Hem anneler hem çocuklar okulda
Daha önce hiç okul öncesi eğitim almamışlar. Hepsi yoksul. Okulların tatilde olduğu yaz aylarında onlar, “Güneydoğu Anadolu Bölgesi Yaz Anaokulları ve Aile Destek Projesi” çerçevesinde her gün okula gidiyorlar. Üstelik anneleri onları kapıdan bırakıp eve dönmüyor. Onlar da okulun başka bir sınıfında eğitim görüyor.
cumhuriyet.com.trOyunun adı: “Resimlerle Bilmece Oyunu”. 15 çocuk, daire biçiminde yerde oturuyorlar. Öğretmen, elindeki resimleri göstererek, sorular soruyor: “Sıcak ama soba değil?” Çocuklar, hep birlikte bağırıyorlar:
“Güneeeeeeş”. Sonraki soru: “Hızlı ama araba değil?” Yanıt gene çok kolay: “uçaaaaaaak”. Sıradaki oyun “değişiklik ne?” Çocuklardan ikisi sınıfın dışına çıkıyor, bu arada sınıfta bir değişiklik yapılıyor. İçeri alınan çocuklar, sorular sorarak değişikliğin ne olduğunu bulmaya çalışıyorlar. Aslında bir “dil etkinliği” olan bu oyun da bitince “serbest zaman” planlamasına geçiliyor. Çocuklar ne yapacaklarına kendileri karar veriyor. Kimisi evcilik oynuyor, kimisi yap boz yapıyor, kimisi de kitap okuyor. Sonra acıkılıyor. Eller güzelce yıkandıktan sonra kek yeniliyor ve meyve suyu içiliyor. Çok sağlıklı bir mönü gibi görünmüyor ama sabah kahvaltısında da poğaca yiyip, süt içen çocukların hiç olmazsa karınları doyuyor. Okuldaki “beslenme saati” uygulamasının, annelerin çocuklarını okula göndermesinde çok önemli bir etken olduğu da yürek yaralayan bir gerçek.
Bu çocukların hepsi 6 yaşında. Daha önce hiç okul öncesi eğitim almamışlar. Hepsi yoksul. Okulların tatilde olduğu yaz aylarında onlar, MEB Okul Öncesi Eğitimi Genel Müdürlüğü, Türkiye Vodafone Vakfı ile Anne Çocuk Eğitim Vakfı’nın (AÇEV) işbirliğinde uygulanan “Güneydoğu Anadolu Bölgesi Yaz Anaokulları ve Aile Destek Projesi” çerçevesinde her gün okula gidiyorlar. Üstelik anneleri onları kapıdan bırakıp eve dönmüyor. Onlar da okulun başka bir sınıfında eğitim görüyor. Proje ile Diyarbakır, Mardin ve Batman illerinde 900 çocuk ile 750 anneye ulaşılması hedefleniyor.
Bu program, herhangi bir okul öncesi eğitim kurumuna gidememiş olan ve elverişsiz şartlarda yetişen, bir sonraki eğitim yılı okula başlayacak 5-6 yaş grubundaki çocukların tüm gelişimini (zihinsel, sosyal, duygusal ve fiziksel) ve dil kullanım becerilerini okula başlamadan hemen önce desteklemeyi amaçlıyor.
Okul Öncesi Eğitim Programı’na katılan çocukların annelerine yönelik olarak Anne Destek Programı’nın uygulanmasındaki temel amaç, annelerin çocuklarının aldığı okul öncesi eğitimi destekleyebilmeleri ve onları okula yönlendirmeleri.