Kim korkar SBS'den!

Sınava 1 ay kaldı. Başarıya ulaşabilmek için şimdi yapılması gereken planlı bir tekrar.

cumhuriyet.com.tr

Yüzbinlerce 8. sınıf öğrencisi, hayallerindeki liseye kavuşabilmek umuduyla 8 Haziran’da Seviye Belirleme Sınavı’na girecek.

Eğitim sisteminin çarpıklığı ve okullar arasındaki kalite farkı nedeniyle çocukların çoğu, “en iyi” 5-6 Anadolu Lisesi’ne girmek için yarışıyor ama ne yazık ki çok azı hayallerine ulaşabilecek.

Bu sınav için yıllardır hazırlanan, dershanelere giden, özel öğretmenlerden ders alan çocuklarla, belki tek bir deneme sınavı bile çözmemiş, hiç test kitabı olmamış, hatta kimi dersleri boş geçmiş öğrenciler aynı soruları doğru yanıtlamaya çalışacak.
Sınava girecek tüm öğrencilerin, -bugüne kadar iyi hazırlanmış olsalar da olmasalar da- son ayı çok iyi değerlendirmeleri gerekiyor.

 

Bunlara dikkat

Fen Bilimleri Dershanesi Rehberlik Birimi uzmanları, SBS’ye bir ay kala öğrencilere şu önerilerde bulundu:

 

Bilgilerinizi pekiştirin

Son bir ay kala konuların tamamına yakını işlendiğinden, yapmanız gereken planlı bir tekrara başlamaktır. Deneme sınavı ve testlerle destekleyerek bu tekrarı sürekli hale getirebilirsiniz. Bunun için bilginizin yetersiz olduğu konuları belirleyerek tekrar çalışmalısınız. Sınava 4 gün kala sona erecek şekilde bir tekrar çalışması planlayın.

 

Deneme sınavı çözün

En kolay tekrar, deneme sınavı uygulamasıdır. Haftada en az 4 kez, sınav ciddiyetinde, süre tutarak, optik kâğıt kullanarak deneme çözmeye başlayın. Çözemediğiniz soruların çözümlerini mutlaka öğrenin. Yoksa yaptığınız çalışma sadece bildiklerinizi daha iyi yapmanızı sağlar, eksiklerinizi gidermez.

 

Uyku düzeninize dikkat edin:

Bu dönemde dikkat etmeniz gereken diğer bir etken de uyku. Sınavdan bir gün önce yatağa kaçta girecekseniz o saatte yatağa girmeye başlamalısınız. Günlük 7-8 saat uyku bu süreçte dinlenmiş olmanızı sağlar.

 

Kitap okuyun

Kitap okuyan öğrencilerin algılama, öğrenme, yorumlama ve hafızada tutma başarılarının yüksek olduğunu hatırlatırız. Bu nedenle boş vakitlerinizde ya da yatmadan önce kitap okuyarak zihinsel becerinizi artırabilir, bakış açınızı ve ufkunuzu genişletebilirsiniz.

 

Sınava hangi testten başlanmalı?

Testlerin çözüm sırası, öğrenciden öğrenciye farklılık gösterir. Önemli olan, öğrenci için zamanlama ve verim açısından en uygun çözüm sırasını, yıl içersinde yaptığı test çözümü çalışmaları ile bulmasıdır. Genel ilke, en başarılı olunan testten başlanmasıdır.

 

Beslenmenize dikkat edin

Beden sağlığımızın ruh halimizi etkilediği bilinen bir gerçektir. Bu yüzden son bir ay kala sağlınıza dikkat etmeniz gerekiyor. Sabah iyi bir kahvaltı yapmak, meyve ve sebze ağırlıklı beslenmek, bol sıvı tüketmek ve öğün atlamamak kendinizi zinde ve dinç hissetmenizi sağlar.

 

Turlama Tekniği’ne dikkat...

Soruları çözerken turlama tekniğinden yararlanmalısınız. Bu teknikle, testlerin tümü bitirildikten sonra başa dönüp yapılamayan sorular çözülmeye çalışılmalıdır. Turlayarak soru çözme yöntemiyle, birinci turda yanıtı kolayca bulunabilecek soruların öncelikle çözülmesi, zaman alıcı zor soruların ikinci tura bırakılması hedeflenir. Böylelikle birinci turda yanıtlayacağınız normal, kolay ve çok kolay sorularla ortalama bir puan elde etmeyi sağlarken ikinci turda çözeceğiniz zor sorularla puanınızı daha da yükseltme şansına sahip olabilirsiniz. Hiçbir bilginizin olmadığı soruları boş bırakma alışkanlığı da kazanmalısınız.

 

Kaygıyı kontrol altına alabilirsiniz

Olumlu düşünün

Düşünceler; duyguları ve davranışları belirler. Olumsuz düşüncelerinizi olumluya dönüştürmeye çalışarak sınav kaygınızla barışın.
Sınavları kişiliğinizin değil, bilgilerinizin değerlendirildiği ölçme araçları olarak düşünün.
Sınavları bir tehdit olarak değil, bilgilerinizi ortaya koymak için bir fırsat olarak algılayın.
Deneme sınavlarında hata yapmayı başarısızlık olarak değil, eksikleri görmek ve düzeltmek için bir fırsat olarak algılayın.

 

* Nefes egzersizi yapın

Nefes egzersizine başlamadan önce sağ elinizi göbeğinizin altına, sol elinizi göğsünüzün üzerine koyun ve gözlerinizi kapatın. Burundan nefes alıp ağızdan verin. Yeni bir nefes almak için birkaç saniye bekleyin. Peş peşe iki derin nefes aldıktan sonra, dört-beş kez de normal nefes alın. Bu egzersizi günde otuz kırk kez yapın. Bu egzersizle, daha düzenli olarak kaslarınıza ve beyninize oksijenin ulaşmasını sağlamış olursunuz

 

* Fiziksel egzersiz yapın

Açık havada yapılan yarım saatlik yürüyüşler gibi yorucu olmayan kısa egzersizler, hem zihinsel hem fiziksel olarak rahatlamanıza yardımcı olur.

