Dünya rakıya doyacak

Türkiye'de kuruluşunun beşinci yılını kutlayan Mey İçki'nin CEO'su Galip Yorgancıoğlu, kriz etkisiyle rakı pazarının 2009 yılında küçüleceği öngörüsünde bulunurken, rakı tüketimini Avrupa ve ABD'de artırmayı amaçladıklarını söyledi.

cumhuriyet.com.tr

Mey İçki CEO'su Galip Yorgancıoğlu şirketin beşinci kuruluş yıldönümü dolayısıyla düzenlediği basın toplantısında 2008 dahil geçen beş yılın genel bir değerlendirmesini yaparak gelecek hedeflerini açıkladı. 

Galip Yorgancıoğlu, yeni vergi düzenlemelerinin fiyatlara yansıyıp yansımayacağı konusunda,

"Bu vergi artışlarının daha yüksek olacağına dair korkumuz vardı. Rakıdaki vergi oranında 15 kuruş gibi zaten çok küçük bir artış oldu. Dolayısıyla bu artışın fiyatlara yansıyacağını zannetmiyorum. Şarapta ise pek değişen bir şey olmadı. Viskide ise 10 liralık bir düşüş gerçekleşti. Alkollü içkiler üzerindeki vergi yükü yüksek olduğu için ürünler zaten pahalı durumda"

dedi.



 

2008'de yüzde 4 büyüme

Galip Yorgancıoğlu, pazardaki büyümeyle ilgili soruları yanıtlarken, rakı pazarının uzun yılların ardından ilk kez 2008'de yüzde 4'lük de olsa bir büyüme gösterdiğini hatırlatarak şu bilgileri verdi:
"Ekonomik fiyatlı ürünler sayesinde krize rağmen 2008 yılında rakı pazarı yüzde 4'lük bir büyüme kaydetti. 2009'da ise ekonomik ürünlerin satışı artsa bile 27 TL ve üzeri fiyatlardaki ürün segmenti küçüleceği için pazarın da ufalacağını ve büyümenin devam etmeyeceğini düşünüyoruz. Kısaca 2009'da rakı pazarında bir ufalma bekliyoruz."

Yorgancıoğlu, kârlılık rakamlarını açıklamadıklarını, ancak 2008 yılı cirosunun 1.3 milyar TL'ye yakın bir rakam olduğunu ve her yıl ciroda artış meydana geldiğini belirterek bu yöndeki bir soruya, "Pazardaki toplam küçülmeye ve kriz ortamına bağlı olarak Yeni Rakı'da da yüzde 2-3 arasında bir düşüş bekliyoruz. Dünyadaki toparlanmanın 2009'un son çeyreğinden itibaren Türkiye'ye de olumlu yansıyacağını düşünüyoruz ve 2010 ile birlikte yeniden büyüme öngörüyoruz" karşılığını verdi.

 

Alkollü içki pazarı 4 milyar dolar

Bira hariç alkollü içki pazarına ilişkin rakamsal büyüklükleri de paylaşan Yorgancıoğlu "Şu anda bira hariç alkollü içki pazarının büyüklüğü 2 milyar TL olarak tahmin ediliyor. Hacim olarak da 45 milyon litre rakı, 8-10 milyon litre votka ve 60-70 milyon litre civarında da şarap pazarı bulunuyor. Birayı da dahil edince toplam pazar büyüklüğü rakam olarak 4 milyar TL olarak hesaplanıyor" dedi. Yorgancıoğlu, başından beri tüm ürün kategorilerinde lider olmak ve dünyada en iyi oyunculardan biri haline gelmek gibi agresif bir hedefle hareket ettiklerini vurgulayarak, "2015 yılı genel hedefleri doğrultusunda rakı ve şarap başta olmak üzere tüm kategorilerde yine lider olma vizyonuyla büyüme öngörüyoruz. Aynı zamanda ihracatta da agresif büyüme hedeflerimiz var. Bugün Almanya'da her 100 satış noktasının 65'inde yeni rakı satılıyor. Holllanda'da ise satış noktalarının yüzde 45'inde Yeni Rakı'yı bulmak mümkün. Avusturya ve Fransa'da böyle bir altyapıyı kurma çabası içindeyiz. Özellikle Fransa'da zincir mağazalarda yer almak istiyoruz" dedi.

