Caddeler tenhalaştı
Alışveriş Caddeleri Raporu’na göre, kentsel yenilenmeler caddelerde yaya trafiğini düşürdü. Boş olan 91 mağazanın ancak 43’ü kiralanabildi.
cumhuriyet.com.trKentsel yenileme projeleri, yarım kalmış binalar ve boş mağaza sayılarındaki artış, geçen yıl alışveriş caddeleri olarak tanımlanan Bağdat, Nişantaşı, İstiklal ve benzeri caddelere ziyaretçi sayısının düşmesine yol açtı. Bu oran Bağdat Caddesi’nde yüzde 27’yi buldu.
Gayrimenkul danışmanlık şirketlerinden Cushman& Wakefield, Avrupa yakasında İstiklal Caddesi ve Rumeli, Teşvikiye, Vali Konağı ve Abdi İpekçi’yi kapsayan Nişantaşı Bölgesi ile Anadolu yakasındaki Bağdat Caddesi olmak üzere İstanbul’un üç ana caddesini inceleyen ‘İstanbul Alışveriş Caddeleri’ raporunun dördüncüsünü yayınladı.
Yabancılar gitti
Rapora damga vuran en önemli 3 gelişme, kentsel yenilemelerin yaya trafiğini düşürmesi, boşluk oranlarının kısmen kemikleşmesi ve yükselen yeme-içme trendi. Kentsel yenilemelerin tamamlanmasına ve yükselen yeme-içme trendine bağlı olarak orta vadede toparlanma potansiyeli en yüksek alışveriş caddesi ise Bağdat Caddesi.
Rapora göre, 2016’da caddeler toplamında 52 olan kentsel yenileme çalışmasının yoğunlaşarak 2017’de 65’e çıkması ve yaya trafiğinin azalması caddeleri etkileyen faktörlerin başında geldi. Perakendede lokalleşme ile yeme içme sektörüne ilginin artmasına karşın, 2016’da boş olan 91 mağazanın sadece 43’ü kiralanabildi ve kiralama hacmi 3 yıldır benzer seviyelerde gerçekleşti.
2016’da gerçekleşen yeni kiralama işlemlerinin yüzde 19’u yeme içme sektörüne aitken, 2017’de bu oran işlemlerin yaklaşık dörtte biri (yüzde 23) oldu. 2016’da 141 mağazada faaliyet gösteren uluslararası marka sayısı, 2017 itibariyle yüzde 7 düşüşle 132’ye geriledi.
Zaman lazım
Kiralama hacminin son 3 yıldır düştüğü İstiklal Caddesi ise değişen ziyaretçi profili ve perakendeci yapısıyla eski potansiyelini kazanmak için zamana ihtiyaç duyuyor.
Nişantaşı Bölgesi’nin yaya trafiği hafta içinde geçen seneye oranla yüzde 19 düşerken, ara ve arka sokaklarda artan restoran ve kafelerle hafta sonundaki ziyaretçi sayısının yüzde 12 oranında arttığı gözlemlendi. Son bir sene içerisinde 31 kiralama işleminin neredeyse yarısı hazır giyim kategorisinden gerçekleşti.