Boğaziçi Üniversitesi Teknopark’tan Norveç'e yazılım ihracı

Boğaziçi Üniversitesi Öğretim Üyesi Eren Soyak ve ekibi, internet kullanımında dünyada 2. sırada olan Norveç’e yazılım ihraç ederek pazarda önemli bir çıkışa imza attı. Soyak ve ekibi, fiber altyapısı oldukça gelişmiş bir ülke olan Norveç’te bir telekom operatörüne nihai tüketicinin evinde hızlı internetle ilgili sorunları çözmek için geliştirilmiş bir yazılım ürünü sattı.

cumhuriyet.com.tr

2012 yılından bu yana Boğaziçi Üniversitesi Bilgisayar Bölümü'nde “Video Processing” dersi veren Eren Soyak aynı zamanda Boğaziçi Üniversitesi Teknopark ’ta yer alan LifeMote Networks firmasının kurucu ortaklarından biri. Mayıs 2017’de ilk test kurulumları yapılan ürününün beta kurulumu Aralık 2017’de tamamlanmıştı. Ürün Ocak 2018’den bu yana Norveç'te 20 bin kişiye şu anda daha sorunsuz bir internet erişimi sağlıyor.

 Eren Soyak telekom operatörlerine yönelik, nihai tüketiciye ulaşan ürünlerde karşılaşılan sorunların çözümü için geliştirdikleri yazılım konusunda şunları kaydetti:

 ‘’Norveç pazarında küçük operatörlerin bile yüzde 80'i fiber kullanıyor. Norveç'in sahillerinde, dağ başında bile yüzde 80 fiber altyapı var. Dolayısıyla altyapısal sorunlarını çoğu anlamda çözmüşler ve ev içerisindeki sorunlara gelmişler. Biz de çoğunlukla ev içerisinde hızlı İnternette öne çıkan sorunları çözüyoruz.

 Norveç'te toplam 5 milyon kişi ve 2 milyon broadband abonesi var. Bu broadband aboneleri birkaç büyük operatör arasında paylaşılmış olsa da çok sayıda küçük operatör bulunuyor. Mesela ilk müşterimizin 20 bin abonesi var. Toplam 20 bin abonesi olan bir operatör normalde yeni bir teknolojiyi direkt olarak alma konusunda güçlük çeker. Çünkü ülkenin büyük teknoloji devi sistemi alır, uygular. Kuzey ülkelerinde ise bu biraz farklı. Burada operatörlerin teknik olarak vasıfları yüksek ve daha cesur davranıyorlar. Normalde küçük bir operatör de konuda uzman olmuyor. Dolayısıyla sizin teknolojinizi değerlendiremiyor. Bu küçük operatörlerde ise uzman var. Kullanıcı sayısı olarak hacimleri düşük ama kullanıcı başına gelirleri de yüksek. Haliyle problem çözmeye ayırabilecekleri bütçe de daha yüksek. Çözümü değerlendirecek, entegre edecek teknik yetenekleri de var. Dolayısıyla o pazar bizim için önemli. Biz operatöre bir servis sağlıyoruz, operatör de bu servis için bize aylık ücret ödüyor. Aldığı hizmet şu: Biz onların verilerini alıp işliyor, sonrasında onlara ağlarının durumuyla ve bireysel kullanıcılarının sorunlarıyla ilgili aylık bir rapor sunuyoruz. Dolayısıyla bu raporlar proaktif olarak sorunları çözebiliyorlar. Bizim ‘Zero Call/One Call Resolution’ dediğimiz şeyleri yapabiliyorlar.”