İngiliz şirket, Mey İçki'yi satın aldı

Diageo, Mey İçki'yi, Texas Pasific Group ve Actera'dan 3,3 milyar lira işletme değeri ile satın alma konusunda mutabakata vardı.

cumhuriyet.com.tr

İngiliz sermayeli ve dünyanın en büyük alkollü içki üreticisi konumunda bulunan Diageo'dan yapılan açıklamaya göre, anlaşmanın, rekabet onaylarının dahil olduğu mutat kapanış koşullarına tabi olması ve satın alma işleminin 2011 yılının ikinci yarısında tamamlanması bekleniyor. Açıklamada, satın almanın ardından birinci yıl sonunda hisse başı karının yaklaşık yüzde 1 oranında artması, yüzde 13'lük sermaye ağırlıklı ortalama maliyete göre beşinci yılda ekonomik karın pozitif olması, yüksek büyümede yüksek marj kategorilerinin beklendiği ifade edildi. Türkiye'nin, GSYH büyümesinin iki katı oranında tüketici harcaması büyümesi öngörüsüyle Diageo için cazip özellikler sunduğu belirtilen açıklamada, Diageo'nun, Mey'in güçlü dağıtım ağı ve müşteri ilişkileriyle pazara erişimini artırarak, hızla büyüyen bu pazarda uluslararası alkollü içki markalarının büyümesini de hızlandıracağı kaydedildi. Satın alma işleminin, nakit kaynaklar ve borçlanma ile karşılanacağı bildirildi.

Diageo Üst Yöneticisi (CEO) Paul Walsh satın almaya ilişkin, şunları kaydetti: ''Türkiye, güçlü GSYH büyümesiyle Diageo için cazip ve büyüyen bir pazar. Mey İçki'nin satın alınması, hızlı büyüyen Türkiye alkollü içecek pazarındaki mevcut konumumuzu değiştirecek. Bu operasyon bize en önemli yerel alkollü içki kategorilerinin lider markalarını, muazzam bir dağıtım ağını ve etkinliği kanıtlanmış idari kadrosunu sağlayacak. Mey İçki'nin satın alınması ayrıca Diageo'ya uluslararası seçkin alkollü içki markalarının Türkiye'de uzun vadeli büyümesini hızlandırabileceği güçlü bir platform sunuyor. Karlılık kriterimizi karşılayan bu satın alma, Diageo ortalamasının üzerinde üst seviye büyüme ile kar marjında artış sağlıyor. Mey İçki markalarını ve idari kadrosunu Diageo bünyesine katmaktan büyük memnuniyet duyuyorum. Bu yatırım, Diageo'nun Çin ve Vietnam gibi orta sınıfın hızla büyüdüğü, gelişmekte olan pazarlardaki varlığını artırma stratejisinin devamı niteliğinde.''
 

2010 satış cirosu 766 milyon lira...

Mey İçki'den yapılan açıklamada ise, Mey İçki'nin satış cirosunun 2010 yılı itibarıyla 766 milyon lira olarak gerçekleştiği, şirketin Türkiye'de rakıdaki pazar liderliğinin yanında votka kategorisinde de lider konumda bulunduğu, ülke genelinde yaygın bir satış ve dağıtım ağına sahip olduğu belirtildi. Açıklamaya göre, Mey İçki satış sonrasında Diageo Avrupa'nın bir parçası olurken, mevcut yönetim ekibi tarafından yönetilmeye devam edecek. Şirketin son 3 yılda büyümesini sağlayan yönetim ekibi, satış anlaşmasının bir parçası olarak hisselerinin bir bölümünü Diageo çalışan teşvik programında değerlendirilecek.

TPG Partner ve Mey İçki Yönetim Kurulu Başkanı Vincenzo Morelli konuya ilişkin değerlendirmesinde, şunları kaydetti: ''TPG'nin operasyonel odaklılığı ve sürekli desteği, Mey'in yönetim ekibinin şirketi, daha gelişkin operasyonlar, düşük borç, yüksek nakit seviyesi ve artan pazar payıyla daha verimli ve üretken bir hale getirmeye yardımcı oldu. Anlaşma, Türkiye'nin elverişli makro ekonomik koşullarının da etkisiyle, Mey'in Diageo'nun sahipliğinde büyümesini yeni bir aşamaya taşımasında gerekli platformu oluşturacak. Türkiye'ye giren ilk özel sermaye fonlarından biri olarak Türkiye'ye ilişkin edinmiş olduğumuz bilgi birikiminin, şirketleri geliştirip büyütmedeki özel tecrübemizle birleşerek, bu cazip pazarda bize yeni yatırım fırsatları vereceğine inanıyorum.''

