Diyarbakır’da Kürtçe oyun korkusu
Diyarbakır’da ihraç edilen oyuncuların kurduğu tiyatro ayakta durmaya çalışıyor. En büyük sorun ise OHAL döneminde azalan seyirci sayısı.
mahmur oralDiyarbakır Büyükşehir Belediyesi bünyesindeki Şehir Tiyatrosu, 1990’lı yıllarda dönemin Refah Partili belediyesi tarafından, 2016’da da AKP’nin atadığı kayyım tarafından kapatıldı. Oyuncularının bir bölümü kayyım tarafından bir bölümü de KHK ile işten çıkarıldı. Bunun üzerine 31 tiyatrocu, Diyarbakır’da Amed Şehir Tiyatrosu’nu kurdu. Kendi olanaklarıyla yola devam eden tiyatro, 10’un üzerinde Kürtçe oyun sahneledi. Bunlardan biri de “Dawiya Dawi (Önünde Sonunda)” adlı tek kişilik oyun.
Oyunu sahneleyen tiyatrocu Özcan Ateş, OHAL döneminde izleyici sayısındaki düşüşe dikkat çekti. Ateş, şunları anlattı: “10’a yakın Kürtçe oyun sahneledik. Daha önce 4 bin izleyici geliyordu. Şimdi ise 2 bin izleyici geliyor. İnsanlar Kürtçe oyunu izlemeye çekiniyor. ‘Acaba izlersem işimden olacak mıyım’ diye düşünenler var. Böyle bir korku var. Her şeye rağmen ekip olarak alternatif bir yer yarattık. Ve ayakta durmaya çalışıyoruz. Hele ki böyle bir süreçte. Onların hesabı şuydu ‘biz onları atarız dağılırlar, bir daha bir araya gelemezler.’ Politik komedi yapmaya ağırlık veriyoruz. İnsanlar hakikaten dışarıda trajedi, tam bir dram yaşıyor. Tiyatroya gelip eğlendiklerinde biz de inanılmaz derecede mutlu oluyoruz. Onlar da mutlu ayrılıyorlar.”
Herkes feragat ediyor
,Amed Şehir Tiyatrosu’nu fedakârlıklarla ayakta tuttuklarını anlatan Ateş, “Şu ana kadar üzerimizde bir baskı görmedik ama önümüzde ne olabilir bilmiyoruz. Peki ekonomik sıkıntı var mı? O var işte. 15 kişilik oyuncu kadromuz, 8 de öğrencimiz var. Küçük bir salonda oynuyoruz. Biletler 10 TL. Salonumuz sadece 80 kişi alıyor. Dolayısıyla masrafını ancak karşılıyoruz. Arkadaşlarımızın çoğu tiyatroyu gönüllü olarak yapıyor. Herkes bir çok şeyden feragat ediyor. Götürebildiğimiz yere kadar götüreceğiz” dedi
Tiyatrocu Barış Atay’ın “Sadece Diktatör” adlı oyununun birçok kente yasaklanmasını eleştiren Ateş, “Sistemi eleştiren bir oyun yapamıyorsun. O zaman ne yapacaksın, sanatçı kişiliğin nerede kalıyor? Bu dönemde artık bir şeye şaşırmıyoruz. Her şey olabiliyor” diye konuştu.