 

2009 için 6.5 milyon TL. yatırım

Galip Yorgancıoğlu, her yıl ortalama 15 milyon TL düzeyinde bir yatırım yaptıklarını, kriz koşulları nedeniyle kapasite artırıcı yatırım yerine ağırlıkla inovasyon ve yeni ürün olmak olmak üzere 2009 için 6.5 milyon TL'lik yatırım yapacaklarını söyledi.

Yorgancıoğlu, gerçekleştirdikleri inovasyonlarla alkollü içecekler sektöründe bir çok ilke imza attıklarını söyleyerek, "Rakıda 50 milyon litre üretim kapasitesi ve 12 marka, şarapta 10 milyon litre kapasite ve 11 marka, votkada 10 milyon litre kapasite ve 4 marka, cinde 7,5 milyon litre ve 2 marka, likörde 2,5 milyon litre üretim kapasitesi ve 9 çeşide ulaştık" diye konuştu.


50 ülkeye ulaşma hedefi

Yorgancıoğlu, Tekel döneminde 1.4 milyon litre olan ihracatın Mey İçki ile 5 yılda 4 milyon litreye yaklaşarak 25 milyon doları aştığını belirterek, 2004 yılında 20 ülkeye ihracat gerçekleşirken Mey İçki'nin, bugün 45 ülkeyi geçerek 2009'da kriz koşullarına rağmen 50 ülkeye ulaşma hedefini koyduğunu söyledi.

Yeni Rakı'nın yaygın ihracat sayesinde Avrupa'nın zincir mağazalarında bulunur hale geldiğini kaydeden Yorgancıoğlu "İhracat yaptığımız ülkeler arasında Amerika, Kanada, Belize, Belarus, Çin, tüm Türki Cumhuriyetler, Makedonya, Bosna, Romanya, Bulgaristan, Yunanistan, Sudan, Yemen, Katar, Japonya, Suriye, Irak gibi ülkeler bulunuyor. Bu yıl doğrudan Rus pazarlarını da hedefler bir konuma geldik. Avrupa'da zincir mağazalarda Yeni Rakı'yı bulmak artık mümkün hale geldi. Dünyanın önde gelen fine-dining restoranlarında Kayra Imperial ve Buzbağ Rezerv şaraplarımız artık listelere girmiş durumda" diye konuştu.

Yorgancıoğlu, Amerika'ya ilk kez Tekirdağ Rakısı'nın gittiğini, 2009'da sıranın Tekirdağ Altın Seri'ye geldiğini belirterek "Türki Cumhuriyetlerde 2008'de 2007'ye oranla yüzde 60 büyüme sağladık. Uzakdoğu'da Çin'e, Pekin'e, Şangay'a ihracat yapmanın yanı sıra Irak pazarında Arak ürünlerinin arasında Yeni Rakı'yla fark yaratmayı başardı" dedi.

 

65. yıl için yeni seri

Yeni Rakı'nın 65. yaşını kutladıklarını belirten Mey İçki CEO'su Galip Yorgancıoğlu, "Yeni Rakı'nın 65 yıllık tarihinde bir ilki gerçekleştirerek Yeni Rakı için yeni bir varyant ürettik. İlk hasat anasonunun tek tek elle toplanmasıyla üretilen Yeni Rakı Yeni Seri'yi 65. yıla özel olarak tüketicilerimize sunuyoruz" dedi. Yenilikçi, modern ve öncü imaj kriterlerinde Yeni Rakı'yı güçlendirmek ve daha genç kitleye yakınlaştırmak üzere elle toplanan ilk hasat anasonundan sınırlı sayıda üretilen Yeni Seri'nin daha zengin aromalı ve kolay bir içimi olduğunu belirten Yorgancıoğlu, ilk hasat anasonunun yılda bir kere toplandığı için Yeni Rakı Yeni Seri'nin de yılda bir kere üretileceğini söyledi. Yeni Rakı Yeni Seri buzlu özel şişe tasarımıyla 35'lik ve 70'lik olarak iki boyda, 17 lira ve 30 lira satış fiyatlarıyla piyasaya sunuldu.