DO&Co halka açılıyor
Türk Hava Yolları(THY) dahil dünyanın önde gelen 60 havayolu şirketine yiyecek-içecek hizmeti veren Viyana merkezli ikram şirketi DO&CO AG Avusturya Borsasının ardından İMKB'de de halka açılmaya hazırlanıyor.
cumhuriyet.com.trTürk Hava Yolları(THY) dahil dünyanın önde gelen 60 havayolu şirketine yiyecek-içecek hizmeti veren Viyana merkezli ikram şirketi DO&CO AG Avusturya Borsasının ardından İMKB'de de halka açılmaya hazırlanıyor. Turkish Do&Co adıyla THY ile yiyecek-içecek alanında yüzde 50-50 ortaklığı bulunan ve küresel marka haline gelmeyi hedefleyen DO&CO AG böylece hem Avrupa'da hem de Türkiye de halka açılan ilk şirket olacak.
Viyana'da şirketin üretim ve yönetim tesislerinde halka arz süreciyle ilgili bir basın toplantısı düzenleyen DO&CO'nun kurucusu ve Yönetim Kurulu Başkanı Attila Doğudan "DO&CO bu halka arzın ardından büyüme politikasına daha da hız verecek. Türkiye DO&CO'nun büyüme merkezi olacak. Türkiye üzerinden hem kuzeye hem güneye hem de Hindistan ve Çin'e kadar uzanan yeni açılımlar yapacağız. Hedefimiz DO&CO'yu sektöründe şampiyonlar ligine sokmak ve gelecek üç yılda bu alandaki ilk beş şirketten biri haline getirmek" dedi.
Hedef 1 milyar Avro ciro
Halka arz sürecini İş Yatırım'ın konsorsiyum liderliğinde yürüttüklerini belirten Attila Doğudan, "Halka arzı bu yıl bitmeden gerçekleştireceğiz. Yakın zaman içinde uluslararası yatırımcılara da anlatmak için road-showlara başlayacağız. Halka arzın yüzde 30'u yurtiçi kurumsal ve bireysel yatırımcılara, yüzde 70'i de ABD ve Türkiye haricindeki yurtdışı yatırımcılara ayrılacak. Talebe göre ek satış hakkını da kullanacağız" bilgisini verdi. Doğudan şirketin cirosunun Mart 2010 ile biten son mali yılda 400 milyon Avro'ya çıkmasını önemli bir başarı olarak nitelerken " Hedefimiz yakın bir gelecekte yıllık ciromuzu 1 milyar dolara ulaştırmak ve bu ölçeğiyle küresel marka hedefini daha ileri bir noktaya taşımaktır" dedi.
"En büyük hava yolu şirketleri ile çalışıyoruz"
Grubun hava yolu ikram hizmetleri ve uluslararası organizasyonlara yiyecek ve içecek servisi yanı sıra restoran ve otelcilik alanında da faaliyet gösterdiğini söyleyen Doğudan, bu konuda şunları söyledi:
"Müşterilerimize benzersiz bir gurme eğlencesi sunabilmek için tüm dünyadaki iş ortaklarımıza en kaliteli hizmeti sunmaya ve değer katmaya çalışıyoruz. Kaliteye odaklı hava yolu şirketleri ile Avusturya Hava Yoları, THY, Emirates, Lufthansa, British Airways, Singapur Hava Yoları'nın da aralarında bulunduğu 60 hava yolu şirketi ile çalışıyoruz. Ayrıca uluslararası dev organizasyonların yiyecek içecek hizmetlerini veriyoruz. 2008 Avrupa Şampiyonası'nın ardından (Euro2008) ardından UEFA ihalesiz olarak Euro2012'yi de bize verdi. Ayrıca Formula 1 de 1992'den beri en önemli müşterilerimiz arasında."
