Koncuk'tan 'ücretli öğretmen' tepkisi

2010-2011 eğitim-öğretim yılının başlaması ile birlikte sorunların artacağını öne süren Türk Eğitim-Sen Genel Başkanı İsmail Koncuk, "Milli Eğitim Bakanlığı'nın kadro bekleyen öğretmenleri ücretli olarak istihdam etmesi fırsatçılıktır" dedi.

cumhuriyet.com.tr

Türk Eğitim-Sen Genel Başkanı İsmail Koncuk'un, yaptığı açıklama ile 2010-2011 eğitim-öğretim yılına ilişkin değerlendirmelerde bulundu.

KPSS'de soruların sızdırıldığı iddiasını belgeleriyle birlikte kamuoyuna sunduğunu hatırlatan Koncuk, konuyla ilişkin soruşturma sürerken 30 bin öğretmen atamasının ertelenmesine ilişkin, "Öğretmen adayları ve öğrenciler mağdur oldu. Zira okullar öğretmen açığı sorunu ile açılacak. Bakanlık bu süreçte, öğretmen açığını gidermek amacıyla ücretli öğretmen alacağını açıkladı. Milli Eğitim Bakanlığı'nın kadro bekleyen öğretmenleri ücretli olarak istihdam etmesi fırsatçılıktır. MEB'in KPSS'yi bahane ederek, ücretli öğretmen istihdamı yapmayı planlaması vurgundan pay alma çabasıdır" dedi.

Milli Eğitim Bakanlığı'nın tahsis edilen 70 bin öğretmen kadrosunun boş olduğunu belirten Koncuk, KPSS'de yaşanan mağduriyetin giderilmesi için 30 bin öğretmen atamasının yetmeyeceğini öne sürerek MEB'in 70 bin kadroya atama yapmasını istedi. Koncuk şöyle devam etti:
"Türkiye'de atanmayı bekleyen 370 bin öğretmen adayı vardır. Yıllar geçtikçe atanmayı bekleyenlerin sayısı giderek artmaktadır. Atanmayı bekleyen öğretmen sayısı ile atanan öğretmen sayısı arasındaki büyük uçurum nedeniyle öğretmen adayları büyük mağduriyet yaşamaktadır. Eğitim fakültelerinden mezun olmasına rağmen, yıllarca atanmayı bekleyen öğretmen adayları psikolojik olarak çökmüş durumdadır. Türkiye'de öğretmen atamaları belli bir plan dâhilinde, ihtiyaçlara ve beklentilere uygun şekilde yapılmalıdır. Eğitim fakülteleri de ihtiyaca göre öğrenci almalıdır."


Sözleşmeli öğretmenler 450 gündür kadroya geçirilmeyi bekliyor

Koncuk, Milli Eğitim Bakanı Nimet Çubukçu'nun sözleşmeli öğretmenlere verdiği sözün üzerinden tam 450 gün geçtiğini ifade ederek, bu süreçte sözleşmeli öğretmenlerin kadroya alınmadığı gibi sözleşmeli öğretmen alımına da devam edildiğini kaydetti.

Türk Eğitim-Sen'in açıklamasında, MEB'in sözleşmelilerin kadroya geçirilmesi konusunda samimiyetsiz olduğunu ifade edilerek, şöyle denildi:
"Güvencesiz ve kuralsız çalıştırmayı adet haline getiren Milli Eğitim Bakanlığı artık bu alışkanlığından vazgeçmelidir. Hüseyin Çelik tarafından getirilen kadrolu öğretmenlik dışındaki öğretmen istihdamı Türkiye'de öğretmenlik mesleğini kölelik mesleği haline getirmiştir. Milli Eğitim Bakanı Nimet Çubukçu, bir an önce sözünü tutmalı ve tüm sözleşmeli öğretmenleri herhangi bir şarta bağlı kalmaksızın kadroya geçirmelidir. Milli Eğitim Bakanlığı'nın önümüzdeki yıllar için ciddi tedbirler ortaya koyması gerekmektedir."

