Dünya vaktini Facebook'ta harcıyor

Facebook, Myspace, Twitter gibi sosyalleşme sitelerinde en çok Avusturyalılar vakit geçiriyor. Avusturyalılar 7 saatle ilk sırada yer alırken, İngilizler, 6 buçuk saatle ikinci sırada bulunuyor.

cumhuriyet.com.tr

İngiliz The Economist dergisi, son sayısında Facebook, Myspace, Twitter vb. sosyalleşme siteleriyle ilgili kapsamlı bir dosya yayınladı. Dosyada bu sitelerin insanların iletişim kurma, çalışma ve oynama şeklini değiştirmekte olduğu not edilirken Amerika'da sosyal iletişim ağı sektörü gelirlerinin 1.2 milyar dolara ulaşarak son bir senede yüzde 4 büyüdüğü belirtildi.

Dosyada yer verilen Nielsen araştırma şirketinin verilerine göre, sosyalleşme sitelerinde günde ortalama geçirilen saate göre, Avustralyalılar 7 saatle birinci oldu. Bu arada, İngilizler 6 buçuk saat, İtalyalyanlar ve ABD'liler 6 saatle, Kuzey Koreliler 5.5 saatle listenin lk sıralarında yer aldılar.

Facebook ve benzeri sosyal iletişim ağlarının bu denli popüler olmaları, çeşitli iletişim olanağı sağlamaları, gizlilik kontrolünü kullanıcıya vererek özel bilgilerini paylaşmalarını mümkün kılmaları, uygulamalarla birlikte vakit geçirilecek birçok şeyin olması gibi faktörlerle açıklandı.

Bu sitelerdeki bedava oyun uygulamalarının hem eğlence sağlayıp hem de arkadaşlık ilişkilerini güçlendirirken sitelerin popülerliklerini artıran bir unsur olduğu kaydediliyor. Bu tür oyunların büyük bir endüstri haline geldiği belirtilirken 2012'de Amerika'da sosyal oyunlardan 2.2 milyar dolarlık gelir beklendiğine dikkat çekiliyor.
 

Facebook iş yerinde maddi kayba neden oluyor iddiası

Öte yandan, sosyalleşme sitelerinin iş yerinde maddi kayba yol açıp açmadıkları da yoğun bir biçimde tartışılıyor. Bilgi Teknolojisi Şirketi Morse'a göre, çalışma sırasında sosyalleşme sitelerinin kullanımı İngiltere'ye yıllık 1.4 milyar euro kayba neden olurken Amerikalı Nucleus Research adlı araştırma kuruluşu, şirketler, çalışanlarının Facebook kullanmasını yasaklarlarsa verimliliğin yüzde 1.5 oranında artacağını hesapladı.
The Economist ise, bazı çalışanların internet erişimli akıllı telefonlara sahip olduğu, çalışanların engellendiklerinde bu sitelerde harcadıkları vakti çalışarak geçirecekleri anlamına gelmeyeceği için erişimi engelleme çalışmalarının da vakit kaybı olacağını savundu.
 

Gizlilik de tartışılıyor

Dosyada, gizlilik meselesine de değinilirken yetişkinlerin yüzde 60'ının profillerine erişimlerini kısıtlamayı tercih ettiği yazıldı.

Standart gizlilik ayarlarını değiştirerek profilleri daha açık hâle getirdiği için eleştirilen Facebook'un sahibi Mark Zuckerberg de, sosyal normların değiştiğini ve insanların bilgilerini daha açık hâlde paylaşmaya istekli olduğunu savunurken bazı gizlilik yanlısı gruplar Facebook'un trafiğini artırmak ve Twitter gibi revaçta olan sitelerle yarışmak için gizlilik önlemlerini gevşettiği eleştirisinde bulundular.