Kimseye 'La Joconde' yok
Louvre Müzesi yönetimi, müze koleksiyonunun en değerli eseri 'La Joconde'u (Mona Lisa) artık kimseye ödünç vermeyeceğini açıkladı.
cumhuriyet.com.trHer yıl 120-180 arası eseri çeşitli kurumlara ödünç veren müze Leonardo da Vinci’nin (1452-1519) ünlü tablosu “La Joconde”un son derece kırılgan ve hassas olduğunu duyurdu. Son zamanlarda tabloyu Floransa’da sergilemek isteyen bir İtalyan müzesi izin için uluslararası bir kampanyaya girişmişti. Kamuoyundan Fransa’yı bencillikle eleştiren, hatta suçlayan sesler yükselmişti. 1911’de çalınan efsanevi resim 2 yıl sonra Floransa’da bulunmuştu. Fransa’nın bu nedenle İtalyanlara kin güttüğü yine basına yansıyan görüşler arasında.
Söz konusu eleştirileri yanıtlayan Louvre Müzesi Resim Koleksiyonu Bölümü Sorumlusu Vincent Pomarède pazartesi günü düzenlediği toplantıda, “La Joconde”un hassas durumunu şu sözlerle özetledi: “Çok ince bir kavaktan tahta bir pano üstüne boyanmış tablo eğilmiş ve arkasından gözle görülür biçimde bir çatlak oluşmuştur. Bu tespit tüm Fransız ve yabancı uzman meslektaşlarımın yakından bildiği bir gerçektir. Tabloyu yıllık bakımı için dahi laboratuvar götürmüyor, yerinde denetliyor, inceliyoruz. Özel izotremik çerçevesinin dışında geçen iki saatte bile çatlağın genişlediği görülüyor. Tabloyu bu haliyle artık hiç kimseye ödünç vermemiz söz konusu olamaz. Ayrıca tablonun Floransa’da sergilenmesi doğrultusunda hiçbir resmi girişimde bulunulmadı.”
Tablonun Floransa’da sergilenmesi etrafında internet aracılığıyla medyatik bir seferberlik yürüten kişiyse, “Ulusal Komite” isimli bir derneğin başkanı olan Silvano Vincenti eski bir televizyon sunucusu. Kendi kendini birkaç yıldır dedektif ve sanat tarihçisi ilan eden Vincenti sözüm ona ulusal kültür varlıklarının yeniden değerlendirilmesi için mücadele veriyormuş. La Joconde tablosuyla Da Vinci’nin hayatı arasında esrarengiz birtakım bağlantılar olduğunu ileri süren medyatik eski televizyoncunun bir dizi girişimi çok sayıda İtalyan uzman tarafından bile “safsata” olarak nitelendiriliyor.