OECD Bir Bakışta Eğitim 2010 Raporundan veriler aktaran Koncuk, OECD ülkelerinde öğretmen başına düşen öğrenci sayısının ortalaması ilköğretimde 16,4, ortaöğretimde 13,7 olduğunu söyledi. Koncuk ayrıca, öğretmen başına düşen öğrenci sayısı İspanya'da ilköğretimde 13,1, ortaöğretimde 9,8; Belçika'da ilköğretimde 12,6, ortaöğretimde 9,9; Macaristan'da ilköğretimde 10,6, ortaöğretimde 11,6 olduğunu kaydederek, Türkiye'deki öğretmen başına düşen öğrenci sayılarının ise daha fazla olduğunu vurguladı. Açıklamada şu bilgiye yer verildi:
"Türkiye'de ise öğretmen başına düşen öğrenci sayısı ilköğretimde 22, ortaöğretimde 18'dir. Ancak ilköğretimde öğretmen başına düşen öğrenci sayısı İstanbul'da 28, Ağrı ve Van'da 31, Gaziantep ve Şırnak'ta 30, Şanlıurfa'da 33'tür."


Hiç kimse çocukların eğitim hakkını engelleyemez

BDP'nin ana dilde eğitim için bölgede okulların bir hafta boykot edeceğini açıklamasına ilişkin de Koncuk, "Velilerin çocuklarını 20-25 eylül tarihlerinde okula göndermeyeceklerini söyleyen zihniyet, çocukların eğitim hakkını engellemeye çalışmaktadır. Çocukların eğitim hakkının engellenmesi anayasal bir suçtur. Bu zihniyet öteden beri çocuklar üzerinden siyaset yapmaktadır. Çocukları kullanan, onları kirli emellerine alet edenler, bu kez başarılı olamayacaklardır. Biz ailelerin böyle bir komplo içinde yer almayacağına inanıyoruz. Ana dilde eğitim isteyenler, iki dilli bir devlet yaratmanın, ülkeyi bölmenin peşindedir. Türkiye Cumhuriyeti Devleti bu oyuna gelmeyecektir. Hükümet bu konuda BDP'ye pirim vermemeli, savcılar bu kararı alanlara Türkiye'nin bir hukuk devleti olduğunu en sert şekilde hatırlatmalıdır" diye konuştu.


"OECD üyesi ülkelerde eğitim harcamaları yüzde 5,7, Türkiye'de ise 2,7"

OECD Bir Bakışta Eğitim 2010 Raporundan verileri aktarılan açıklamada OECD üyesi ülkeler ile Türkiye'de yaşanan eğitimdeki gelişmeler karşılaştırılarak şu bilgilere yer verildi:
"Eğitim kurumlarına yapılan harcamaların Gayrisafi Yurtiçi Hasıla'ya oranında OECD üyesi ülkelerin ortalaması yüzde 5,7'dir. Bu oran ABD'de yüzde 7,6, İngiltere'de yüzde 5,8, Rusya'da yüzde 7,4, İsveç'te yüzde 6,3, Norveç'te yüzde 5,5, Danimarka'da yüzde 7,1, Meksika'da yüzde 5,7, İzlanda'da yüzde 7,8, Yeni Zellanda'da yüzde 5,9, Brezilya'da yüzde 5,2'dir. OECD Bir Bakışta Eğitim 2009 Raporuna göre eğitim kurumlarına yapılan kamusal harcamaların GSYİH'ya oranı Türkiye'de yüzde 2,7'dir. Türkiye'de okullaşma oranları da istenilen düzeye ulaşamamıştır. Okul öncesinde okullaşma oranları 38,55, ilköğretimde 98,17, ortaöğretimde 64,95'tir. Kızlarda okullaşma oranları erkeklere göre daha düşüktür. Okul öncesinde okullaşma oranı erkeklerde yüzde 39,17, kızlarda yüzde 37,91; ilköğretimde erkeklerde 98,47, kızlarda 97,84; ortaöğretimde de erkeklerde yüzde 67,55, kızlarda yüzde 62,21'dir."

OECD Bir Bakışta Eğitim 2010 Raporuna göre ayrıca; öğrenci başına yapılan harcamada OECD ülkeleri ortalaması okul öncesinde yıllık 5 bin 447 dolar, ilköğretimde 6 bin 741 dolar, ortaöğretimde 8 bin 267 dolar, yükseköğretimde 12 bin 709 dolar olduğu belirtildi. OECD Bir Bakışta Eğitim 2009 Raporuna göre Türkiye'de öğrenci başına düşen harcama miktarının yıllık ilköğretimde bin 130 dolar, ortaöğretimde yıllık bin 834 dolar, yükseköğretimde Ar-Ge faaliyetleri hariç 4 bin 648 dolar civarında olduğu kaydedildi.