Çin'in elektrikli otomobili "E50"
Çin'in ticari satışa sunulan tamamen elektrikle çalışan binek otomobili "Rongwei E50", akaryakıt kullanan rakipleriyle yarışacak ölçüde konforu ve süratiyle yeni nesil otomobillerin ilklerinden.
cumhuriyet.com.trÜlkede üç senelik Ar-Ge çalışmasının ürünü olan ve ilk seri üretimi yapılan araç, Şanghay Otomobil Fuarında da sergilenerek uluslararası tanıtımı yapılacak.
Merkezi Şanghay'da bulunan SAIC Motor Corporation Şirketi'ne ait Rongwei markasının ülkede 230 bin 900 yüenden ticari satışına geçen yılın kasım ayında başladığı E50, Çin'de yeni nesil enerjili otomobil olarak yollarda boy göstermeye başlıyor.
E50'de 16 kilovat/saatlik lityum demir fosfat alaşımlı batarya ve 47/28 kilovatlık sabit mıknatıslı senkron tahrik motoru bulunuyor. Saatte 130 kilometre hıza ulaşabilen otomobil, tek şarjla saatte 60 kilometre sabit hızla gittiğinde 180 kilometre yol katedebiliyor.
100 kilometre hıza 15 saniyede ulaşabilen elektrikli otomobil, hızlı ve yavaş olmak üzere iki yolla şarj edilirken, sıfır emisyon hacmine sahip.
1 ton 80 kilogram olan tek kapılı ve beş kişilik araçta küçük de bir bagaj bulunuyor.
E50'nin 220 voltluk prizle 6 saatte dolan bataryası, hızlı şarj seçeneği ile yarım saatte yüzde 80 oranında doldurulabiliyor.
Hidrolik direksiyon, üç boyutlu gösterge, otomatik vites, "Smart Hold" hidrolik el freni, hava yastığı ve ABS fren sistemi gibi modern otomobillerde bulunabilecek birçok özelliği de bünyesinde barındıran elektrikli "şehir tilkisi" E50, Çin'in ilk piyasaya sürülen tamamen elektrikle çalışan binek otomobili olma özelliğini taşıyor.
Sürüş anındaki sessizliği ve akaryakıtlı otomobillerle boy ölçüşebilir şehir içi süratiyle araç, çevre dostu olduğu kadar kullanıcı dostu.
Devlet destekliyor
Tamamen elektrikle çalışması dolayısıyla çevre ve doğa dostu özellikleri ile ön plana çıkan "şehir tilkisi", Çin'de merkezi ve yerel yönetimlerin de teşvikleriyle destekleniyor.
Araç plakasının 90 bin yüeni (yaklaşık 26 bin TL) aştığı Şanghay'da, tamamen elektrikli otomobil sahipleri ücretsiz plaka alabiliyor. Plakanın notere başvurularak çekilişle verildiği başkent Pekin'de ise elektrikli araçlar için "şans" faktörüne gerek kalmıyor ve normal plaka için 1 milyon kişinin sırada beklediği dev metropolde doğrudan plaka sahibi olunabiliyor.
Motorlu taşıt vergilerinden de muaf tutulan E50 için ayrıca, yerel yönetimler çevreci otomobillerin yaygınlaşması adına satın alım ve kullanımda ek ekonomik kolaylıklar sağlıyor.
Merkezi hükümet büyükşehirlerde aracın fiyatı üzerinden ek olarak 60 bin yüenini karşılıyor ve aracın fiyatı büyükşehirlerde yerel yönetimlerin de destekleriyle 140 bin yüene kadar düşebiliyor.
10 senede yaygınlaşacak
E50'yi geliştiren SAIC Motor Teknolojileri Merkezi Müdürü Cu Cün yaptığı açıklamada, 2013 yılı satış hedeflerinin bin araç olduğunu, tamamen elektrikli araçların Çin'de yaygın kullanılır hale gelmesi için yaklaşık 10 senelik bir süre gerektiğini ifade etti.
Cu, bu ayın sonunda düzenlenecek 15'inci Şanghay Uluslararası Otomobil Fuarı'nda da sergilenecek E50'nin şehirli otomobil sürücülerinin ihtiyaçlarını tam anlamıyla karşılayabileceğini belirtti.
Çin'de ülke gündemini son günlerde meşgul eden ve Pekin yönetiminin öncelik vereceğini açıkladığı çevre kirliliği sorununun çözümünde elektrikli araç kullanımının önemli rol oynayacağını savunan Cu, "Ülkede gerekli altyapıların sağlanması halinde giderek daha fazla tüketicinin bu yeni nesil enerji ile çalışan doğa dostu araçlara yöneleceğini umuyoruz" ifadesini kullandı.
Çin'de otomobil sürücülerinin yüzde 70'i sadece şehirlerde araç kullanıyor ve yüzde 85'i ise araçlarıyla günde 50 kilometreden az yol alıyor. Bu yönüyle E50'nin şehirlerdeki standart araç sürücülerinin tüm ihtiyaçlarını karşıladığı ifade ediliyor.
Ülkede büyük otomobil üreticilerinden BYD otomobil şirketinin test ve kontrollerine devam ettiği Çin'in diğer tam elektrikle çalışan otomobili E6'nın ise tek şarjla 300 kilometreden fazla yol katettiği aktarılıyor.