Bilim insanlarından, MEB’e ‘evrimsel biyoloji’ raporu
Yaşam bilimleri alanında çalışan bilim insanları, Milli Eğitim Bakanlığı’na (MEB) zorunlu eğitim müfredatında evrimsel biyolojinin yer almasının önemine dikkat çeken bir rapor sundu.
cumhuriyet.com.trMilli Egˆitim Bakan Yardımcısı Orhan Erdem ile görüşen bilim insanları heyeti, Erdem’in teklifi üzerine iki gün sonra Antalya'da Talim Terbiye Kurulu ve Biyoloji Komisyonu Üyeleri ile yaklaşık 3,5 saatlik bir toplantı yaptı. Bilim insanları, raporda belirttikleri gerekçeleri ve değişiklik önerilerini bizzat anlattı.
Evrensel'in haberine göre, Ekoloji ve Evrimsel Biyoloji Dernegˆi, Moleküler Biyoloji Dernegˆi ve Biyologlar Dayanıs¸ma Dernegˆi, Ankara Üniversitesi Antropoloji, Bilkent Üniversitesi Moleküler Biyoloji ve Genetik, Bogˆaziçi Üniversitesi Moleküler Biyoloji ve Genetik, Hacettepe Üniversitesi Biyoloji ve Ortadogˆu Teknik Üniversitesi Biyolojik Bilimler Bölümü’nden bilim insanlarının ortaklaşa hazırladıkları raporda evrimsel biyolojinin kapsamlı ögˆreti·mi·ni·n Türkiye’nin egˆitim ve kalkınma hedefleri açısından önemine değiniliyor.
“Zorunlu Egˆitim Müfredatında Evrimsel Biyoloji Konusunun Yer Almasının ve Kapsamının Artırılmasının Gerekliligˆi Hakkında” bas¸lıklı raporda evrimsel biyolojinin modern yas¸am bilimlerinin iskeletini olus¸turdugˆu vurgulanıyor. Metinde dünyada canlıların ortak kökene sahip olmalarının ve zaman içinde degˆis¸melerinin tartıs¸malı konular olmayıp dünya genelinde kabul edilmis¸ bilimsel olgular oldugˆu açıklanarak, evrimsel biyolojinin bu olguların mekanizmalarını inceleyen ve açıklayan bir aras¸tırma alanı oldugˆu ifade ediliyor.
Rapor, evrimsel biyolojinin temellerinin tüm ögˆrencilere kazandırılması geregˆi için üç temel gerekçe sunuluyor: MEB’nın bilimsel okuryazarlıgˆın yaygınlas¸tırılması hedefi, ekonomik ve sosyal gereksinimler, ve Türkiye'nin biyoteknoloji ve sagˆlık bilimleri alanında ilerleme ihtiyacı.
Metinde tıptan zirai uygulamalara, biyoteknolojiden çevre sorunlarına kadar bir çok alanda evrimsel biyolojinin rolü örneklerle anlatılıyor.
Raporun birinci ekinde hem gelis¸mis¸ ve hem gelis¸mekte olan ülkelerin (I·ngiltere, Finlandiya, I·ran, Pakistan, vb.) ilk ve ortaögˆretim müfredatlarında evrim konusunun kapsamlı bir biçimde is¸lendigˆi ortaya konuyor. Örnegˆin I·ran I·slam Cumhuriyeti'nde 12. sınıf Lise Biyoloji kitabında evrimsel biyoloji konularına yaklas¸ık 60 sayfa ayrıldıgˆı ve konunun son derece güncel bir içerikle is¸lendigˆi aktarılıyor.
Raporun ikinci ekinde ise ilk ve orta ögˆretim müfredat taslaklarına dair öneriler madde madde sunuluyor. Canlılar dünyası, canlı sistemlerin is¸leyis¸i, biyoçes¸itlilik ve biyoteknoloji gibi konuları ögˆrencilerin mantıklı bir bütünlük içinde kavramasını sagˆlayacak öneriler 25 madde halinde sıralandı.