"Hem Avrupa'da hem Türkiye'de halka açık ilk şirket"
Avrupa'da kote olan bir anonim şirket olarak aynı zamanda Türkiye'de de halka açık ilk şirket olacaklarına işaret eden Attila Doğudan, "Bu yönüyle kurucusunun bir Türk olduğu DO&CO'nun halka arzı bizim açımızdan da ayrı bir önem taşıyor. Viyana Borsa'sına kote bir şirketiz. Ancak işlem hacminin düşüklüğü ve borsanın likit olmaması nedeniyle hisseleri şimdiye kadar pek fazla hareket görmedi. Yabancı yatırımcılar için Viyana yükselen bir piyasa değil. İMKB ise yabancı yatırımcıların yükselen piyasa olarak yatırım yaptığı bir piyasa. Halka arzdan sonra yabancı yatırımcı İMKB'de DO&CO hisselerine de hareket getirecek. Bu açıdan hem mevcut hisse senetleri sahipleri hem de yeni hisse alacaklar için de yeni dönem başlayacak" dedi.
"Tek kuruş borcumuz yok"
Attila Doğudan, DO&CO'nun mali performansının çok iyi gittiğini ve geçen dört yılda her yıl yüzde 25'in üzerinde büyüdüğünü belirterek, "Bu yıl ilk defa ciromuz 400 milyon Avro'yu aştı. Ebitda 36 milyon Avro olurken, Ebitda marjı yüzde 10.2 ile iki haneli rakamlara çıktı. Bu şirketin tek kuruş borcu yok. Mevcut nakit gücümüzle, halka arzdan gelecek kaynağı tümüyle büyümeye ve yeni yatırımlara yönelteceğiz. Bu parayla yeni pazarlara açılabiliriz, yeni satın almalar yapabiliriz. Fırsat gördüğümüz yerde Türkiye'de de yeni satın almalar düşünebiliriz" diye konuştu.
"Halka açıklık yüzde 50'ye yaklaşacak"
Attila Doğudan DO&CO'nun büyüyen pazarlara odaklandığını ve Türkiye'nin de bu pazarların başında geldiğine dikkat çekerek, "Bizim pazarlarımız dünyada büyüyen pazarlar. Büyük iş ortağımız olan THY de dahil hava yolu şirketlerinin tümü sektör ortalamasının üzerinde büyüyor. Yeni dönemde Türkiye'den Ortadoğu, Hindistan, Çin'e doğru giderken, kuzeye, güneye de açılımlarımız olacak. Çünkü esas büyüme bu pazarlarda olacak. İMKB'ye gelmenin iş mantığı da biraz burada yatıyor. Mevcut durumda DO&CO'nun Viyana'da halka açıklık oranı yüzde 19. Türkiye'deki halka arzdan sonra halka açıklık oranı toplamda yüzde 43'e ulaşacak. Gelecek talebe göre ek satış opsiyonunu kullanırsak halka açıklık yüzde 47'ye kadar çıkabilir" değerlendirmesinde bulundu.
"Üç kişi ve günlük 150 Avro ciro ile başladık şimdi dünya şirketi olduk"
Şirketi 1981'de kurduğunda sadece üç kişinin çalıştığı ve günlük cirosunun da 150 Avro olduğunu hatırlatan Doğudan, "İşe bundan yaklaşık 30 yıl önce küçük bir şarküteriyle başladık. Ancak o dönemde kirayı ödeyebiliyorduk. Sandalyemiz, masamız hiçbir şeyimiz yoktu. İlk üç yıl tam bir ayakta kalma süreci oldu. Elektrik ve su faturalarının bile zar zor karşılayabiliyorduk. Açıkçası ilk 10 yılda para kazanamadık. Ama işin temelini, kültürünü iyi kurduk. Birlikte çalışacağımız ekibi çok iyi oturttuk. Önce Avrupa'da ardından da Asya bölgesine açıldık. Ardından da bizim için stratejik bir adım olan THY ile yüzde 50-50 ortaklığımız geldi" dedi.
