Başaramazsam korkusu nasıl aşılır?

Lise ve üniversite sınavlarına hazırlanan gençler korkuyor.

Figen Atalay

Eğitim bazen çok korkutucu oluyor. Öğrenciler, öğretmenin sınıfta soracağı soruya doğru yanıtı verememekten, sınavlarda istedikleri notları alamamaktan,  özellikle de lise ve üniversite giriş sınavında başarısız olmaktan çok korkuyor. Anne-babaların olası en kötü sonucun bile önemli olmadığını söylemeleri, farklı seçenekler sunarak çocuklarını rahatlatmaya çalışmaları da çoğu zaman işe yaramıyor.

2019 Haziran’da LGS ve YKS’ye girecek öğrenciler, şimdiden “başarısızlık korkusu’’ içinde kaygılanmaya başladı bile!

“Mutlu Öğrenci” kitabının yazarı Daniel Wong, öğrencileri, başarısızlık korkusunun üstesinden gelmek için üç aşamalı bir yolculuğa davet ediyor ve “Bu aşamalar sırasıyla ‘Onay’, ‘Kabul’ ve ‘Macera’dır. Hedefimiz 3. aşamaya ulaşmak ve orada kalmak olmalıdır’’ diyor. Wong’un bu korkuyu yenme yolundaki önerileri şöyle:

1. AŞAMA: ONAY

Öğrenciler anne-babalarının ve öğretmenlerinin onayını ister, başkalarını mutlu etmek için okulda başarılı olmaya çalışırlar. 1. aşamadaysanız başkalarının onayını almanızın sizin için neden önemli olduğunu sorun.

-Güvensizlik sorununuz mu var?

-Bu güvensizliğin temel sebebi nedir?

-Sağlıksız düşünce kalıplarınız var mı?

-Bu düşünce kalıplarını değiştirmeye kararlı mısınız?

-Bu konular hakkında kimlerle konuşabilirsiniz?

2. AŞAMA: KABUL

Birinci aşamadan ikinciye geçerken, başkalarının beklentilerine göre yaşamak yerine kendi hayatınızın sorumluluğunu almanın özgürlüğünü yaşayacaksınız. Bu, öğrencilerin güçlü yanları, yetenekleri, eksiklikleri ve yetersizlikleri ile kendilerini tam olarak kabul etmeye başladıkları aşamadır. Başarısızlık korkunuzun üstesinden gelme yolunda ilerleme kaydetmeye devam etmek için her gün kendinize, kişiliğinizin ne kadar başarıya ulaştığınıza bağlı olmadığını yineleyin.

Bunun aksine kişiliğiniz verdiğiniz kararlar ve nasıl bir insan olduğunuzla ilgilidir. 2. aşamada, sizi cesaretlendiren insanlarla çevrili olmanız önemlidir. Ailenize ve yakın çevrenizdeki insanlardan size destek olmanızı isteyin.

Ayrıca başarıdan ne anladığınızla ilgili kişisel düşüncenizi geliştirmenizi ve bunu yazmanızı öneririm. Her gün kendinize başarı ve anlamlı bir yaşamı nasıl gerçekleştireceğinize dair sorular sorun.

3. AŞAMA: MACERA

Öğrenciler eğitimi bir keşif macerası olarak görmeye başladıklarında, içsel olarak motive olurlar. Akranlarından daha iyi olmaya çalışmak yerine, olabildiğince iyi olmak için çalışırlar.
3. aşamada öğrenciler, başarısızlığı korkulan bir şey değil, başarı yolculuğunun ayrılmaz bir parçası olarak görmeye başlar.

Stresli, rekabetçi bir toplumda yaşadığımız için 3. aşamadan 2. aşamaya hatta 1. aşamaya gerilemek çok kolaydır. Bu yüzden 3. aşamaya ulaştığınızda, kendinizi benzer düşünen insanlarla kuşatmak daha da önemli hale gelir.

3. aşama “hayat boyu öğrenen olmak’’ demektir. Günde en az bir yeni bilgi öğrenmek, ayda en az bir kitap okumak gibi kurallar belirleyin. Her üç ayda bir yeni bir hobi deneyebilir, her hafta eğitici bir program izleyebilirsiniz.