İstanbul Moda Haftası ne kazandırdı?
İstanbul'da dört gün süren ve 4 milyon Avro harcanan İstanbul Fashion Week ve Collection Premier İstanbul'un, kent ekonomisine 11 miyon doların üzerinde katkı sağladığı bildirildi. İHKİB Başkanı Hikmet Tanrıverdi, "Ünlü tenisçi Anna Kournikova dahil olmak üzere, davet ettiğimiz celebritylere toplam 500 bin TL ödedik" dedi.
cumhuriyet.com.trİstanbul Fashion Week ve Collection Premier İstanbul'un rakamsal sonuçları bir basın toplantısı ile açıklandı. Toplantıda konuşan İHKİB Başkanı Hikmet Tanrıverdi, İTKİB'in üçüncüsü gerçekleştirilen IFW ve ilk kez düzenlenen CPI Fuarı ile Türk moda endüstrisinin gelişiminde öncü rolünü sürdürdüğünü söyledi. İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Taşkışla kampüsünde gerçekleştirilen ve dört gün süren IFW ve CPI için Birleşmiş Markalar Derneği, Moda Tasarımcıları Derneği, İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı gibi kurumların verdiği desteğini hatırlatan Tanrıverdi, sektörün güçlerini birleştirmesi sonucunda başarının da beraberinde geldiğini söyledi.
IFC ve CPI için 4 milyon Avro harcandı
Dört gün süren organizasyonların mali sonuçları hakkında bilgi veren Tanrıverdi, IFW, CPI ve Koza Genç Moda Tasarımcıları Yarışması için toplam 4 milyon Avro harcandığını, bu rakamın yaklaşık 2 milyon 860 bin TL'sinin İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı tarafından, kalan miktarın ise katılımcı firmalar ve sponsorlarca karşılandığını açıkladı.
"Anna Kournikova dahil toplam 500 bin TL ödedik"
IFW ve CPI'ı 38 bin 500 kişinin ziyaret ettiğini, böylece yaklaşık 40 bin olarak belirlenen ziyaretçi hedef sayısına ulaşıldığını dile getiren Tanrıverdi, ortaya çıkan rakamların organizasyonun başarısını ortaya koyduğunu söyledi. İstanbul Fashion Week'in dünya moda takvimindeki yerini güçlendirmek ve dünya modasına yön veren ilk 5 şehir arasına girebilmek için kalite çıtasını her organizasyonda biraz daha yukarıya taşımayı amaçladıklarını kaydeden Tanrıverdi, "Bunun için moda haftalarının görünen yüzü olan defileleri güçlendirmeye çalıştık. Bu nedenle Alessandra Ambrosio başta olmak üzere önemli moda haftalarına katılan 40 yabancı modelin defilelerde yer almalarını sağladık. Ünlü tenisçi Anna Kournikova dâhil olmak üzere davet ettiğimiz celebrity'lere toplam 500 bin TL ödedik" dedi.
"Günlük 300 dolar harcama yapıldığını düşünüyoruz"
Sağlanan başarıda, rastlantısal değil sistematik bir şekilde hareket ettiklerini ve geriye dönüşü olmayan bir yolda ilerlediklerini belirten Tanrıverdi, IFW ve CPI etkinliklerinin, İstanbul'un geleceğini şekillendireceğinin altını çizerek, şunları söyledi:
"Bu organizasyona gelen yaklaşık 38 bin 500 kişinin 5 binini yabancı konuklarımız oluşturdu. Yerli davetlilerin IFW süresince yaklaşık 150 dolar, yabancı konuklarımızın ise günde 300 dolardan dört gün süresince bin 200 doların üzerinde bir harcama yaptıklarını düşünüyoruz. Toplamda etkinlikler süresince yerli ve yabancı konuklarımız kent ekonomisine 11 milyon doların üzerinde katkı sağladılar."
150 yabancı basın mensubu için 400 bin Avro harcandı
Organizasyonu izlemeye gelen yaklaşık 150 yabancı basın mensubunun ise dört günlük ulaşım ve konaklama giderleri için 400 bin Avro harcadıklarını açıklayan Tanrıverdi, "Burada bir konuya özellikle dikkat çekmek istiyorum. Aralarında dünyaca ünlü moda ve ekonomi yayınlarının da bulunduğu 150 medya kuruluşunu Türkiye'de tek bir markanın tanıtımı veya defilesi için getiremezsiniz. Tüm bu yabancı basın mensuplarını IFW'de defileleriyle yer alan 21 marka için ayrı ayrı getirmeye kalksak 9 - 10 milyon Euro harcamamız gerekirdi. Bununla birlikte bu kadar çok sayıda yabancı basın mensubu da etkinliğin yarattığı sinerji için geliyor. Uluslararası basında Türk moda endüstrisi ve İstanbul üzerine milyonlarca Euro değerinde haberler yer aldı" açıklamasında bulundu.
"Türk modası" ve "İstanbul" imajı yaratıldı
IFW ve CPI ile uluslararası anlamda sağlanan tanıtımın hazır giyim ve konfeksiyon sektörüne yansımasının, sadece 21 marka ile sınırlı kalmayacağını da belirten Tanıverdi,"Yaratılan 'Türk modası ve İstanbul' imajı sektörümüzün tamamına fayda sağlayacak" dedi. İtalya örneğine bakıldığında, ülkenin hazır giyim ihracatının sadece yüzde 15'ini ünlü markalar tarafından gerçekleştirildiğine dikkati çeken Tanrıverdi, kalan yüzde 85'inin ise bu büyük markaların yarattığı 'İtalyan' gücünün kaldıraç etkisinden yararlandığını vurguladı. Tanrıverdi, "İtalya'yı yakalayabilmemiz için bizim markalarımızın da koleksiyon tarihlerini en az bir yıl geriye çekerek gelecek yılın tasarımlarını önceden ortaya koymaları gerekiyor. İlk kez gerçekleştirdiğimiz CPI'a katılım için şart koştuğumuz bu kritere hazır giyim sektörümüzün tamamının odaklanması gerekiyor" diye konuştu.
Tanrıverdi, üçüncüsü gerçekleştirilen IFW ile Türkiye'de hazır giyim endüstrisiyle ilgili pek çok dinamiğin harekete geçtiğine dikkat çekerek, genç tasarımcıların deneyim kazandığını, mankenlik mesleğinin bir üst segmente yöneldiğini, moda yazarı kavramının geliştiğini, yine modayla ilgili blogger'ların çoğaldığını sözlerine ekledi.
IFW ve CPI için bin 100 kişi çalıştı
Toplantıda verilen bilgilere göre, CPI'da güvenlik için 20, nakliye için 40, temizlik için 15, stant tasarımı için 45 kişilik ekipler görev aldı. IFW'deyse 20 kişilik özel ekip etkinlik koordinasyonunu sağladı. 32 host-hostes ile giriş-çıkışlar kontrol edildi. 40 temizlik elemanı görev yaptı. 62 özel güvenlik görevlisi 24 saat çalıştı. 260 kişilik ses-ışık ve teknik ekip 24 saat görev aldı. 90 işçi 7 bin 200 dakika defile alanının hazırlığında çalışırken bu alan 20 klima ile soğutuldu. Etkinliklerin öteki çözüm ortaklarıyla birlikte toplamda yaklaşık bin 100 kişi CPI ve IFW için çalıştı.