular arasında ilişkilerde işlem hatası yapmamaya özen gösterin. Deneme sınavlarında bütün seçenekleri değerlendirin. Şu an çözdüğünüz bir soruda önemli olmayan bilgi sınavda karşınıza önemli bir bilgi olarak çıkabilir.

Matematik

- Çözülmeden geçilen sorulara belirleyici bir işaret koyulmalıdır ki, ikinci turda çözülmeyen sorular zaman harcamadan bulanabilsin.

- Soruları çözerken verilenlerin ve istenilenlerin mutlaka iyi belirlenmesi gerekir.

- Bir geometri sorusu çözülüyorsa, veriler mutlaka şeklin üzerine yazılmalıdır. Soruda şekil yoksa, soruyu adım adım okuyarak verilere uygun bir şekil çizilmelidir.

- Soru çözüldükten sonra, cevap işaretlenmeden önce soru cümlesi mutlaka bir kez daha okunarak istenilenin ne olduğuna dikkat edilmelidir.

Coğrafya

- Coğrafya bilindiği gibi hem LYS- 3 hem de LYS-4’te yer alacak bir ders. bu derste okuduğunu doğru algılamak ve bundan bir yorum çıkarmak çok önemlidir.

- Sınav esnasında uzun paragraflardan, grafik ve tablo sorularından korkulmamalı. Haritalı sorular dikkatlice taranmalıdır. -Soru çözümlerinde bilgi birikiminin yanı sıra yorum gücünden de yararlanmak gerekli. Bütün seçenekler, verilen bilgiler dikkatlice okunmalıdır. Önemli yerlerin altları çizilerek algı artırılmalıdır.

- Sınav sorularının lise müfredatını taramayı hedeflediğini bunun dışında soru olasılığının düşük olduğunu bilmeliyiz.

Türk dili ve edebiyatı

- Edebiyat sınavında sorulacak 56 sorunun yaklaşık 20’si lise dil ve anlatım müfredatından, 36 soruluk bölümü ise Türk Edebiyatı müfredatından olacak.

- Dil ve Anlatım sorularında ağırlık yine anlam bilgisinden (sözcükte anlam, cümlede anlam, paragraf) ve bu bölüm YGS’nin benzeri olacaktır. Bu bölümdeki sorularda öğrencilerin parçaları dikkatli okumaları, zaman kazanabilmek için hızlı okuma yanlışlığına düşmemeleri gerekmektedir.

- Türk edebiyatı bölümünde ise lise müfredatındaki tüm konular yoklanacaktır, ama ağırlığın önceki LYS’lerde olduğu gibi Cumhuriyet döneminden olacağını tahmin ediyoruz.

- Sınavda süreye dikkat edilmeli. Ayrıca soru çözümünde yapılması gereken ilk iş soru kökünün doğru okunup sorunun doğru anlaşılmasıdır. Sorularda bazen seçeneklerden gitmek de doğru bir yol olabilir. Bilgilerden emin olunan seçenekleri de eleyerek cevabı bulmak mümkündür.

Fizik

- Fizik sorularını iki bölüme ayırabiliriz, formül soruları ve konuyla ilgili temel bilgileri sorgulayan sorular.

- İşlem gerektiren sorularda yapılması gereken ilk şey eldeki verileri dikkatlice yazmak ve formülde yerine yazarken birimlerin uyumluluğuna dikkat etmek olmalıdır.

- Soruda şekil varsa şekil üzerinde işlem yaparken aşırı karalamalar yaparak dikkat hatasına yol açılmamalı.

- Yorum sorularında soru metnini dikkatlice okuyarak altı çizili kelimelere dikkat etmek ve bununla ilgili kavramları net bir şekilde akılda tutmak gerekli.

- Yorum sorularında soru köküne çok dikkat edilmeli. Çünkü bu soruların cevapları soru köküne göre değişiklik göstermektedir ve sınavda en çok hata yapılan soru tipleri genelde bu tip yorum sorularıdır.

Tarih

- Tarih sorularının çözümünde en fazla karşılaşılan hata kronolojiye dikkat edilmemesidir. Soruları okurken seçeneklerin yanına zamanlama sıralaması yazılarak bu konudaki hatanın önüne geçilebilir.

- Adayları zorlayan soru tiplerinden biri de bilgi ile kavramı eşleştirmeye yönelik sorulardır. Bu tip soruların çözümü için bilgi şarttır. Seçeneklerdeki uzak çeldiriciler elenmeli, yakın şıklar arasında karşılaştırma yapılmalıdır.

- Soru köklerinde yer alan olumlu ya da olumsuz ifadelerine öncelikle dikkat edilmeli. Gerekirse soruda bu yöndeki ifadelerin altı çizilerek, cevap işaretlenmeden önceki süreçte bu konuda dikkat edilmesi sağlanabilir.

