Gıda, içki ve tütüne 6 ayda 101 milyar TL harcandı

Hanehalkının yurtiçindeki tüketim harcamaları 2010 yılının ilk yarısında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 16 artışla 389 milyar TL'ye dayandı.

cumhuriyet.com.tr

Ulaştırma ve haberleşme harcamalarına yüzde 28 artışla 70 milyar 776 milyon TL, mobilya, ev aletleri ve ev bakımına yüzde 25 artışla 31 milyar 383 milyon TL harcayan hanehalkı, eğlence ve kültürel faaliyetleri de ihmal etmedi. İlk altı ayda hanehalkının eğlence ve kültürel faaliyetlere ayırdığı kaynak yüzde 17 artışla 15 milyar TL'yi aştı. Bu dönemde hanehalkının eğitim ve sağlık harcamalarındaki artışların yüzde 10'u aşmadığı dikkat çekti.

TÜİK tarafından açıklanan Harcamalar Yöntemiyle GSYH verilerinden yaptığı belirlemeye göre, yurt içi yerleşikler ile yerleşik olmayanlar, 2010 yılının ilk yarısında cari fiyatlarla toplam 388 milyar 754 milyon TL'lik yurtiçi tüketim yaptı. İlk altı aylık dönemde tüketim harcamaları geçen yılın aynı dönemine göre cari fiyatlarla yüzde 16 artış gösterdi. 1998 fiyatlarıyla yapılan hesaplamada sabit fiyatla tüketim harcamaları yüzde 7 artışla 36 milyar 467 milyon TL'ye ulaştı. 2010 yılının ilk yarısında cari fiyatlarla yurt içinde yapılan tüketim harcamalarının 101 milyar 377 milyon TL'sini gıda, içki ve tütün harcamaları oluşturdu. Söz konusu harcamalar geçen yılın aynı dönemine göre cari fiyatlarla yüzde 17 arttı.

Konut, su, gaz ve diğer yakıtlar için 83 milyar tl harcandı

Tüketicinin ikinci büyük harcama kalemini konut, su, elektrik, gaz ve diğer yakıtlar için yapılan 83 milyar 299 milyon TL'lik harcamalar oluşturdu. Söz konusu harcamalar 2010 yılının ilk yarısında, geçen yılın aynı dönemine göre 6 artış gösterdi. Yerleşik ve yerleşik olmayan hanehalkının yurtiçi tüketiminde üçüncü büyük kalem ulaştırma ve haberleşme harcamaları oldu. Hanehalkı 2010 yılının ikinci yarısında cari fiyatlarla yüzde ulaştırma ve haberleşmeye 28 artışla 70 milyar 776 milyon TL akıttı.

Giyim ve ayakkabıya harcanan para 22 milyar tl'ye dayandı

Yılın ilk yarısında mobilya, ev aletleri ve ev bakım hizmetleri için yapılan harcamalar yüzde 25 artışla 31 milyar 383 milyon TL olurken, giyim ve ayakkabı harcamaları yüzde 20 artışla 21 milyar 698 milyon TL oldu. 6 ayda, lokanta ve otellerde 19 milyar 240 milyon TL harcandı.

Eğlence ve kültürel faaliyetler ihmal edilemedi

Tüketici eğlence ve kültürel faaliyetleri ihmal etmedi. 2010 yılının ikinci çeyreğinde eğlence ve kültür için 15 milyar 89 milyon TL, eğitim için 5 milyar 698 milyon TL tutarında harcama yapıldı. Çeşitli mal ve hizmetler için yapılan harcamaların 6 aylık tutarı ise 24 milyar 450 milyon TL olarak gerçekleşti.

Sağlık harcamaları yüzde 7 arttı

Cari fiyatlarla, hanehalkının eğitim harcamaları yılın ilk 6 ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 10 artışla 5 milyar 698 milyon TL'ye ulaştı. Anılan dönemde sağlığa yapılan harcamalar ise yüzde 7 artışla 15 milyar 502 milyon TL oldu.