Hatalara önlem alın

LYS’de adayların karşılarına çıkacak soru kalıplarını bilmeleri hataları en aza indirgemeleri ve vakit kaybetmeden soruda isteneni anlamaları için önem taşıyor.

Deniz Ülkütekin

LYS’de adayların karşısına çıkacak her test kendine has soru kalıplarını içeriyor. Bu soru kalıplarını bilmek adaylara sınavda büyük avantaj sağlayabilir. Fen Bilimleri Temel Liseleri Rehberlik Koordinatörü Cihan Yeşilyurt, sınavda çıkabilecek soru türleri hakkında adaylara önerilerde bulundu:

MATEMATİK

Özellikle soru; analiz sentez düzeyinde ise ne yapacağını bilemeyen öğrenci heyecanlanarak hata yapmaya başlar. Bu durumu aşmanın en kolay yolu konulara hâkim olmaktır.

GEOMETRİ

Geometri bilgi sahibi olmanın yanında görmeyi de gerektiren bir derstir. Bu özelliği kazanmanın yolu ise daha çok soru çözerek farklı bakış açıları geliştirmekle mümkündür. Soruyu anlamadan okumak hatta okumayı üstün körü yapıp çözmeye geçmek hata yapmaya neden olur.

FİZİK

Fizik soruları genel olarak lise müfredatını kapsayan bilgi sorularından oluşacak. Son dönemece girdiğimiz şu sıralarda hangi bilgiyi unuttuğunuzu bulup çıkarmanız gerekmekte. Hata yapma riskinizi en aza indirmek için soru ve şekil arasındaki bağlantıyı soruyu okurken kurarak hem zaman kazanmalı hem de istenen bilgiye nasıl ulaşabileceğinizi düşünmelisiniz.

KİMYA

“Kütlece %40’lık X tuzu çözeltisinin yoğunluğu 1,4 g/mL’dir. Buna göre, çözeltinin 2 litresinde çözünmüş halde bulunan X tuzunun mol sayısı nedir” sorusunu öğrenci çok rahat çözebilirken, “X tuzuyla hazırlanan çözeltideki çözünmüş halde bulunan tuz mol sayısını bulmak için, aşağdaki bilgilerden hangisinin bilinmesine gerek yoktur” sorusunu öğrenci çözerken zorlanmaktadır. İki soru da aynı olmasına rağmen, biri bilgi ve matematiksel işlem diğeri ise bilginin yorumlanmasıdır.

BİYOLOJİ

Biyoloji sınavında öğrencilerin hata yaptığı sorular değişkenlik gösterebilir. Fakat bilginin yorumlandığı sorular, birden fazla konuya ait bilgiyi içeren sorular ve grafik yorumlama soruları genellikle hata yapılan soru türleridir. Öğrencilerin en sık yaptığı hatalar, soruyu dikkatli okumayıp bu nedenle de doğru yorum yapamamaktan kaynaklanıyor.

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI

Son yıllarda Cumhuriyet dönemi ve güncel edebiyat konularından çok soru soruluyor. Adaylar son tekrarlarında Cumhuriyet dönemi ve güncel edebiyat konularına ağırlık vermeliler. Edebiyat sınavında yapılan hataların başında; eser adına bakıp sadece sanatçıya odaklanıp soruyu yanıtlamaları geliyor. Bu tür sorularda dönem özelliklerini, sanatçının özelliklerini bilmek gerekebilir. Anlam soruları paragraf, sözcükte anlam ve cümlede anlamdan olukullanımları bilmeleri gerekiyor.

TARİH

Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi dersi sadece 11. veya 12. sınıfta okutulduğu için öğrencinin yeterli donanıma sahip olmadığı bir ders. Bu nedenle LYS-4’te öğrencinin en çok zorlandığı sorular bu dersle ilgili. Sorulan soruların bir kısmı yoruma dayalı, ancak büyük kısmı bilgiyi ölçmeye yönelik. Öğrencilerin sınav öncesinde özellikle de Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi konularını gözden geçirmesi başarısını artıracaktır.

COĞRAFYA

Öğrenciler en çok hatayı yer kavramı ile ilgili sorularda yapıyor. Özellikle grafik veya tablo sorularında üstte verilen bilgiyi okumadan soruyu çözmeye çalışıyorlar. Türkiye’nin ekonomik faaliyetleri ile yer kavramı ile ilgili bilgileri tekrarlamaları gerekir.

FELSEFE GRUBU

Öğrenciler hatayı en çok şu tür sorularda yapıyorlar: “Bu parçada aşağıdaki görüşlerden hangisi eleştirilmektedir?” ya da “Hangisine karşı çıkılmaktadır?” Öğrenci soru yöneltme cümlesinin başını dikkatle okurken sonuna doğru uydurup tamamlama eğiliminde. Sosyoloji soruları genelde felsefe sorularına benzer. Temel kavramları kullanarak paragrafı çözümleme şeklindedir. Bu yüzden öğrenci temel üniteleri iyi öğrenerek sınava hazırlanmalıdır. Öğrenci psikolojiye çalışırken aynı zamanda grafik çözümlemelerini de bilmek zorundadır. Sözel grubun eleyici dersi mantıktır. Mantıkta, öğrenci konuya egemense soruları yanıtlaması çok kolaydır.

İYİ BÖLÜMLER ERKEKLERE

Son yıllardaki LYS sınavlarında kız adaylar daha başarılı olsalar da en yüksek puanlı bölümlere erkekler yerleşiyor. Atılım Üniversitesi Strateji ve İş Geliştirme Müdürü M. Hasan Atasoy, konuyla ilgili şu istatistikleri verdi; “Üniversite sınavında ilk 100’e giren öğrenciler son yıllarda özellikle Tıp, Hukuk ve Elektronik Mühendisliği bölümlerini tercih ediyorlar. LYS sonuçlarına göre puan ortalaması kızlarda daha yüksek. 2015 LYS sonuçlarına göre kızların MF sınav başarı ortalaması 232,39 iken erkeklerin 227,99. TM sınav başarı ortalaması kızlarda 234,49 iken erkeklerde 229,27. TS sınav başarı ortalaması her ne kadar yakın olsa da kızlar yine daha başarılı (Kızlar 245,72- Erkekler 244,94) ancak kızlar genel olarak daha başarılı olsa da en yüksek puanlı bölümlere genelde erkekler yerleşiyor. Örneğin en yüksek puana sahip ilk 3 tıp fakültesine yerleşen öğrencilerin 64’ü erkek iken yerleşen kız sayısı sadece 38. En yüksek puana sahip ilk 3 Hukuk Fakültesine yerleşenlerin 47’si erkek, kız sayısı sadece 13. En yüksek puana sahip Elektrik – Elektronik Mühendisliği bölümlerine yerleşen öğrenciler içinde 127 erkek var iken sadece 10 kız var.”