"Turkish DO&CO en büyük yatırımımız"
Toplantıda Türk Hava Yolları ile 2006 yılında ortak kurulan Turkish DO&CO hakkında da bilgi veren Attila Doğudan, "Avusturya'daki satışlar istikrarlı bir grafik çizerken, Turkish DO&CO ile performansımız daha da güçlendi. THY 2010 yılında ekonomi sınıfında dünyanın en iyi ikram hizmetleri ödülünü aldı. Müşteri memnuniyeti bir yılda Nielsen araştırmasına göre yüzde 49'dan yüzde 96'ya yükseldi. Business'ta iyi olmak çok zor değil, ancak ekonomi sınıfı yolcularını kazanmak çok daha önemli. THY bu konuda çok doğru bir strateji izleyerek business kategorisi yanı sıra ekonomi sınıfında da ikramda büyük fark yarattı. Türkiye'de Turkish DO&CO markalaşmış tek şirket ve pazarın yüzde 70'ine sahip. Sekiz yerde üretim yapıyoruz. Toplam 5000 çalışanın 2000'i Türkiye'de. Türkiye gerçek anlamda büyümenin itici gücü olacak" dedi.
"Demel markası ile çikolatanın tarihini de satın aldık"
Attila Doğudan, grubun satın almalarıyla ilgili olarak da en önemli adımlarından birinin 1786'da kurulmuş olan ve Avusturya'nın yanı sıra Avrupa'da da çikolata tarihinde önemli bir yeri olan Demel markasını 1998 yılında bünyelerine kattıklarını söylerken, "Bu bir tarihi adım. 1786'da kurulmuş olan ve 200 yılı aşkın geçmişi bulunan Demel markasının da tarihine sahip olduk. Demel artık global bir marka olma yolunda. Çikolatayı bir emtia olmaktan çıkarıp lüks bir ürün haline getirdik. Demel'in Viyana, Salzburg ve New York'ta mağazaları var. Japonya'da ise lisans anlaşmaları devam eden 12 adet outlet bulunuyor. Demel markasını Türkiye'ye de getirebiliriz" dedi. Doğudan, son olarak da Henry markasıyla perakende sektörüne girdiklerini ve sıcak hazır yemek paket servisi yaptıklarını ve bu alanda da iddialı hedefleri bulunduğunu söyledi.
Günde 200 bin, yılda 35 milyon öğün yemek
DO&CO'nun 3 kıtada 7 ülkede 19 gurme mutfak ille hizmet verdiğini belirten Doğudan, "Bizi diğerlerinden ayıran en büyük fark günlük üretim yapıyoruz ve her şeyi kendi üretim tesislerinde pişiriyoruz. Mezeyi de salatayı da ekmeği de tatlıyı da kendimiz yapıyoruz.
Yolcuların en çok sevdiği de bu özelliğimiz. Günlük lezzet çok önemli. Günde 150-200 bin kişiye yemek servisi yapıyoruz. Bu rakamın yüzde 70'i havada gerçekleşiyor. Örneğin günde 6 ton domates, 1,5 ton patlıcan kullanıyoruz. Bu miktarlar oldukça yüksek rakamlar. Tüm yemek personeli DO&CO Akademi'de eğitiliyor" diye konuştu.
"Uçan şef sayısı 200'e çıkacak yolculara sürpriz olacak"
Dünyada aşçı sayısı en yüksek olan şirketin DO&CO olduğunu vurgulayan Attila Doğudan, uçan şef olarak adlandırdıkları uygulamayı daha da yaygınlaştıracaklarını ifade ederek, "Uçan şef business sınıfında yolculara isteğe göre yemek hazırlıyor. Yolcular beyaz önlüğüyle hostesler arasında aşçımızı görünce çok şaşırıyorlar. Şu anda büyük hava yollarında ve altı saati aşan uçuşlarda hizmet veren 80 aşçımız var.2011 sonuna kadar uçan aşçılarımız sayısı 200'e çıkacak. Yolcuları şaşırtmaya devam edeceğiz ve bundan ekonomi sınıfı yolcular da bir şekilde yararlanacak" dedi.
Turkish DO&CO Genel Müdür Yardımcısı Serdar Erden de havayolu yiyecek içecek hizmetlerinin hem ciro hem de karlılığın yüzde 75'ini oluşturduğunu belirterek, "Geçen yıl hiç önemli müşteri kaybı yaşamadık. Ayrıca 26 milyon Avro yeni anlaşmalar imzaladık. Krizde büyümeyi ve karlılığımızı çift haneli rakamlara çıkarmayı başardık" dedi.