Kızlar modaya erkekler markaya bakıyor

Üniversite öğrencileri üzerinde yapılan bir araştırma, kıyafet alışverişinde fiyattan sonra kızların modaya, erkeklerin markaya baktığını ortaya koydu.

AA

İnönü Üniversitesi Sosyoloji Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Vehbi Bayhan, 2001'den beri üniversite gençliğinin sosyolojik profili üzerinde araştırma yaptığını belirtti. Bayhan, son çalışmasında da 2012'de yaptığı araştırma sonuçlarıyla geçmiş 12 yılın bulgularını karşılaştırmalı olarak ele aldığını söyledi. Araştırmada, giyisi alırken gençlerin ortalama yüzde 56'sının fiyata önem verdiğinin belirlendiğini söyleyen Bayhan, "Erkeklerin yüzde 57'si, kızların yüzde 56'sı giysi alışverişinde fiyatın önemli olduğunu söylerken, erkeklerin yüzde 26'sı markanın, yüzde 17'si modanın, kızların ise yüzde 26'sı modanın, yüzde 18'i markanın önemli olduğunu ifade etti. Erkekler kızlara göre daha fazla oranda markaya önem verirken; kızlar erkeklere göre daha fazla oranda moda unsuruna önem veriyor. Kızlar modayla daha fazla beğenilme, erkekler de markayla statü elde etmek istiyor" dedi.

Genel olarak bakıldığında kızlar ve erkekler için fiyatın önemli bir unsur olduğunun altını çizen Bayhan, ailelerin gelir durumuna göre en alt gelir düzeyindekiler için giysi alırken fiyatın öncelikli olduğunu, üst gelir grubuna mensup gençler için ise markanın daha önemli olduğuna işaret etti.

Anadolu ve Fen liseliler için moda daha önemli

Tüketim eğilimlerinin gelir ile doğrudan ilişkili olduğunu vurgulayan Bayhan, "Yerleşim yerine göre köy kökenliler için giysi alırken fiyat unsuru daha fazla önemli iken kent kökenliler için moda ve marka unsuru daha fazla etkili oluyor. Lise mezuniyetine göre özel kolej mezunları için marka değişkeni, Anadolu ve Fen lisesi mezunları için moda değişkeni daha fazla önem taşıyor" diye konuştu.