Kriz, dizilerden "rol çaldı"
Kriz televizyon dizilerini de olumsuz etkiledi. Ekonomik kriz nedeniyle firmaların bütçelerinde tasarrufa yönelmesi ve daha az reklam vermesi, televizyon kanallarındaki dizileri etkiledi. Son dönemlerde dizilerin yeni bölümleri 15 günde, bazen 3 haftada bir gösteriliyor.
cumhuriyet.com.trEkonomik kriz nedeniyle firmaların bütçelerinde tasarrufa yönelmesi ve daha az reklam verdiği, bunun da televizyon kanallarındaki dizileri olumsuz etkiledi.
Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi ve Konya Reklamcılar Derneği Başkanı Yrd. Doç. Dr. Hüseyin Altunbaş, televizyon, radyo, gazete ve dergi gibi iletişim araçlarının reklam gelirleriyle ayakta durduğunu belirterek, reklam ne kadar fazla olursa programların ve içeriğin kalitesinin artacağını söyledi.
Ekonomik krizin firmaları ve dolayısıyla televizyon kanallarını olumsuz etkilediğini dile getiren Altunbaş, şunları kaydetti: ''Birkaç ay öncesini düşünelim. Her kanalda inanılmaz bollukta dizi vardı. Vatandaşlar, dizi enflasyonu arasında hangisini izleyeceğini şaşırır duruma gelmişti. Hatta dizi, birkaç bölümden sonra tutmadıysa kaldırılıp yerine yenisi geldi. Son dönemlerde ise firmalar kriz yüzünden tasarrufa gitmeye başladı. Bütçede tasarruf denilince ilk akla reklam giderlerinin azaltılması gelir. Bu nedenle, televizyon kanallarına verilen reklamlar oldukça azaldı. Reklam azalınca da kanallar, dizilerin yeni bölümlerini 15 günde, bazen 3 haftada bir göstermeye başladı. Hatta bazı diziler birkaç haftadır hiç gösterilmiyor bile.''
Düşük maliyetli programlar seçiliyor
Altunbaş, televizyon kanallarının yüksek maliyetli diziler yerine daha düşük maliyetli yarışma programlarına ağırlık verdiğini belirterek, ''Krizin de etkisiyle para çok ön plana çıktı. Şu anda kanallarda yarışma enflasyonu yaşanıyor. Düşük maliyetle günü kurtarma çalışmaları. Dizileri finanse eden reklam azalınca kanallar, 10 bin TL ödüllü yarışmalara ağırlık veriyor'' dedi.
Önümüzdeki dönemde reklamların daha da azalacağını beklediğini dile getiren Altunbaş, şöyle devam etti: ''Diziseverlere kötü bir haber olacak ama şimdilik her hafta yeni bölümü beklemesinler. Firmalar 2009 bütçelerini iyice kıstığı için az reklam verecek. Sevilen dizilerin yeni bölümleri için bir süre beklemek gerekebilir. Bu durumun faydalı boyutu da var. Türkiye'de bir dizi enflasyonu vardı. Şimdi hepsi kendine çeki düzen vermek zorunda kalacak. Gerçekten kaliteli oyuncuların rol aldığı, kaliteli diziler ayakta kalacak. Vatandaşlar bir süre daha bir hafta yeni bölüm, bir hafta tekrar izlemek zorunda kalacak.''
Altunbaş, bu kriz ortamında artık kısa süreli ama daha etkin reklamcılığın başlayacağını belirterek, ''Fazla para ödememek için firmalar daha etkin reklama yönelecek. Topluma daha hızlı ve etkin ulaşmanın yollarını arayacaklar. Kriz, reklam sektörünün de kendini yenilemesi ve daha yaratıcı olmasını sağlayacak'' diye konuştu.