 

Dikkati dağılan Türkçeden başlasın!

TÜRKÇE

* Dilbilgisiyle ilgili soru sayısı çok azdır. Öğrenci girdiği denemelere göre bir analiz yaparak zorlandığı dil bilgisi konularını halletmeye çalışmaktansa anlam konularına ağırlık vermeli. Eğer anlam konularında sıkıntı yoksa kesinlikle dilbilgisi konularındaki eksiklerini tamamlamalı.

* Dikkati çabuk dağılan öğrencilerin sınava kesinlikle önce Türkçe sorularından başlaması gerekir. Çünkü bu tarz öğrenciler Türkçeyi sona bıraktıklarında yanlış sayıları uzun paragraf soruları nedeniyle artıyor.

* “Altı çizili sözcük ya da cümleler” ile ilgili sorular çözülürken sözcüğü ya da cümleyi tek başına düşünmemek gerekir. Unutulmamalıdır ki her sözcük ya da cümle içinde bulunduğu parçayla anlam kazanır. Öğrencilerin yaptığı en büyük hatalardan biri de soruyu hiç okumadan seçeneklerde sadece bu altı çizili sözcüklerin yanıtlarını aramak oluyor ve genellikle çeldirici seçeneği işaretliyorlar.

SOSYAL BİLGİLER

* Soru kökünü iyi okumak.

* Soruyu doğru anlamak.

* Soruda istenilen bilgiye göre hareket etmek.

* Gerekmedikçe aşırı ayrıntılara girmemek.

* Soru üzerinden de giderek şıklarda verilenlerden yola çıkarak da soru çözmeyi bilmek.

* Öncüllü sorularda öncül ile soruda istenenler arasında doğru bağlantı kurmak.

* Paragraf tipi sorularda önemli yerlerin ya da kavramların altını çizip istenen bilgiyle uyuşup uyuşmadığına bakmak.

 

İNGİLİZCE

En sık görülen hatalar, soru kökünün dikkatli okunmamasından kaynaklanıyor. Bir diğer sık rastlanan hata da sorunun istediği bilgiye odaklanmaktansa, geçmiş tecrübelerini soruya aktararak yorumda bulunan öğrencilerin, sorunun basit yapısını gözden kaçırmaları.

 

En çok yapılan hatalar

Kültür Koleji Ortaokulu Bölüm Başkanları, çalışmak ve soru çözmek kadar sık yapılan hatalar konusunda da bilgi sahibi olmanın önemine dikkat çekerek en çok yapılan hataları ve dikkat edilmesi gereken noktaları sıraladı.

 

MATEMATİK

* Sözel ifadelerin matematiksel dile ve görsel unsurlara dönüştürülerek sorunun çözümü sağlanmalı.

* Soru, verilenler ve istenenler anlaşılana kadar okunduktan sonra verilenler matematik diline çevrilerek denklem oluşturulur. Denklem çözme metotları ile denklem çözülmeli ve bulunanın sorudaki istenen olup olmadığı kontrol edilmeli.

* Zihinden işlem yapmak yerine yazarak işlem yapılmalı.

* Soruları çözerken birimlere dikkat edilmeli.

* Bir soruyu çözmek için zamanın dörtte üçü soruyu anlamaya, geriye kalan zamanı ise sorunun çözüm yollarını belirlemeye ve soruyu çözmeye ayrılmalı.

* Geometri sorularında şekil üzerindeki ipuçlarını değerlendirerek kurallar belirlenip uygulanmalı.

 

FEN VE TEKNOLOJİ

* Verilen grafik ya da tabloya bağlı olarak yorum yapılması gereken sorularda öğrenciler verilen bilgileri kullanmak yerine kendi bilgilerine göre hareket ediyorlar. Bu tür sorularda seçeneklerde verilen yorumlar soru ile birlikte verilen verilere göre değerlendirilmeli.

* Özellikle “kaldırma kuvveti” konusunda öğrenciler soruyu hangi bilgiyi kullanarak çözeceklerine karar veremiyorlar. Burada izlenmesi gereken yol öncelikle yoğunluk (yüzme-batma şartları) ile çözmeye çalışmak, bu sizi sonuca ulaştırmıyorsa F ile G arasındaki ilişkilere bakması, bu da yeterli değilse Vbatan ile kaldırma kuvveti ilişkisine başvurmasıdır.

* Fen ve Teknoloji sorularının büyük bir kısmı matematik işlemlerine bağlı büyüklük, küçüklük ilişkileri bulmaya yöneliktir. Yapılacak işlem hataları bu soruların yanlış yapılmasına sebep oluyor.

* Her derse ait testte olduğu gibi soru kökünde altı çizili bölümün dikkate alınmaması soruların yanlış çözülmesine sebep oluyor. Bu noktada doğru bilgilerin yanına +, yanlış olanların yanına – işareti konduğunda bu tür hataların bir kısmı önlenebilir.

* Özellikle kimyasal tepkimelere dayalı sorularda “üretilen” ve “tüketilen” kelimelerine dikkat edilmesi gerekiyor. Örnek. Oksijen üretimi fotosentez olayına ait iken oksijen tüketimi solunum olayını ifade eder.

* Grafiklerde yatay ve dikey konumlarda yazan bilgilere dikkat edilmesi gerekiyor. Grafik okumak grafik içeren soruların büyük kısmını çözmek demektir.