Mey İçki CEO'su Galip Yorgancıoğlu ise TPG ve Actera ile yakın çalışarak Mey'in dünya çapında bir şirket olmasını sağladıklarını belirtti. Diageo'nun Mey'i satın almasının ulaşılan bu başarının onaylanması anlamına geldiğini ifade eden Yorgancıoğlu, ''Şimdi, Türkiye'nin ulaşmış olduğu ekonomik güçten de faydalanarak, dünyanın önde gelen alkollü içki şirketlerinden birinin bize sunduğu uzmanlık ve gelişim fırsatlarını değerlendirme imkanına sahip olacağız'' yorumunda bulundu.
 

Diageo hakkında...

Diageo, seçkin alkollü içecek, bira ve şarap markalarından oluşan koleksiyonuyla dünyanın önde gelen yüksek kaliteli içecek üreticilerinden biri konumunda buluyor.
Başlıca markaları Johnnie Walker, Crown Royal, J&B, Windsor, Buchanan's ve Bushmills viskileri, Smirnoff, Ciroc ve Ketel One votkaları, Baileys, Captain Morgan, Jose Cuervo, Tanqueray ve Guinness'tir. Diageo, ürünleri tüm dünyada 180'in üzerinde ülkede satılırken, şirket hisseleri New York ve Londra borsalarına işlem görüyor.

 

Diaceo Avrupa Başkanı Morgan'ın açıklaması

Mey İçki'yi satın alan Diageo'nun Avrupa Başkanı Andrew Morgan, ''Bu alımın, Diageo'ya gelişmekte olan, heyecan verici ve dinamik bir pazarda, orta sınıfa ulaşma fırsatı sağlayacağını'' söyledi. Mey İçki'yi, Texas Pasific Group ve Actera'dan 3,3 milyar lira işletme değeriyle satın alma konusunda mutabakata varan Diageo'nun Avrupa Başkanı Morgan, açıklamalarda bulundu. ''Türkiye, Avrupa'daki büyümenin etkin gücü'' diyen Morgan, küresel iş ölçeğinin Türk pazarına girmesi gerektiğini ifade etti. Türkiye'nin büyümesiyle ve demografik verileriyle olumlu yönde seyrettiğine ve bundan fayda sağladığına dikkati çeken Andrew Morgan, ''72 milyon nüfuslu Türkiye'de artan gelirli, yerel ve uluslararası içki markalarına para harcayan önemli bir gelişmekte olan orta sınıf olduğunu'' belirtti. Mey İçki'nin pazarda önemli bir pozisyonu olduğunu, rakıdan votkaya, şaraptan liköre kadar geniş bir ürün yelpazesi bulunduğunu söyleyen Morgan, ''Bu durum, Diageo'ya gelişmekte olan, heyecan verici bir pazarda, orta sınıfa ulaşma fırsatı sağlayacaktır'' dedi.

'Türkiye'nin Mey İçki'si, İrlanda'nın Guiness'i'

Türkiye'de Mey İçki'nin, İrlanda'daki ''Guiness'' gibi prestijli ve simgeleşmiş bir marka olduğunu söyleyen Morgan, ''Mey İçki'yi satın almak büyük bir iş ve gelecek potansiyelinin olduğuna inanıyoruz. Bu alım bize dinamik bir pazarda varolmamızı sağlayacaktır'' diye konuştu. Gelişmekte olan pazarlara ve bu pazarların sağladığı fırsatlara Diageo'nun ilgisinden de bahseden Morgan, şirketin son dönemde Vietnam, Çin ve Tanzanya gibi ülkelerin pazarlarına yöneldiğine dikkati çekti. Türkiye'deki gibi ''gelişmekte olan orta sınıfa ve canlı ekonomilere sahip ülkelerin'' Diageo için önemli fırsatlar sunduğunu kaydeden Andrew Morgan, Türkiye'de başka markaları satın almaya ilişkin herhangi bir planlarının olup olmadığı sorusuna ise, ''Heyecan verici bir pazarda pozisyonumuzu değiştirecek bu alımı tamamlamaya odaklandık. Diğer büyük yatırımcıların çizgisinde, Türkiye'deki uygun ve olumlu yatırım ortamında güvenimiz tam'' yanıtını verdi.

Diageo'nun Avrupa Başkanı Andrew Morgan, Mey İçki'yi satın alma işleminin 2011 yılının ikinci yarısında tamamlanmasını beklediklerini sözlerine ekledi. İngiliz sermayeli ve dünyanın en büyük alkollü içki üreticisi konumunda bulunan Diageo, seçkin alkollü içecek, bira ve şarap markalarından oluşan koleksiyonuyla dünyanın önde gelen yüksek kaliteli içecek üreticilerinden biri konumunda buluyor. Başlıca markaları Johnnie Walker, Crown Royal, J&B, Windsor, Buchanan's ve Bushmills viskileri, Smirnoff, Ciroc ve Ketel One votkaları, Baileys, Captain Morgan, Jose Cuervo, Tanqueray ve Guinness'tir. Diageo, ürünleri tüm dünyada 180'in üzerinde ülkede satılırken, şirket hisseleri New York ve Londra borsalarında işlem görüyor.