Biyoloji

- En sık yaptığı hatalardan biri soru köküne dikkat etmemektir. Örneğin, soru kökünün ‘’ulaşılabilir’’ ve “doğrudur” şeklinde sonlanması arasındaki farkın net olarak anlaşılamaması öğrencinin soruyu hatalı çözmesine neden olabilmektedir. - “Hangilerine ulaşılabilir?’’ şeklinde sonlanan sorularda öğrenci soruda verilen bilgi kapsamında çıkarımda bulunmalıdır. Ancak “Hangileri doğrudur?” şeklinde sonlanan sorularda öğrencinin kendi bilgilerini de kullanması beklenmektedir. Ayrıca öğrencinin olumsuz soru köküne sahip sorularda durumu fark etmemesi de soruya yanlış yanıt vermesine sebep olabilir.

- Özellikle tablo, grafik, deney yorumlama sorularında paylaşılan tüm verilerin dikkatle incelenmesi gerekmektedir. Soruda altı çizili sözcük varsa mutlaka soru çözümüne dahil edilmelidir.

Ezberle soru çözülmez!

Uğur Okulları Kariyer Merkezi Direktörü Nazik Kösegil, adaylara sınav öncesinde yapabilecekleri konusunda şu önerilerde bulundu: Paniğe Kapılmayın: YGS’de istediği başarıyı sergileyemeyen adaylar, farklı alanlardan da sınava girmek ya da tamamen kendi alanları dışında LY S’ye hazırlanmak isteyebilirler. Özellikle MF grubu öğrencileri geri kalan sürede TM alanından hazırlanıp bu alanlarla ilgili yükseköğretim programlarını rahatlıkla kazanabileceklerine inanabilirler.

Ancak bu çok doğru bir yöntem değildir. Çünkü farklı alanlardan sınava hazırlanmak için son iki ay yetersizdir. Sosyal derslerin çalışma yöntemine alışmak uzun sürebilir. Geriye kalan sürede de konuları bitirip akılda tutma çalışmasını sağlıklı bir şekilde yapamayabilirler. Bu yöntem öğrencilerin paniğe kapıldığının da göstergesi olabilir. Doğru Çalışma Yöntemleri Kullanın: Öğrencilerin unutmaması gereken en önemli kural şudur ki; beyin bilgiyi zamanla öğrenir. Kısa sürede beyne gereğinden fazla doldurulan bilgi ezberdir. Ezber bilgi de hemen unutulur. Aynısı sorulmadığı sürece bu bilgilerle soru çözülemez. Öğrenciler hangi alandan YGS’ye hazırlandılarsa LY S’ye de o alandan girmelerinde fayda vardır. Çünkü konular arasında bütünlük önemlidir. Bilgiler birleştirildiği takdirde anlamlı hale gelir. Parça parça ve birbirinden ilgisiz bilgiler çabuk unutulur Bilgilerinizi Pekiştirin:

Adaylar, konu tekrarları yapmalıdır. Her tekrarda konunun ayrı bir özelliğine dikkat edin ve konuyla ilgili bol miktarda soru çözülmeye özen gösterin.

Kendinize Zaman Ayırın: Kısa sürede dinlenmeden aralıksız yapılan çalışmalar unutmayı hızlandırır. Çalışma programları yapılırken mutlaka dinlenmeye de zaman ayrılması gerekir. Sosyal aktivitelerinizi ertelemeyin ancak sınav temposundan kopmamak için bu zamanı fazla uzatmamaya gayret edin.

Devamsızlık yapmayın: Sınav temposundan kopmamak adına okulunuza devam etmeye özen gösterin. Buradaki süreklilik motivasyonunuzu yüksek tutmanızı sağlayacaktır. Ayrıca öğreneceğiniz her yeni bilgi bir adım daha öne geçmeniz demektir.

76 öğrenciye yurtdışı bursu

Türk Eğitim Vakfı (TEV) 2016-2017 öğretim yılında yurtdışı yüksek lisans ve üst ihtisas bursu almaya hak kazanan 76 bursiyerini basına tanıttı. TEV Yönetim Kurulu Başkanı Rona Yırcalı ve TEV Genel Müdürü M. Yıldız Günay’ın söz alarak bursiyerler ve vakfın bursları hakkında bilgi verdiği toplantıda, İstanbul’daki Alman ve Fransız Başkonsolosları’nın da söz alarak burs alarak ülkelerine gelecek öğrencilere önerilerde bulundu. Konuşmaların ardından bursiyelere babalar gününe özel hediyeler verildi ve bağışçıların da katıldığı toplu fotoğraf çekimi yapıldı. TEV bursu kazanan öğrenciler, önümüzdeki yıldan itibaren Almanya, Fransa, İtalya ve Singapur’un da aralarında bulunduğu ülkelerde eğitim alacak.